انجمن زبان و ادبیات فارسی استخدام دارندگان مدارک حوزوی به‌عنوان «دبیر ادبیات فارسی» را محکوم کرد

By | ۱۳۹۹-۰۶-۲۵

انجمن (استادان) زبان و ادبیات فارسی روز دوشنبه ۲۴ شهریور با صدور بیانیه‌ای اقدام وزارت آموزش و پرورش در استخدام دارندگان مدارک حوزوی برای شغل دبیری زبان و ادبیات فارسی را محکوم کرد و خواستار لغو این تصمیم شد.

بر اساس این بیانیه که در پایگاه رسمی انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی منتشر شد، آموزش و پرورش در دفترچه آزمون استخدامی کشوری، دارندگان مدارک سطح ۲ و ۳ حوزه علمیه را، برای احراز شغل دبیری ادبیات فارسی، برابر با دانش‌آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی اعلام کرده است.

در بیانیه این انجمن همچنین آمده است که متولیان این اقدام «به قلع‌وقمع آموزش روشمند و تخصصی زبان فارسی در مدارس کمر بسته‌اند» و از سوی دیگر «کورسوی امید هم از دانش‌آموختگان پرشمار و مظلوم رشته زبان و ادبیات فارسی» دریغ کرده‌اند.

برای احراز سمت دبیری ادبیات فارسی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات فارسی باید نزدیک به ۲۰۰ واحد درسی مرتبط را گذرانده و پایان‌نامه نوشته باشد، درحالی که دارندگان مدارک حوزوی مدارک معادل خود صرفاً بر پایه تحصیلات دینی دریافت می‌کنند.

این نخستین بار نیست که روحانیون نیز می‌توانند در آزمون استخدامی کشوری برای احراز شغل معلمی اقدام کنند و دست‌کم سال گذشته نیز این کار به‌طور رسمی انجام شده است.

همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش پس از تصویب «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» در شورای عالی انقلاب فرهنگی که با نظر موافق رهبر جمهوری اسلامی و در زمان ریاست محمود احمدی‌نژاد بر این شورا انجام شد، افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

در تازه‌ترین رویدادها در این باره، ماه گذشته یکی از معاونان ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین هفت راهکار مستقیم و ۹۳ راهکار به صورت غیرمستقیم برای همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش تبیین شده است.

علیرضا حاجیان‌زاده، دبیر این ستاد نیز، هفته پیش از تدوین برنامه پنج ساله فعالیت‌های ستاد در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *