کُرونا هولناکتر از همیشه؛ ۳هزار مبتلا در یک روز، ابتلای ۱۶۳ دانش‌آموز و مرگ ۵ مادر باردار!

By | ۱۳۹۹-۰۶-۲۷

-زالی رئیس ستاد مقابله با کُرونای تهران از افزایش دو برابری مبتلایان به کُرونا در پایتخت خبر داد و گفت که از دیروز تا ظهر امروز، ۷۲۰ بیمار مبتلا به کُرونا به مراکز درمانی مراجعه‌ کرده‌اند که ۱۴۷ تن آنان نیازمند بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بودند.

استقرار همراهان بیماران در اطراف بیمارستان‌های کرمان

-وضعیت در اصفهان بیش از هر استان دیگری وخیم‌تر است و از کودکان مدارس تا زنان باردار با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند.
-رئیس بیمارستان علوم پزشکی اصفهان می‌گوید اگر پیشگیری نکنیم سه‌، چهار ماه آینده ۱۰ هزار مرگ کُرونایی داریم!
-وضعیت در قم چنان وخیم شده که کلیه مدارس به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.
-دکتر طبرسی مدیر بخش عفونی بیمارستان «مسیح دانشوری» از بستری شدن روزانه ۲۰۰ بیمار کُرونا خبر داد.

طبق اعلام روز چهارشنبه‌ی وزارت بهداشت نزدیک به ۳ هزار بیمار مبتلا به کُرونا در ایران شناسایی شدند. وضعیت اصفهان، تهران و قم به شدت بحرانی است. رئیس دانشکده علوم پزشکی اصفهان می‌گوید این استان سه برابر دیگر مناطق ایران مبتلا دارد و در دو هفته گذشته ۴۸ معلم و ۱۶۳ دانش‌آموز به کُرونا مبتلا شده‌اند.

سیما سادات لاری روز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه از شناسایی نزدیک به ۳ هزار نفر مبتلا به کُرونا در ظرف ۲۴ ساعت خبر داد. بر اساس آمار تست‌های تشخیصی «۲ هزار و ۹۸۱ بیمار جدید» شناسایی شدند که هزار و ۷۲۶ نفر از آنان در بیمارستان‌ها بستری شدند.

ظرف ۲۴ ساعت اخیر نیز ۱۷۹ بیمار مبتلا به کُرونا در ایران جان خود را از دست دادند و ۳۸۲۷ بیمار اکنون در وضعیت حاد بیماری قرار دارند.

مجموع مبتلایان به کُرونا اکنون به ۴۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر و جان‌باختگان به ۲۳ هزار و ۶۳۲ نفر رسیده است.

۱۳ استان تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت «قرمز» قرار دارند.

در پانزده استان آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان نیز وضعیت هشدار اعلام شده است.

تهران وضعیت فوق قرمز دارد، یک روز ۷۲۰ بیمار بستری شدند!
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کُرونای تهران، پایتخت را در آستانه موج سوم کُرونا و در وضعیت اضطراری اعلام کرد و گفت که آمار مبتلایان دو برابر شده است.

به گفته‌ی وی، از دیروز تا ظهر روز چهارشنبه، ۷۲۰ بیمار مبتلا به کُرونا به مراکز درمانی مراجعه‌ کرده‌اند که ۱۴۷ تن آنان نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بودند.

زالی شمار مبتلایان در تهران را با ۹/۶درصد افزایش نسبت به روز گذشته اعلام و گفته است که ۲۰درصد مراجعه‌کنندگان در وضعیت نامناسبی بودند.

فرمانده ستاد مقابله با کُرونای پایتخت خواستار وضع دوباره‌ی پروتکل‌های بهداشتی و مقررات دورکاری کارمندان دولت شده و تأکید کرده که میزان رفت ‌و آمد درون‌شهری در تهران با مترو روزانه ۹۷۰ هزار نفر و با اتوبوس یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

زالی با بیان اینکه استفاده از ماسک تنها راه ‌حل قطعی مقابله با کُرونا نیست، اضافه کرد که باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

این درحالیست که شهرداری تهران در لغو طرح ترافیک به دلیل ضرر مالی که به دنبال داشته، اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد و لغو طرح ترافیک را ناموثر در کاهش ترافیک انسانی قلمداد می‌کند.

از سوی دیگر، استان قم به عنوان نخستین‌ منطقه درگیر با ویروس کُرونا در ایران دوباره گرفتار وضعیت قرمز شیوع ویروس کُرونا شده و شمار مبتلایان و مرگ‌ و میر در این استان افزایش یافته است.

پیام طبرسی معاون آموزشی بیمارستان «مسیح دانشوری» در یک فایل ویدئویی از مراجعه روزانه ۲۰۰ نفر به بخش اورژانس این بیمارستان خبر داد که این آمار در ۲۱ شهریورماه ۶۸ نفر بوده است.
به گفته‌ی وی، مراجعه‌کنندگان در بخش اورژانس این بیمارستان برای معاینه و بستری شدن صف بسته‌اند.

دکتر طبرسی پیش‌بینی کرد: شمار ابتلا به کُرونا و بستری‌ها در موج سوم شدیدتر خواهد شد و در آبان‌ماه می‌تواند به روزانه ۶۰۰ نفر برسد.

مدیر بخش عفونی بیمارستان «مسیح دانشوری» همچنین از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات تاسوعا و عاشورا و سفرهای مردم و همچنین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت که موارد ابتلای دانش‌آموزان و معلمان در این روزها وجود داشته است.

بیمارستان‌های قم پُر شد!

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با ابراز نگرانی از ورود این استان به موج سوم کُرونا خبر داد. به گفته‌ی وی بطور میانگین روزانه ۱۰۰ تن در بیمارستان‌های قم بستری می‌شوند، تعداد بستری‌ها در حال حاضر ۵۷۰ نفر است که ۱۰۵ تن از آنها بیماران بدحال هستند.

طبق اعلام دکتر قدیر، بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های «کامکار»، «فرقانی» و «امیرالمومنین» ویژه بیماران مبتلا به کُرونا «پُر شده» و این استان نیازمند همکاری دستگاه‌ها و نهادهای استانی است.

در پی گسترش دوباره‌ کُرونا در این استان، امروز استاندار قم در جلسه امروز مدیریت بحران اعلام کرد که «تمام مدارس قم باید به‌ صورت غیرحضوری فعالیت کنند و کلاس درس حضوری نباید برگزار شود.»

پس از ۱۱ روز از بازگشایی مدارس سراسر کشور و اضافه شدن مبتلایان و قربانیان کُرونا در گروه‌های دانش‌آموزی و کادر مدرسه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتلای ۱۶۳ دانش‌آموز در این استان خبر داده است!

به گفته‌ی وی، ۲ هزار و ۸۶۳ دانش‌آموز هم یکی از اعضای خانواده‌شان گرفتار این بیماری شده است.

وزیر آموزش و پرورش: با کُرونا کنار آمدیم!

در این میان، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش که ارسال پیام تسلیت به مدارس را از دو روز پیش شروع کرده، در اظهارات عجیبی گفته است: «توانستیم در شروع سال تحصیلی جدید با کُرونا کنار بیاییم»!

وزیر آموزش و پرورش ساده‌ترین راه در مواجهه با ویروس کُرونا را آموزش غیرحضوری دانسته ولی تأکید کرده که «باید متوجه خسارات ناشی از آموزش غیرحضوری هم باشیم.»

رشد صعودی قربانیان و مبتلایان کُرونا در ایران از سوی وزیر بهداشت نیز مورد تأیید قرار گرفته است. سعید نمکی روز سه‌شنبه در حالی ‌که دستور به لغو مراسم‌های نماز جمعه در کشور داد، نسبت به بروز موج سوم کُرونا در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «من برای خیز جدید بیماری کُرونا در کشور دیشب خواب به چشم نداشتم چرا که این فراز و فروزدها ما را بسیار در فشار قرار می‌دهد».

خطر موج سوم در استان مازندران و وضعیت قرمز در شش شهر استان خوزستان 

وضعیت در استان مازندران هم که یکی از مقاصد سفرهای تعطیلات تاسوعا و عاشورا بود، بحرانی است. مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که خطر شیوع موج سوم کُرونا و گسترش آن در پی تعطیلات پایان تابستان و بازگشایی مدارس، مردم استان مازندران را تهدید می‌کند.

در اهواز شش شهر در وضعیت قرمز و اضطرار قرار دارند. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز امروز به رسانه‌های داخلی گفت که هم‌اکنون شهرهای اهواز، آبادان، شوشتر، بهبهان، امیدیه و آغاجاری در وضعیت قرمز این بیماری قرار دارند.

وی علت شیوع دوباره کُرونا در ایران را  به‌دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی و ساده‌انگاری برخی افراد دانست و گفت که «شاهد افزایش مبتلایان و بستری‌ کرونا در خوزستان هستیم.»

مرگ ‌و میر بر اثر کُرونا در استان اصفهان سه برابر میزان استان‌های دیگر!

در این بین، بیشترین آمار مبتلایان به کُرونا در کشور متعلق به اصفهان است. بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، میزان مرگ‌ومیر بر اثر کُرونا در اصفهان را سه برابر استان‌های دیگر اعلام کرد!

به گفته‌ی وی، ۴۰درصد مبتلایان شناسایی شده در روز سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه اصفهانی بودند و این استان در صدر شیوع ویروس کُرونا در کشور قرار گرفته است.

وی گفت: «خمینی‌شهر در صدر بروز بیماری کُرونا در سطح استان است، بیمارستان‌های فلاورجان و خمینی شهر کاملا پُر است و خدمات غیرکُرونایی در حال حاضر در این دو شهرستان را کاملا را از دست می‌دهیم.»

سه‌، چهار ماه آینده ۱۰ هزار مرگ کُرونایی داریم!

بهروز کلیدری پیش‌بینی کرد که «با این روند شیوع کُرونا در سه، چهار ماه آینده حدود ۱۰هزار مرگ کُرونایی داریم که بسیار سنگین است»!

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان از وضعیت مدارس ابراز نگرانی و اعلام کرد: «در دو هفته گذشته ۴۸ معلم گرفتار شده و ۱۸۳ معلم هم دارای اعضای خانواده مبتلا بودند. ۱۶۳ دانش‌آموز مبتلا شده‌اند و خانواده دو هزار و ۸۶۳ دانش آموز درگیر کُرونا هستند.»

کلیدری از آمار فاجعه‌بار مرگ مادران باردار در بیمارستان‌های این استان خبر داده و گفته که دو مادر در طول چند ماه گذشته جان خود را از دست داده و ظرف ۴۰ روز اخیر، ۵ مادر باردار در اصفهان بر اثر کُرونا درگذشته‌‌اند.

۴درصد کادر درمان اصفهان مبتلا به کُرونا مبتلا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان همچنین هشدار داد: «اگر تا ژانویه نتوانیم مداخله بیماری کنیم شاهد مرگ و میر ۶ و ۷ ماه گذشته در مدت کوتاه خواهیم بود. با توجه به استفاده از تمام ظرفیت‌های بیمارستانی برای کُرونا مرگ بیماران غیرکُرونایی را [نیز] به شدت افزایش می‌دهد.»

وی با تأکید بر اینکه «امروز دست به دامن خبرنگاران هستیم و کادر درمان در این چند ماه خسته شدند»، اظهار داشت: «نظر ما این نیست که معیشت مردم تعطیل شود اما قواعد ابتدایی که همه جای دنیا مد نظر است، حداقل رعایت شود، اما در مدارس، بانک‌ها، تفرجگاه و… رعایت نمی‌شود.»

وی با توضیح اینکه فوت بیماران کُرونایی از فاصله امرداد تا کنون مانند سقوط سه، چهار هواپیما در اصفهان است، اضافه کرد: «حرف کادر درمانی ما این است که این فعالیت‌های شبانه‌روزی هفت و هشت ماهه در مردم و جامعه نمود ندارد.»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان افزود: «۴درصد کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به کُرونا مبتلا شدند.»

در گیلان مراجعه‌کنندگان ۱۰ برابر افراد بستریست

آبتین حیدرزاده معاون علوم پزشکی گیلان نیز می‌گوید: «شمار بیماران مبتلا به کُرونا که به مراکز درمانی این استان مراجعه می‌کنند ۱۰ برابر بیمارانی است که بستری می‌شوند.»

معاون علوم پزشکی گیلان اعلام کرد که «روزانه دست‌کم ۷۰ بیمار جدید مبتلا به کُرونا بستری می‌شوند و ۱۰ برابر آن به مراکز درمانی و بیست برابر آن به عنوان بیماران مشکوک به کُرونا به مراکز سرپایی تشخیص کرونا در گیلان مراجعه می کنند.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *