وزارت خزانه‌داری آمریکا ۴۵ شهروند ایرانی و سه شرکت مرتبط با وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرد

By | ۱۳۹۹-۰۶-۲۸

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۷ شهریور چندین شرکت و ده‌ها فرد مرتبط با وزارت اطلاعات ایران و حزب‌الله لبنان را تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در مرکز واشینگتن

خزانه‌داری آمریکا در وبسایت خود جزئیات این تصمیم خود را منتشر کرده است که نشان می‌دهد در مجموع ۴۵ شهروند و یک شرکت ایرانی همراه دو شرکت لبنانی مشمول تحریم‌ها شده‌اند.

نام یک گروه سایبری و یک شهروند لبنانی نیز در این فهرست دیده می‌شود که این مورد آخر با حزب‌الله لبنان در ارتباط است.

بر این اساس، گروه سایبری «تهدید پیشرفته مدام ۳۹» (Advanced Persistent Threat 39) و شرکت محاسبات هوشمند رانا از ایران، همراه شرکت‌های توسعه و مهندسی معمار و شرکت مشاوره آرش از کشور لبنان به لیست سیاه آمریکا اضافه شده‌اند.

خزانه‌داری آمریکا می‌گوید دولت ایران پشت نام شرکت رانا (Rana)، برای سال‌ها افرادی را استخدام کرده تا با تولید بدافزار، کارزاری علیه شرکت‌های بین‌المللی، مخالفان جمهوری اسلامی و روزنامه‌نگاران به راه بیندازد.

وبسایت این وزارتخانه اظهارات استیون منوچین، وزیر خرانه‌داری آمریکا را نیز بازتاب داده است که می‌گوید، دولت ایران وزارت اطلاعات را ابزاری برای هدف قرار دادن شرکت‌ها و افراد بی‌گناه کرده و اهداف بی‌ثبات‌کننده خود در جهان را دنبال می‌کند.

آقای منوچین تاکید کرده که آمریکا مصمم به مقابله با کارزارهای سایبری تهاجمی برای به خطر انداختن امنیت و وارد کردن خسارت بر بخش مسافرتی بین‌المللی است.

بر اساس گزارش خزانه‌داری آمریکا، گروه سایبری «تهدید پیشرفته مدام ۳۹» تحت مالکیت یا کنترل شرکت رانا است که در سال ۲۰۱۲ نیز در رابطه با تروریسم و نقض حقوق بشر به لیست سیاه آمریکا اضافه شده بود.

خزانه‌داری آمریکا با انتشار نام ۴۵ ایرانی مرتبط با شرکت رانا که شامل برنامه‌نویسان، هکرها و مدیران هستند، گفته است بعد از تحقیقات طولانی‌مدت توانسته است هویت آنها را مشخص کند.

به گفته این وزارتخانه، افراد تحریم‌شده به شرکت رانا و وزارت اطلاعات ایران کمک کرده‌اند تا حملات اینترنتی علیه شرکت‌های تجاری، سازمان‌ها و شرکت‌های هواپیمایی ترتیب دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه این اطلاعیه می‌افزاید، شرکت رانا نقشی کلیدی در آزار و اذیت، حملات سایبری و همچنین نظارت بر شهروندان ایرانی، خصوصا مخالفان جمهوری اسلامی، روزنامه‌نگاران، مقامات سابق دولتی، طرفداران محیط زیست، پناهندگان، دانشجویان و کارمندان سازمان‌های غیر دولتی در سطح جهان داشته است به طوری که برخی از این افراد بازداشت شده و مورد آزار جسمی و روحی قرار گرفته‌اند.

بر اساس این اطلاعیه، گروه سایبری مورد اشاره همچنین نهادهای آکادمیک ایرانی، شرکت‌های خصوصی و مراکز بین‌المللی زبان فارسی و فرهنگی را هدف قرار داده‌اند.

برآورد وزارت خزانه‌داری و پلیس فدرال آمریکا حاکی از آن است که گروه رانا دست‌کم ۱۵ کشور در خاورمیانه و آفریقا را هدف قرار داده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *