جوزپ بورل, مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شد

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۶

جوزپ بورل با محکوم کردن اعدام نوید افکاری خواستار تحقیق در مورد شکنجه او در دوران بازداشت شد

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشست پارلمان اروپا در بروکسل درباره برخی مسائل مهم بین‌المللی، به وضعیت حقوق بشر در ایران، از جمله اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر جوان ایرانی در ماه گذشته، بازداشت شهروندان با تابعیت دوگانه و نگهداری زندانیان در بحران شیوع کرونا، اشاره کرد.

وی در این جلسه که به طور مستقیم در وبسایت پارلمان اروپا پخش می‌شد، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، همه‌گیری کرونا و کمبود تجهیزات پزشکی مورد نیاز و پیامدهای اقتصادی و سیاسی ناشی از این مشکلات، گفت با این حال ما چند نگرانی عمده در زمینه حقوق بشر در ایران داریم.

آقای بورل گفت، از جمله نگرانی‌های ما نحوه رفتار با نسرین ستوده وکیل حقوق بشر و فعال مدنی، و دیگر زندانیان سیاسی در ایران است که در این شرایط همچنان در زندان هستند و باید بر اساس اهداف بشردوستانه فورا آزاد شوند، یا دست کم به درمان و مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا افزود، «ما همچنین اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر ایرانی را محکوم می‌کنیم و از مسئولان ایران می‌خواهیم در مورد گزارش‌های مربوط به شکنجه او در دوران بازداشت تحقیق کنند. ما به همه شرکایمان، نه تنها به ایران، تاکید می‌کنیم که مسئولان چنین اقداماتی باید پاسخگو شوند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با اشاره به بازداشت خودسرانه برخی شهروندان دوتابعیتی در ایران و آزادی موقت فریبا عادل‌خواه پژوهشگر ایرانی فرانسوی تاکید کرد، ما خواستار آزادی کامل او و دیگران زندانیان دوتابعیتی در ایران و پایان دادن به این سیاست حکومت جمهوری اسلامی هستیم.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر مرکز تحقیقات بین‌المللی مطالعات سیاسی پاریس، خرداد ۱۳۹۸ هنگام سفر به ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی ضد امنیت داخلی کشور» به پنج سال، و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شد.

وی در بخشی از زمان بازداشت، با کایلی گیلبرت مور، پژوهشگر استرالیایی که او هم در اوین زندانی است، هم سلول بوده است.

نازنین زاغری رتکلیف شهروند ایرانی بریتانیایی و کارمند بنیاد تامسون رویترز، سیامک و باقر نمازی پدر و پسر ایرانی با تابعیت ایالات متحده، از جمله دیگر افراد با تابعیت دوگانه هستند که به دلایل نسبتا مشابه در ایران به زندان افتاده‌اند. کشورهای غربی معتقدند تهران با این کار قصد امتیازگیری از غرب دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *