انتشار تصاویر ماهواره‌ای از انتقال تجهیزات نطنز به زیر زمین

By | ۱۳۹۹-۰۸-۰۷

در پی وقوع انفجار در تاسیسات اتمی نطنز، ایران در صدد است تجهیزات اتمی و بخش تولید سانتریفوژهای خود را به زیر زمین منتقل کند. تصویرهای ماهواره‌ای منتشر شده حکایت از فعالیت‌های مخفیانه ایران در این تاسیسات دارد.

گزارش‌های منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ها از ساخت‌وساز‌های جدید ایران در تاسیسات اتمی نطنز حکایت دارد. تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده از این ساخت‌وسازها برای نخستین بار روز چهارشنبه ۲۸ اکتبر (هفتم آبان) منتشر شده است.

تصویر ماهواره‌ای از ساخت‌وسازهای جدید در حوالی نطنز

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی خبر از انتقال بخشی از تجهیزات اتمی ایران به زیرزمین داده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که نسبت به اقدامات ایران در این زمینه مطلع است.

انتقال این تجهیزات و به‌ویژه بخش سانتریفوژها به زیر زمین، در واکنش به وقوع انفجار ۱۲ تیرماه در تاسیسات اتمی نطنز صورت می‌گیرد.

انفجاری که علت آن بنا بر تایید مقامات جمهوری اسلامی ایران خرابکاری بوده است. شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی هنوز گزارش دقیقی درباره عاملان این خرابکاری منتشر نکرده است.

دو رویکرد آمریکا

آسوشیتدپرس در گزارش خود به دو رویکرد آمریکا در قبال توافق هسته‌ای اشاره کرده است. در گزارش آمده است که انتشار تصاویر ماهواره‌ای از انتقال تاسیسات اتمی نطنز به زیرزمین در شرایطی صورت می‌گیرد که تا برگزاری انتخابات آمریکا تنها یک هفته باقی مانده است.

بر اساس این گزارش، فشارهای حداکثری آمریکا و خروج این کشور از توافق هسته‌ای، عملا به فعالیت‌های اتمی ایران شتاب بخشیده و جمهوری اسلامی به دست‌یابی به بمب هسته‌ای نزدیک‌تر از زمانی شده است که به علت الزام‌های پیشبینی شده در برجام، ناگزیر به کاهش سطح فعالیت‌های هسته‌ای خود بود.

جو بایدن در مصاحبه‌ای که در ماه سپتامبر با شبکه خبری “سی‌ان‌ان” انجام داده بود، گفت که در صورت پیروزی در انتخابات، آمریکا بار دیگر به جمع کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای با ایران باز خواهد گشت.

اطلاع آژانس

باید یادآور شد که کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۲۷ اکتبر رسما خبر از انتقال بخشی از تجهیزات اتمی نطنز به زیرزمین داده بود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز سه‌شنبه ۲۷ اکتبر به خبرنگار آسوشیتدپرس گفته بود که بازرسان آژانس از موضوع انتقال این تجهیزات به زیرزمین مطلع هستند.

گفته می‌شود که جمهوری اسلامی ایران میزان غنی‌سازی اورانیوم خود را به چهار و نیم درصد افزایش داده و در حال حاضر ۲۱۰۵ کیلوگرم اورانیوم تغلیظ شده در اختیار دارد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود به نقل از کارشناسان مسائل هسته‌ای اعلام کرده است که برای ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای و تغلیظ ۹۰ درصدی اورانیوم، داشتن ۱۰۵۰ کیلوگرم اورانیوم تغلیظ شده در سطح نازل کفایت می‌کند.

همین خبرگزاری چنین برآورد کرده است که در دوره اعتبار توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی با دست‌یابی به بمب هسته‌ای یک سال فاصله داشت، اما این فاصله اکنون به تنها سه ماه کاهش یافته است.

این در حالی است که نیویورک تایمز پس از وقوع آتش‌سوزی در بخش تولید سانتریفوژهای تاسیسات نطنز در ماه ژوئیه، اعلام کرده بود که این عملیات خرابکارانه باعث ایجاد اختلال در برنامه‌هسته‌ای ایران شده و سطح فعالیت‌های هسته‌ای را یک تا دو سال عقب انداخته است.

انتقال تجهیزات تاسیسات اتمی نطنز به زیر زمین با هدف حفظ آن از حملات هوایی احتمالی صورت می‌گیرد. این در حالی است که این تاسیسات به غیر از انفجار ۱۲ تیرماه، پیش از این نیز هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

گفته می‌شود که اسرائیل و آمریکا با آلوده کردن این تاسیسات با ویروس “استاکس‌نت” موفق به دست‌یابی به برخی از اطلاعات حساس آن شده بودند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *