نماینده مجلس: ۳۰ درصد پرستاران ایران به کرونا مبتلا شده‌اند

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۵

شمار قربانیان بیماری کووید۱۹ در ایران بار دیگر از ۴۰۰ نفر فراتر رفت و افزایش ابتلا در میان کادر درمانی نگران‌کننده است. معاون وزارت بهداشت می‌گوید ۲۰ درصد کسانی که آزمایش کرونای آنها مثبت است قرنطینه را رعایت نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه ۱۵ آبان اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته هشت هزار و ۷۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شده و ۴۰۶ نفر از مبتلایان فوت کرده‌اند.

این پنجمین روز متوالی است که شمار قربانیان کرونا در ایران از مرز ۴۰۰ نفر می‌گذرد. چنین روندی از ابتدای تائید رسمی شیوع کرونا در ایران تا کنون سابقه نداشته است.

به گفته سیما سادات لاری از مبتلایان شناسایی شده جدید دو هزار و ۷۸۹ نفر بستری شده‌اند و در مجموع پنج هزار و ۴۷۲ مبتلا در “وضعیت شدید” بیماری کووید۱۹ تحت درمان قرار دارند.

تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های مراقبت ویژه در تقریبا تمام بیمارستان‌های ایران و ابتلای هزاران نفر از کادر درمانی به نگرانی‌ها در مورد افزایش شدید موارد ابتلا دامن می‌زند.

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار به تازگی گفته بود تا کنون ۲۵ درصد پرستاران به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. اکنون یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتلای یک سوم پرستاران خبر می‌دهد.

کمبود هزاران پرستار

محمد پاکمهر روز پنج‌شنبه به خبرگزاری فارس گفت: «از ۳۲ هزار پرستار مبتلا به کرونا، ۲۶ هزار نفر با بهبود وضعیت به محل کار خود بازگشته‌اند و تاکنون ۶ هزار پرستار دیگر امکان حضور در محل خدمت خود را پیدا نکرده‌اند درحالی‌که از ابتدای شیوع این بیماری فقط ۴ هزار پرستار استخدام ‌شده است.»

عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی شهروندان، کمبود کادر و امکانات درمانی، تعلل مسئولان در اعمال محدودیت‌ها و ناکارآمدی در نظارت دقیق بر رعایت آنها از علت‌های اصلی شدت گرفتن موج سوم شیوع کرونا در ایران و افزایش شدید شمار مبتلایان و موارد مرگ در میان مبتلایان به کووید۱۹ به شمار می‌رود.

برخی کارشناسان علت رکوردشکنی‌های پی در پی آمار مبتلایان جدید را افزایش موارد آزمایش تشخیص عنوان می‌کنند. این ارزیابی اگر درست هم باشد افزایش شدید موارد مرگ را توجیه نمی‌کند، زیرا به طور منطقی افزایش آزمایش‌ها به تشخیص به موقع ابتلا و درمان بهتر بیماری منجر می‌شود.

افزون بر این، تجربه بسیاری از کشورها، از جمله شماری از کشورهای منطقه مانند ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و بحرین، که تعداد  آزمایش تشخیص در آنها به نسبت جمعیت چند برابر ایران است، نشان می‌دهد میزان مرگ و میر مبتلایان کووید۱۹ در آنها به مراتب کمتر بوده است.

بی‌توجهی به دستوراعمل‌های بهداشتی و قرنطینه

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با بیان این که در حال حاضر روزانه حدود ۳۰ هزار آزمایش تشخیص در ایران انجام می‌شود ابراز امیدواری کرده که این تعداد ابتدا به ۴۰ هزار و سپس به ۱۰۰ هزار در روز افزایش یابد.

حریرچی صبح پنج‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از شهروندان گفت که مطابق بررسی‌های انجام شده ۲۵ درصد از ۱۵ هزار نفری که آزمایش کرونای آنها مثبت بوده، از ماندن در قرنطینه خودداری کرده‌اند.

با افزایش شدید موارد ابتلا و مرگ از ابتدای آبان ماه محدودیت‌هایی در مراکز ۲۵ استان و ده‌ها شهر دیگر اعمال شد که قرار است تمدید و در مواردی تشدید شود.

منع تردد شبانه خودروهای شخصی

رئیس جمهوری، حسن روحانی روز پنج‌شنبه در نشستی با روسای کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا “مداخله فوری از طریق اعمال محدودیت‌های شدید در مناطق قرمز” را راهکاری موثر در کاهش روند ابتلا و مرگ بر اثر بیماری کووید۱۹ عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا روحانی در این نشست به نقل از فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته که در هفته گذشته ورود و خروج در مراکز ۲۵ استان تا ۸۶ درصد کنترل شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ۱۵ آبان خود تاکید کرد که از ۳۱ استان ایران ۲۷ استان در وضعیت قرمز و چهار استان در وضعیت هشدار کرونا قرار دارند. این وضعیت از چند هفته پیش به این سو همین گونه بوده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *