محسن رضایی: اگر اقتصاد راه بیفتد، درآمد سرانۀ ایرانیان اقلاً ۵٠ هزار دلار می‌شود

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۶

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنانی در “جمع جوانان جمعیت گام دوم انقلاب” گفته است که اگر اقتصاد کشور راه بیفتد، درآمد سرانۀ هر ایرانی اقلاً پنجاه هزار دلار می شود.

محسن رضایی گفته است : “اگر اقتصاد و تولید ملی راه بیفتد هیچ ایرانی نیست که درآمد سرانه اش زیر پنجاه هزار دلار باشد.” و همه چیز به گفتۀ فرماندۀ پیشین سپاه پاسداران “برای این جهش و تحول آماده است.” رضایی شرط تحقق چنین سناریویی را سلطۀ ایران “بر بازارهای منطقه” و گسترش “نفوذ فرهنگی” آن از خاورمیانه تا شبه قارۀ هند دانسته است.

با این حال، خود دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتراف کرده است که جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته در زمینۀ اقتصاد و بهبود معیشت مردم دستاوردی نداشته است. او گفته است : “در کشورداری و امنیت پیشرفت کرده ایم، اما در زندگی مردم، گرفتاری های معیشتی و حالا هم در مقابل شیوع بیماری کرونا” با مشکلات روبرو شده‌ایم.

رضایی گفته است که “بال سیاست تکمیل شده، اما، بال زندگی ضعیف است” و به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران عملاً یک بال دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نگفته که چگونه و کی قرار است  “بال اقتصاد و معیشت مردم” هم تکمیل شود.

او مدعی شده که بیانیۀ موسوم “به گام دوم” رهبر جمهوری اسلامی برای تقویت همین بال نوشته شده، اما، باز به گفتۀ محسن رضایی رهبر حکومت اسلامی ایران این بیانیه را نه خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی که خطاب به مردم ایران نوشته و از آنان خواسته است که خود برای بهبود اقتصاد و معیشت خویش بکوشند. رضایی گفته است : “مخاطب اصلی بیانیۀ گام دوم خود ملت ایران است. […] اگر مخاطب حکومت بود رهبری این سند را به قوای سه گانه ابلاغ می کرد.”

به تازگی شمس الدین حسینی، نمایندۀ مجلس شورای اسلامی، و وزیر اقتصاد در دولت محمود احمدی نژاد اعتراف کرد که دست کم شصت میلیون ایرانی به کمک های فوری غذایی احتیاج دارند و دولت هیچ برنامه ای برای بهبود وضعیت معیشت مردم ندارد. حسینی تصریح کرده بود که درآمد سرانۀ مردم ایران در ده سال گذشته رشد نداشته و در دو سال اخیر نیز با افت کلی روبرو شده است.” او تصریح کرده بود که “از سال ٩٣ توزیع درآمد در کشور به طور ممتد بدتر شده است. شاخص ضریب جینی از ٣۶ درصد در سال ٩٢ به ۴١ درصد در سال ٩٨ رسیده است

.” حسینی در ادامه افزوده بود که به اینها “جهش های قیمتی سه سال گذشته را نیز اضافه کنید” تا وخامت وضعیت معیشتی مردم ایران “روشنتر شود.” درآمد سرانۀ ایرانیان طی چهار دهۀ گذشته به یک چهارم درآمد سرانه در ایران در دورۀ پیش از انقلاب اسلامی رسیده و قیمت دلار بیش از چهار هزار برابر افزایش یافته است، هر چند در این مدت درآمدهای ارزی حکومت ایران از محل فروش نفت و فرآورده های نفتی بیش از دو تریلیون دلار بوده است.
ناصر اعتمادی, رادیو بین المللی فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *