آغاز زودهنگام جنگ سیاسی در ایران، پیش از اعلام نتیجه قطعی انتخابات آمریکا

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۸

در حالی که هنوز نتیجه قطعی انتخابات آمریکا مشخص نشده است، نزاع سیاسی در ایران بر سر رئیس جمهور آینده آمریکا آغاز شده است. رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای نزدیک به او در اظهارنظرهای رسمی بر بی‌اعتمادی به هر دو نامزد انتخابات آمریکا تاکید دارند، اما حسن روحانی و دیگر مقام‌های دولت جمهوری اسلامی، نسبت به بازگشت آمریکا به برجام در صورت انتخاب جو بایدن امیدوار شده‌اند.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا برای دومین بار پس از انتخابات آمریکا درباره آینده روابط تهران-واشینگتن گفت: «امیدواریم تحریم کنندگان متوجه شده باشند که راهشان، نادرست و ناصحیح بوده و به هیچ عنوان به اهداف خود دست نخواهند یافت و تجربه سه ساله، درسی باشد که دولت بعدی آمریکا برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خود برگردد.»

او ادامه داد: «مردم ما در طول سه سال گذشته با تروریسم اقتصادی مواجه بودند در این زمینه مقاومت، صبر و ایستادگی شایسته‌ای را نشان دادند. تصمیم کشور ما همیشه روشن بوده و در هر شرایطی که باشد ملت مقاومت و صبوری خود را ادامه می‌دهد تا طرف مقابل در برابر قانون و مقررات سر فرود آورد.»

روحانی دو روز پیش، نیز تحریم‌های آمریکا علیه ایران در زمان ترامپ را «جنگ اقتصادی سه ساله آمریکا علیه ملت ایران» توصیف کرد و گفت: «در این سه سال فشاری که بر این دولت و مردم تحمیل شد در تاریخ ایران لااقل من نظیر آن را سراغ ندارم. همیشه فشار و تحریم بوده اما جنگ اقتصادی آن هم در شرایط کرونا و در شرایطی که مردم ما نیاز به دارو و امکانات بهداشتی داشتند، نبود.»

روحانی به طور قطع ترامپ را بازنده انتخابات آمریکا ارزیابی کرد و برای سخن گفتن از او، فعل گذشته را به کار برد و افزود: «در این دوره آقایی در کاخ سفید بود که بی‌رحمانه حتی در دوران کرونا تحریم‌ها و جنگ را تشدید کرد. اینها به هیچ اصول انسانی، حقوق بشر و قوانین و مقررات بین‌المللی پایبند نبودند.»

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی روز شنبه در یادداشتی نسبت به آینده روابط آمریکا با ایران ابراز خوشبینی کرد و گفت: «ساکن ژانویه کاخ سفید، می‌تواند با تغییر سیاست، اقدام به ساختارشکنی علیه آن بافت و ساختی کند که ترامپ همزمان با جنگ با برجام، جنگ با معیشت و رفاه ایرانیان هم به وجود آورد. امروز اما فشار حداکثری به پایان راه خود رسیده، برخلاف تصور ترامپ، ایران نه تنها فرو نپاشید بلکه با مقاومت، اقتصادی بدون نفت را نیز تجربه کرد.»

ربیعی ادامه داد: «سیاست‌های منطقه‌ای موفق همانند نقشی که امروز در قفقاز ایفا می‌کند و نیز همچنان لنگرگاه امنیت منطقه باقی مانده است. لذا هر دولتی در امریکا بر سر کار باشد، به اعتراف مقامات دولت ترامپ، تحریمی برای وضع کردن و بدتر کردن اوضاع ندارد.ایران همانگونه که نشان داده بر سیاست اصولی خود در دفاع از امنیت توأم با معیشت مردم، – به‌رغم همه سختی‌ها برای ملت و دولت – و نیز حیثیت و بزرگی ملت ایران پای فشرد و همچنان بر آن اصل و پیمان خواهد ایستاد.»

سخنگوی دولت ایران اضافه کرد: «آمریکا می‌تواند با احترام به اراده تمدنی در حق برخورداری همزمان از رفاه، سلامت و امنیت ایرانیان، به خط مشی عاقلانه‌ باز گشته و از سیاست‌های ضد مردمی و جنگ‌ افروزانه امروز کاخ سفید فاصله بگیرد. این مسیر به نفع صلح و امنیت جهانی و مردم منطقه نیز خواهد بود.»

امیدواری دولت جمهوری اسلامی برای تغییر سیاست آمریکا در حالی است که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به این امیدواری هشدار داد.

او با تاکید بر این که «تصوّر بعضی‌ها از دولت آمریکا و رژیم آمریکایی یک تصوّر غلطی است»، گفت: «در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب شده و مشخّصی است و این سیاست، با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند.»

همچنین در روزهای اخیر، سردار محمدرضا نقدی فرمانده پیشین معاون هماهنگ کننده کل سپاه در گفتگو با خبرگزاری بسیج در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «برخی جریانات داخلی هنوز بر طبل  مذاکره می کوبند. جریانات داخلی هم که در کشور با تخطئه ی جهاد حاج قاسم در سوریه و عراق و نوای سازش با آمریکا خون به دل حاج قاسم کردند، منتظر چنین مجازات و رسوایی از سوی خداوند باشند و آنهایی که میخواهند از رفتن سگ زرد و آمدن شغال دستمایه ای برای کوک کردن دوباره نوای سازش درست کنند باید بدانند که مردم ایران عاقلند و از حوادث درس می گیرند و سرنوشت اقتصاد و معیشت خود را به ارتباط با یک رژیم در حال سقوط و درگیر جنگهای داخلی گره نخواهند زد.»

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *