احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران: شهرداری تهران در تخریب کلیسای ادوِنتیست‌ها نقش دارد

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۹

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، روز دوشنبه ۱۹ آبان، با انتقاد از تخریب یک کلیسا در تهران برای تبدیل شدن به مرکز تجاری، گفت شهرداری تهران هم در این تخریب نقش دارد.

فضای داخلی کلیسای ادونتیست که در سال ۱۳۹۴ تخریب شد

این عضو شورای شهر همچنین گفت که «تا حالا سابقه نداشته یکی از مراکز دینی تخریب شود اما حالا شاهد هستیم که یکی از معابد دینی در محدوده خیابان جمهوری در حال تبدیل شدن به مرکز تجاری است».

هفته پیش خبرگزاری ایسنا از تخریب شبانه باقی‌مانده کلیسای اَدْوِنتیست‌ها که در همسایگی هتل و کافه نادری تهران قرار دارد، خبر داده بود.

مهدی شادکام، فعال میراث فرهنگی، شروع روند تخریب فضای داخلی این کلیسا را سال ۱۳۹۴ اعلام کرده و گفته است در آن زمان «با نامه‌نگاری‌های انجام‌شده با شهرداری تخریب در آن زمان متوقف شد».

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد تخریب دیگر بخش‌ها از داخل به صورت تدریجی انجام شده تا از بیرون مشخص نباشد تا شامگاه دهم آبان که دیواره بیرونی و صلیب هشت‌متری آن نیز تخریب می‌شود.

کلیسای ادونتیست‌ها به‌رغم قدیمی بودنش در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده و خریداری آن توسط یک مالک شخصی عامل اصلی تخریب این کلیسا اعلام شده است.

این کلیسا با معماری مدرن متعلق به ادونتیست‌ها، شاخه‌ای از پروتستانیسم، در سال ۱۳۲۸ ساخته شده و یکی از نمادهای معماری نوین دوره پهلوی دوم بود. همچنین صلیب سیمانی که در نمای بیرونی بنا و با ارتفاع هشت متر ساخته شده بود، یکی از بزرگ‌ترین صلیب‌های کلیساهای ایران محسوب می‌شد.

احمد مسجد جامعی در تذکر پیش از دستور جلسه شورای شهر تهران با اشاره به «نقش شهرداری و میراث فرهنگی» در تخریب این کلیسا برای تبدیل شدن به مرکز تجاری، خواهان ارائه گزارشی از این موضوع به شورا شده است.

این در حالی است که وب‌سایت سفرنویس پس از آغاز تخریب این کلیسای قدیمی، وضعیت آن را از مدیران میراث تهران و شهردار منطقه ۱۲ تهران پیگیری کردند و شهردار منطقه ۱۲ در پاسخ گفته بوده «اتفاق جدیدی نیفتاده است».

از کلیسای ادونتیست‌ها در حال حاضر فقط یک ویرانه بر جا مانده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *