مجله اکونومیست: جهش قیمت‌ها در تهران از همه شهرهای بزرگ جهان بیشتر است

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۸

مجله اکونومیست در گزارش سالانه تازه خود می‌نویسد که با محاسبه افزایش قیمت‌ها بر پایه دلار آمریکا، تهران در میان همه شهرهای بزرگ جهان بزرگ‌ترین افزایش در گرانی را طی یک سال گذشته داشته است.

در گزارشی که هر ساله از طرف واحد اطلاعاتی مجله اکونومیست تهیه می‌شود قیمت ۱۳۸ کالا و خدمات در ۱۳۰ شهر بزرگ جهان با یکدیگر مقایسه شده و گران‌ترین و ارزان‌ترین شهرهای جهان معرفی می‌شوند.

بنا بر این گزارش تازه، تهران که سال گذشته ۱۰۶اُمین شهر پرهزینه جهان برای ساکنانش بر اساس دلار آمریکا بود، امسال با پرش ۳۰ رتبه به بالا، ۷۹اُمین شهر از این نظر شده است که حاکی از افزایش شدید هزینه زندگی در پایتخت ایران برای افرادی است که درآمد ریالی دارند.

اکونومیست می‌نویسد طی سالی که گذشت هیچ شهر بزرگ دیگر در جهان این اندازه از افزایش گرانی را تجربه نکرده است. این نشریه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را از عوامل این روند ذکر می‌کند.

در مورد بالا رفتن هزینه زندگی در ایران و تبعات آن هرروزه گزارش‌هایی منتشر می‌شود و از آن میان مرکز پژوهش‌های مجلس در روزهای اخیر در گزارشی از تورم در ایران خبر داد که مصرف گوشت قرمز در سال ۹۸ در میان طبقه متوسط جامعه به‌نسبت سال ۹۵ بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، چندی پیش با اعتراف به گرانی مواد غذایی و کالاها در ایران، علت آن را «جنگ اقتصادی» آمریکا علیه ایران اعلام کرد اما منتقدان سوءمدیریت دولتی را از علل اصلی این وضعیت می‌دانند.

آیت‌الله علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۳ آبان، طی یک سخنرانی به گرانی‌ها هم اشاره کرد و گفت که به باور او «این گرانی‌ها… از گوشت قرمز و مرغ تا پوشک بچه توجیهی ندارند. با مدیریت هماهنگ دستگاه‌ها این مشکلات قابل حل شدن است».

در رده‌بندی جهانی تازه مجله اکونومیست، هنگ‌کنگ، زوریخ و پاریس به‌ عنوان گران‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۰ معرفی شده‌اند.

این گزارش می‌نویسد اگرچه تهران ۳۰ پله بر نردبان گرانی جهان صعود داشته، اما قیمت‌ها در این شهر هنوز بسیار پایین‌تر از سه شهر بسیار گران جهان، یعنی هنگ‌کنگ، زوریخ و پاریس است.

به نوشته اکونومیست، هزینه زندگی در شهرهای قاره آمریکا، آفریقا و اروپای شرقی از سال گذشته ارزان‌تر شده است، در حالی که شهرهای اروپای غربی گران‌تر شده‌اند.

به نوشته این گزارش، این تا حدودی نشان‌دهنده افزایش ارزش ارزهای اروپایی در برابر دلار آمریکا است.

بیشترین افت قیمت در ریودوژانیرو و سائو پائولو (هر دو در برزیل) اتفاق افتاده است که نشان‌دهنده ضعف ارزها و افزایش سطح فقر است.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *