آمریکا فرمانده انتظامی خوزستان و فرمانده انتظامی ماهشهر عامل کشتار در نیزار ماهشهر را تحریم کرد

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۹

فرمانده انتظامی خوزستان و فرمانده انتظامی ماهشهر در لیست تحریم جدید آمریکا قرار دارند. آنها مهره‌های اصلی سرکوب خونین ده‌ها جوان معترض در نیزار ماهشهر معرفی شده‌اند. پمپئو نوشت ما جنایات این عوامل را فراموش نمی‌کنیم.

نام دو فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی در فهرست سیاه تحریم‌های جدید آمریکا به چشم می‌خورد. سرتیپ پاسدار حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی استان خوزستان و سرهنگ پاسدار رضا پاپی‌، فرمانده انتظامی ماهشهر به اتهام نقض خشن و فاحش حقوق بشر در جریان اعتراضات آبان ۹۸ مورد تحریم وزارت خارجه ایالات متحده قرار گرفته‌اند. این دو و اعضای درجه یک خانواده‌هایشان حق ورود به آمریکا را نخواهند داشت و اموال و حساب‌های احتمالی‌شان در این کشور نیز بلوکه خواهد شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت: «من امروز حیدر عباس زاده و رضا پاپی را برای نقش آنها در نقض فاحش حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی ایران و همچنین سایر عوامل ظلم رژیم تحریم کردم. ما هرگز جنایات آنها را فراموش نخواهیم کرد.»

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا به این مناسبت آمده است: « یک سال پیش، در حالی که رژیم ایران تاریکی دیجیتالی را برای پنهان کردن شواهد سرکوب وحشیانه خود دراعتراضات نوامبر گذشته در ماهشهر تحمیل می کرد، حدود ١۴٨ غیرنظامی ایرانی را درآن شهر کشت. معترضان و رهگذران توسط تک تیراندازها از پشت بام ها مورد هدف قرار گرفتند، و توسط خودروهای زرهی ردیابی و محاصره شدند و با مسلسل به رگبار بسته شدند. وقتی معترضین به ​نیزارهای اطراف پناه بردند، نیروهای رژیم آن منطقه را به آتش کشیدند و سپس به کسانی که قصد فرار داشتند شلیک کردند. هنگامی که خانواده های آنها تلاش کردند تا بقایای عزیزانشان را دریافت کنند، مقامات ایرانی به ازای هر گلوله ای که به بدن آنها اصابت کرده بود، صدها دلار مطالبه کردند.»

در این بیانیه از کشورهایی که به آزادی بیان و آزادی اجتماع اعتقاد دارند، خواسته شده که ضمن محکومیت نقض فاحش حقوق بشر در ایران، پیامدهایی را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند: «رژیم ایران قدرت خود را از طریق فشار بی رحمانه و بدون اهمیت برای رفاه مردم ایران، حفظ می کند. ایالات متحده همچنان در کنار مردم ایران خواهد ایستاد و خواستار این است که رژیم با مردم خود با احترام و عزتی که شایسته آنها است رفتار کند.»

بیانیه وزیر خارجه آمریکا ساعتی پس از اعلام تحریم وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، رئیس و معاونان بنیاد مستضعفان و ده‌ها شخص و شرکت مرتبط به این بنیاد منتشر شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا این بنیاد را منبع قدرت، ثروت و نفوذ خامنه‌ای و شبکه اطراف او خواند.

رویترز نوشت، تحریم‌های جدید شاید آخرین گام‌های کارزار “فشار حداکثری” دولت ترامپ، قبل از  ترک کاخ سفید و تحویل مسئولیت به جو بایدن باشد. این خبرگزاری یک هفته قبل گزارش داده بود که واشنگتن در صدد است در سالگرد اعتراضات آبان ماه شماری از عوامل سرکوب مردم را تحریم کند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *