نتیجه ی ۴۲ سال حکومت اسلامی؛ ۲۸ میلیون ایرانی در زیر خط فقر!

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۸

نتیجه ی ۴۲ سال حکومت اسلامی در ایران اکنون به آن جا انجامیده است که مطابق آمار رسمی، ۳۵ درصد مردم یعنی ۲۸ میلیون ایرانی در زیر خط فقر قرار گرفته اند. این آمار از سوی مخالفان حکومت اعلام نشده، بلکه گفته ی مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس است.

نتیجه ی ۴۲ سال حکومت اسلامی؛ ۲۸ میلیون ایرانی در زیر خط فقر!

در واقعیـت برای بسیاری از مردم ایران حتی «خط فقر» نیز یک آرزو است و آن ها در «خط مرگ» زندگی می کنند و مثل این معترضی که در دست نوشته ی خود نشان می دهد، می خواهند از «خط مرگ» به «خط فقر» برسند.او حتی همه ی واقعیت را نگفته و درصد بسیار بیشتری از مردم بر اثر سیاست های ویران گر اقتصاد و سیاسی و اجتماعی اکنون به زیر خط فقر رانده شده اند.

بر اساس گفته های مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس، «در دهک‌های یک تا سه که کم‌درآمدترین دهک‌های درآمدی هستند، مصرف غذاهای مفید و میزان کالری مورد نیاز برای بدن به ‌شدت کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که مصرف گوشت تبدیل به مصرف مرغ و تخم‌مرغ شده است.»

هر چند با استناد به گزارش‌های تورم در آذر سال جاری به نظر می‌رسد با افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ، این دو ماده غذایی که جایگزین بودند نیز از سبد مصرفی خانوارها حذف شود یا به ‌شدت کاهش یابد.

موسی شهبازی، مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در نشستی در این مرکز اظهار کرد: «نرخ فقر در کشور ما به حدود ۳۵ درصد رسیده است یعنی ۳۵ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند. به‌طوری‌ که اکنون شاهد مصرف سرانه ۲۵ گرم گوشت قرمز در ماه توسط این سه دهک هستیم.»

بر اساس گفته‌های او «از آبان ۹۸ تا آبان ۹۹، قیمت مرغ ۸۴ درصد و تخم‌مرغ ۸۸ درصد افزایش یافته که همین امر نیز تهدیدی برای مصرف این دو محصول است.»

مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است، سیاستگذاری‌های تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی جواب نداده که دلیل آن همین افزایش قیمت‌هاست؛ سیاست‌های تامین امنیت غذایی در کشور کاملا ناموفق بوده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه با افزایش ارز دولتی اتفاقی برای قیمت‌های کالاهای اساسی رخ نمی‌دهد، گفت: « افزایش ۳ برابری قیمت‌ها با حذف شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی شدنی نیست و اینکه بگوییم قیمت مرغ ۶۰ هزار تومان می‌شود، درست نیست.» او از لزوم اتخاذ تصمیمی فوری برای حذف ارز دولتی خبر داد و خاطرنشان کرد: «تورم دلایل مختلفی دارد و اقتصاد خود مسیرش را طی می‌کند. تورم برخی از کالاهایی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند حتی در برخی مواقع بیشتر از سایر کالاها بوده و لازم است مجلس تصمیم بگیرد و آنها را حذف کرده و به خود مصرف‌کننده نهایی مستقیم اعطا کند.»

بر اساس آنچه اخیرا مرکز آمار از تورم استانی منتشر کرده، ۱۷ استان در معرض خطر کوچک شدن سفره غذایی قرار دارند، چراکه تورم گروه «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» بالاتر از ۶۰ درصد میانگین کشوری است. با کنار هم قرار دادن صحبت‌های مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس و گزارش‌های رسمی مرکز آمار از تورم، می‌توان به این نتیجه رسید که علاوه بر کاهش مصرف مواد مغذی برای سه دهک کم‌درآمدی، نسل آینده نیز بیش از پیش با خطر سوءتغذیه مواجه خواهد شد.
اخبار روز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *