جانشین فرمانده نیروی انتظامی: اگر کسی را با قمه گرفتید، دست و پایش را بشکنید

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۲

قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، به ماموران این نیرو دستور داد که در صحنه درگیری، دست و پای کسانی که قمه دارند را بشکنند. او افزود که اگر این افراد سالم بازداشت شوند، ماموران باید پاسخگو باشند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی: اگر کسی را با قمه گرفتید، دست و پایش را بشکنید

خبرگزاری ایرنا در گزارشی فیلمی را از سخنان رضایی در برنامه‌ای درباره بازداشت تعدادی از افراد موسوم به «اراذل و اوباش» منتشر کرده است.

در این فیلم جانشین فرمانده نیروی انتظامی قمه‌ای را که در دست دارد می‌اندازد و خطاب به ماموران می‌گوید: «باید کاری کنید که قمه را بیاندازد. یعنی دست نداشته باشد.»

رضایی خطاب به ماموران گفت: «اگر این افراد را در صحنه درگیری بازداشت کردید و سالم بودند باید پاسخ دهید که چرا سالم‌اند.»

او تاکید کرد که اگر این افراد در صحنه بازداشت قمه در دست داشتند باید «دستشان شکسته و نیم‌تنه آنها افتاده باشد».

جانشین فرمانده نیروی انتظامی خطاب به ماموران گفت که اگر این افراد «قداره کشیدند باید قلم پایشان را بشکنید».

رضایی درباره قانونی بودن این رفتار و حقوق متهمان گفت: «حقوق متهم تا زمانی است که حقوق دیگران را رعایت کند. قانون می‌گوید که زنده بماند.»

او تاکید کرد: «بر اساس قانون افرادی که عربده می‌کشند و رعب و وحشت ایجاد می‌کنند، محارب هستند.»

روز پنج دی نیز صداوسیمای جمهوری اسلامی در گزارشی با عنوان «گلوله در انتظار مخلان امنیت» سخنان مقام‌های نیروی انتظامی را منتشر کرد که تهدید کردند به سمت سارقان تلفن همراه و خودرو شلیک خواهند کرد.

در این گزارش، تصاویری از تعدادی از سارقانی که به آنها شلیک شده، نمایش داده شد.

این گزارش همچنین فیلمی نیز از شلیک به خودروی تعدادی از سارقان نمایش داد و رییس کلانتری شهرک غرب در طول آن گفت: «این دفعه به لاستیک شلیک کردند، دفعه بعد خودشان را شلیک می کنند.»

 این سخنان در حالی بیان شده که شلیک به سارقان یا دیگر متهمانی که فرار می‌کنند آیین‌نامه‌های خاص خود را دارد و ماموران نیروی انتظامی حق ندارند از همان ابتدا به آنان شلیک کنند.

پیش از این برخی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که روش‌های نهادهای انتظامی و امنیتی در پیشگیری از جرم تنها افزایش شدت برخوردهاست و کارایی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *