برآوردها حاکی از فعالیت ۵۰۰ هزار دستگاه استخراج رمز ارز در ایران است

By | ۱۳۹۹-۱۰-۲۹

با بالاگرفتن بحث‌ها درباره استخراج رمز ارز در ایران، محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران، با بیان اینکه آمار رسمی درباره تعداد دستگاه های استخراج رمز ارز وجود ندارد، گفت: برآوردی که حدود دو سال قبل انجام شده، نشان می‌دهد ۵۰۰ هزار دستگاه در ایران موجود بوده است. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در گزارشی در این باره نوشت: در این زمان خاص است که می‌توان از دستگاه‌هایی که وارد شده در مسیر قانونی استفاده کرد. اگر مسیر قانونی وجود نداشته باشد، مردم ناچار دستگاه‌های قاچاق خود را به زیرزمین‌ها می‌برند.

بیت‌کوین

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: برخورد دستگاه‌ها با استخراج رمز ارز خیلی سخت‌تر و محدودتر از صنایع دیگر است. محدویت‌هایی که خلاف قانون است اما هنوز نتوانسته‌اند از آن‌ها عبور کنند.

او تاکید کرد: با قوانین دست و پاگیری که در این حوزه وضع شده، معدود اشخاصی می‌توانند در حوزه استخراج رمز ارز فعالیت کنند و همه مردم در حال حاضر راهی برای ورود به این فعالیت ندارند. فعالیتی که با صرف انرژی کمتر نسبت به صنایع دیگر، پربازده‌تر است.

وی افزود: طبق مصوبه تیرماه سال گذشته هیات دولت، استخراج رمز ارز به عنوان یک فعالیت تولیدی صنعتی به رسمیت شناخته شد اما دستورالعمل وزارت صمت برای فعالیت استخراج رمز ارز در کشور بسیار عجیب است و فعالیت مجموعه‌ها را به طور عملی به شهرک‌های صنعتی که زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند، محدود کرده است که این شرکت هم اجازه برای فعالیت نمی‌دهد.

شرفی ادامه داد: به واسطه این اتفاق بسیاری از سرمایه‌های کشور بدون استفاده مانده‌اند. ورود به این‌ صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد و اتلاف منابع دارد که این موضوع کاملا مغایر با اصول جهش تولید است. برای برداشته شدن این موانع، نامه‌نگاری‌هایی انجام دادیم اما هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده است.

شرفی افزود: علاوه بر این وزارت صمت محدویتی برای انشعاباتی که اکنون بدون استفاده مانده، در نظر گرفته است. در حالی که می‌توان با تغییر تعرفه از این انشعابات برای استخراج رمز ارز استفاده کرد اما با محدود کردن این امکان، حداقل توان انشعاب را ۲۵۰ کیلووات در نظر گرفته‌اند.

او با بیان این‌که برای این فعالیت تا الان هزار مجوز صادر شده است، تاکید کرد: از آذر سال گذشته که وزارت صنعت صدور مجوز را آغاز کرد، حدود هزار مجوز صادر شده است که اکنون به دلیل محدویت‌هایی مانند انشعاب برق، محدودیت محل استقرار، سرمایه، میزان توان پردازشی، زیرساخت‌های که باید در واحدهای صنعتی لحاظ شوند، تنها۲۰ مجموعه فعالیت می‌کنند.

شرفی درباره قیمت روز دستگاه‌های استخراج رمز ارز گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که دستگاه‌های استخراج رمز ارز به دلیل بالا رفتن قیمت بیت‌کوین افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت داشته‌اند و الان با میانگین سه تا چهار هزار دلار خرید و فروش می‌شوند.

توقیف ۴۵ هزار دستگاه غیر مجاز ماینر

همزمان مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور از توقیف ۴۵ هزار دستگاه ماینر غیر مجاز خبر داد و گفت: مصرف برق این دستگاه های غیرمجاز رمز ارز نزدیک به ۱۰۰ مگاوات است.

مصطفی رجبی مشهدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه این تعداد ماینر غیرمجاز که در روزهای گذشته شناسایی شده بودند، همزمان با اجرای برنامه سراسری تعدیل روشنایی و اصلاح انشعاب و رمز ارزها، جمع آوری شد، اظهار کرد: تعدیل روشنایی معابر و مدیریت مصرف مراکز پرمصرف برای جلوگیری از اعمال خاموشی به مشترکان خانگی است.

سخنگوی صنعت برق با هشدار به مراکز استخراج رمز ارز که از برق غیرقانونی برای این کار استفاده می‌کنند، گفت: اینگونه مراکز غیرمجاز در صورت شناسایی، به مراجع قضایی معرفی و به پرداخت جریمه محکوم خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز، از مهمترین محورهای تعیین شده برای کاهش مصرف برق و کمک به کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌هاست، تصریح کرد: مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در صورت کشف، ضمن الزام به پرداخت هزینه برق مصرفی، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، سیاست وزارت نیرو، حمایت از تشکیل مزارع استخراج رمز ارزها در کشور و سایر مراکز استخراجی است که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند.

رجبی مشهدی گفت عاملان شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارزها، تا سقف ۲۰ میلیون تومان مشمول دریافت پاداش خواهند بود.

پیشتر به دنبال افزایش اعتراض‌ها برای استخراج رمز ارز در ایران و تاثیر آن بر سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و آلودگی هوا، محمدرضا یوسفی، مدیر شرکت توزیع برق شهرستان رفسنجان گفت: با توافق صورت گرفته میان شرکت برق منطقه ای و صاحب اشتراک ماینرهای منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی در رفسنجان، از روز گذشته تا اطلاع ثانوی ماینرهای این دو مکان قطع شدند.
رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *