نتیجه نخستین «نه» گفتن جو بایدن در مورد ایران؛ افزایش قیمت نفت و گرانی ۵۰۰ تومانی دلار

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۰

امتناع آمریکا از لغو تحریم‌های ایران با هدف آغاز مذاکرات دو جانبه موجب شد تا قیمت جهانی نفت به بالاترین حد در یکسال گذشته برسد و در بازار آزاد تهران نیز هر دلار آمریکا در اوج ۲۷ روز گذشته خود معامله شود.

جو بایدن

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در گفتگوی روز یکشنبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت که کشورش حاضر نیست برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره تحریم‌ها را لغو کند. در مقابل علی خامنه‌ای، رهبر ایران نیز تاکید کرد که بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای مندرج در برجام منوط به لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و تهران پس از راستی‌آزمایی این اقدام ایالات متحده به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت.

تحلیلگران معتقدند جدال کلامی رهبران ایران و آمریکا برای بازار جهانی نفت حامل این پیام بوده که بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی به سرعت و در مقیاس بالا در کوتاه مدت میسر نیست. این پیام در کنار امیدواری‌های موجود در خصوص بهبود شرایط اقتصادی آمریکا و اروپا با وجود پیشرفت واکسیناسیون عمومی کرونا موجب شد تا قیمت هر بشکه نفت پایه برنت در جریان معاملات روز دوشنبه با عبور از مرز ۶۰ دلار به بالاترین حد از ژانویه سال گذشته تا کنون رسید.

با این حال، بازار آزاد ارز ایران با کاهش احتمال لغو تحریم‌های ایالات متحده روز دوشنبه شاهد افزایش بیش از ۵۰۰ تومانی بهای فروش هر دلار آمریکا بود. این در شرایطی بود که بانک مرکزی ایران همچون روز گذشته نرخ عرضه دلار از طریق صرافی‌های تحت مدیریت خود را در نرخ ۲۳ هزار و ۷۰۰ ثابت نگاه داشته بود.

هر یورو نیز روز دوشنبه در بازار آزاد تهران تا ۲۹ هزار و ۸۸۰ تومان معامله شد که هزار و ۳۳۰ تومان بالاتر از نرخ رسمی تعیین شده توسط بانک مرکزی ایران بود.

همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد تهران، قیمت جهانی هر اونس طلا نیز روز دوشنبه ۵ دلار و ۸۰ سنت بالا رفت و به هزار و ۸۲۱ دلار رسید. در نتیجه هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان گرانتر شد و در مرز ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مبادله شد. همچنین نرخ داد و ستد هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۲۵ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بدین ترتیب قیمت سکه و طلا در ایران به بالاترین حد در یک ماه گذشته رسید.
یورو نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *