گزارشگر ویژه سازمان ملل: نقض حقوق بشر در ایران با اعدام‌های گسترده و سرکوب اعتراضات اجتماعی و سیاسی ادامه دارد

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۰

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران، از جمله حجم گسترده اعدام‌ها و سرکوب‌های اجتماعی-سیاسی و بدرفتاری با گروه‌های اقلیت به شدت ابراز تاسف کرد.

جاوید رحمان در نشست روز سه‌شنبه این شورا گفت: «واقعیت غم‌انگیز وضعیت حقوق بشر در ایران با تخلفات هولناک و ادامه مصونیت مقصران همراه است.»

او با اشاره به کشته شدن دست‌کم ۳۰۴ نفر در تظاهرات آبان ۹۸ در ایران گفت: «باورنکردنی است که دولت ایران هنوز یک تحقیق و تفحص مناسب در مورد استفاده از خشونت مرگبار علیه تظاهرات‌کنندگان انجام نداده و هیچ کس از مقصرین را پاسخگو نکرده است.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل در«گزارش شفاهی» خود به شورای حقوق بشر این سازمان، صدور و اجرای احکام اعدام، به ‌ویژه اعدام‌ شهروندان عرب‌، شهروندان بلوچ و کودکان را محکوم کرد.

رحمان از اینکه تحریم‌های ایران تلاش‌های دولت این کشور برای مقابله با کرونا را مختل کرده ابراز نگرانی کرد و در عین حال گفت واکنش «ناکافی و غیرشفاف» جمهوری اسلامی به شیوع کرونا، این بحران را تشدید کرده است.

در ادامه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، سخنرانان نسبت به ادامه اجرای احکام اعدام در ایران، از جمله اعدام کودکان و اعدام‌های مخفیانه، و «پیشرفت بسیار کم» جمهوری اسلامی در تغییر این وضعیت به شدت ابراز نگرانی کردند.

سخنرانان در این نشست مجاز دانستن اعدام دختران ۹ سال به بالا در قانون ایران را «تکان‌دهنده» خواندند. این کارشناسان همچنین نسبت به بدرفتاری با همجنسگرایان زن و مرد، افراد تراجنسیتی، دوجنسگرا و سایر دگرباشان جنسی هشدار دادند و بر ضرورت محافظت از این افراد تاکید کردند.

کارشناسانی که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی می‌کردند همچنین هشدار دادند جرایمی که در ایران برای آنها مجازات اعدام درنظر گرفته شده جزو بالاترین تعداد در سراسر جهان است و خاطرنشان کردند جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به عنوان «ابزار سرکوب سیاسی» علیه گروه‌های اقلیت استفاده می‌کند.

سخنرانان همچنین نسبت به هدف گرفتن روزنامه‌نگاران ایران در نقاط مختلف جهان و افزایش تهدید به مرگ قتل و تجاوز علیه روزنامه‌نگاران این کشور ابراز نگرانی کردند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *