توییت‌های عفو بین‌الملل برای آزادی فوری زندانیان سیاسی ایران

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۳

عفو بین‌الملل با تأکید بر ضرورت آزادی زندانیان سیاسی ایران طی رشته‌توییت‌هایی همراه با آغاز ایام نوروز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که آن‌ها را “فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند.”

«آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی»؛ این درخواستی است که سازمان عفو بین‌الملل آن را در یک رشته‌توییت خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کرده است.

در این رشته‌توییت اسامی گروهی از زندانیان آورده شده که تنها به خاطر عقاید و مبارزات مسالمت‌آمیز خود در دفاع از حقوق شهروندی، کارگری، دفاع از حقوق زندانیان یا تنها به خاطر نشر فرهنگ، مدت‌هاست در زندان بسر می‌برند. در میان این توییت‌ها از جمله به اسامی منیره عربشاهی، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری، اسماعیل عبدی، مدافع حقوق معلمان و فاطمه داوند، از معترضان آبان ۹۸ برمی‌خوریم.

در این توییت‌ها آمده است که فاطمه داوند، از آبان ۹۸ در زندان ارومیه است، مریم اکبری منفرد سیزدهمین نوروز را در زندان بسر می‌کند، رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن از اعضای کانون نویسندگان ایران تنها به خاطر نوشته‌ها در زندان‌اند و مژگان کاووسی، نویسنده و مستندساز از آبان ۹۸ زندانی است.

در فهرست عفو بین‌الملل همچنین با اسامی دیگری روبرو می‌شویم؛ محمدعلی عموری، «فعال حقوق فرهنگی و از جامعه اقلیت عرب اهوازی که تنها به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز سال‌های طولانی است در حبس به سر می‌برد و بارها مورد شکنجه قرار گرفته است».

سهیل عربی به خاطر دفاع از «حق آزادی بیان سال‌هاست زندانی شده و  مورد شکنجه و رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی قرار گرفته است.» صبا کردافشاری، مدافع حقوق زنان در حالی نوروز  را به دور از خانواده‌اش در زندان سپری می‌کند که «فقط به خاطر اعتراض به قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری به زندان محکوم شده است».

آتنا دائمی، مدافع حقوق بشر ششمین نوروز خود را در زندان سپری می‌کند. در توییت آمده است: «رفتار بی‌رحمانه مقامات ایران با آتنا دائمی نمونه‌ای تلخ از سرکوب افرادی است که برای تحقق ایرانی عاری از بی‌عدالتی فعالیت می‌کنند.»

عفو بین‌الملل همچنین به زندانیانی مانند آرش صادقی، علی یونسی و امیرسالار داودی، وکیل و مدافع حقوق بشر اشاره می‌کند.

در این سلسله توییت‌ها همچنین آزادی فوری مهران رئوف، فعال کارگری ایرانی بریتانیایی، یاسمن آریانی مدافع حقوق زنان، آرش جبار جوهری، فعال کارگری و احمدرضا جلالی خواسته شده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *