انتقادات گسترده از انتخاب سرپرست جدید تیم ملی فوتبال ایران

By | ۱۴۰۰-۰۱-۱۷

رئیس فدراسیون فوتبال ایران روز دوشنبه ۱۶ فروردین مجتبی خورشیدی را به عنوان سرپرست تیم ملی بزرگسالان انتخاب کرد.

این انتخاب، انتقاد برخی رسانه‌های ورزشی و هواداران فوتبال را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته. حتی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم از نحوه گزینش آقای خورشیدی ابراز بی اطلاعی می‌کنند.

میرشاد ماجدی عضو هیئت رئیسه فدراسیون به رادیو ورزش گفت: «همه انتخاب‌ها باید از طریق کمیته فنی باشد. البته در ابتدا باید کمیته فنی انتخاب شود. درباره اینکه چه اتفاقی رخ داده تا فدراسیون خورشیدی را انتخاب کند، بعد از صحبت با رئیس فدراسیون پاسخ خواهم داد.»

خورشیدی چهره شناخته شده‌ای در فوتبال ایران نیست. بنا بر پیشینه‌ای که خود او در اختیار رسانه‌ها گذاشته، طی این سال‌ها عضوی از کادر فنی چند باشگاه بوده. از نفت تهران و ماشین سازی تبریز تا چند تیم در دستجات پایین‌تر مانند آلومینیوم هرمزگان و پاس همدان.

خبرگزاری فارس در گزارش انتقادی خود نوشته: «برخی فکر ‌کردند خبر انتخاب خورشیدی یک شوخی بی‌‌نمک از طنزپردازان ورزشی است. او یک شبه از فرش به عرش رسید. مگر چنین چیزی ممکن است؟ برای خیلی از علاقه‌مندان فوتبال، حتی اسم خورشیدی ناآشناست. مگر جایگاه تیم ملی، اجازه چنین انتخابی را می‌دهد؟ آیا این پایین آوردن شان تیم ملی نیست؟»

شهاب‌الدین عزیزی خادم پس از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون، وعده استفاده از تجربیات افرادی مانند علی دایی، مهدوی‌کیا و علی کریمی را داد اما نخستین انتخابش نایب رئیسی حمیدرضا مهرعلی بود که او نیز در فوتبال شناخته شده نیست و پیشتر در فدراسیون اتومبیلرانی بوده.

سرپرستی تیم ملی، به مراتب حساس‌تر از جایگاه نایب رئیسی است. خصوصاً با توجه به پیش رو بودن مسابقات مقدماتی جام جهانی که به صورت متمرکز در بحرین برگزار می‌شود.

مهدی هژبری روزنامه‌نگار ورزشی نوشته: «اهالی فوتبال در شوک انتخاب سرپرست تیم ملی هستند. فضای فوتبال ما به دوربین مخفی شبیه است و منتظریم یک نفر کات بدهد و بگوید شما مقابل دوربین مخفی هستید. این انتخاب شباهتی ندارد به آن برنامه‌ها و اهدافی که [رئیس فدراسیون] از مدرن‌سازی فوتبال حرف می‌زد.»

خبرگزاری ایسنا هم با تیتر «سرمربی اخراجی ماشین‌سازی، سرپرست تیم ملی شد» نوشته است، «خورشیدی تصورش را هم نمی‌کرد» به عنوان سرپرست تیم ملی انتخاب شود.

مجتبی خورشیدی در پاسخ به انتقادات گفت: «انتخاب من جفا در حق تیم ملی نیست. پیش از قضاوت، رزومه من را مطالعه کنید. یک شبه به فوتبال نیامده‌ام و با رابطه هم انتخاب نشده‌ام.»

سرپرست تیم ملی فوتبال به سایت ورزش سه گفت: «نمی‌گویم بهترین گزینه‌ام. قطعاً افراد بهتر از من برای این سمت وجود دارند اما فدراسیون بعد از بررسی‌های خود انتخابم کرده. فدراسیون یک گروه مطالعاتی دارد که روی انتخاب‌ها حساس است و بعد از مطالعه تصمیم‌گیری می‌کند.»

اما مهدی ملکی دبیر گروه ورزش روزنامه ایران نوشته است: «تا حالا فکر می‌کردیم مدیر فنی یعنی کشک. امروز متوجه شدیم سرپرست تیم ملی هم یعنی کشک. این همه تلاش برای دوست نداشتن تیم ملی جای تعجب دارد.»

بسیاری از کاربران درباره نحوه تعامل سرپرست گمنام تیم ملی با ستارگان فوتبال ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

فرهاد عشوندی روزنامه‌نگار، در توییتر نوشته: «مدیریت تیم ملی در دوره صفایی فراهانی با سرهنگ رنجبر و در دوره دادکان با همایون شاهرخی بود. کی‌روش کل کار دست خودش بود و حالا عزیزی خادم رفته سراغ خورشیدی. کدام لژیونر برای حرفش تره خرد می‌کند؟»

فدراسیون فوتبال و دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی در خصوص انتخاب آقای خورشیدی، هنوز واکنشی به انتقادات رسانه‌های ورزشی و هواداران فوتبال نشان نداده‌اند.
رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *