تحریم‌های ایران: اف‌بی‌آی مدیر شرکت تولید لوازم آرایشی را بازداشت کرد

By | ۱۴۰۰-۰۱-۱۸

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، مدیر یک شرکت تولید لاک و لوازم آرایش را به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران بازداشت کرده است.

مایکل رُز، که مدیر یک شرکت تولید کننده لاک ناخن و انواع لوازم آرایشی است، در نیویورک بازداشت شده است.

مدیر این شرکت متهم به فروش مواد آرایشی به ارزش ۳۵۰ هزار دلار به ایران است

آقای رُز دو اتهام دارد. مهم‌ترینشان این است که او تحریم‌های ایران را دور زده است و دیگر اینکه بهای کالاهای فروخته شده را کمتر از آنچه که بود اعلام کرده تا تعرفه‌های گمرکی کمتری بپردازد.

در بیانیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا منتشر کرده، آمده است که آقای رز همچنین به تقلب در امور بانکی و پولشویی محکوم شده است.

در این بیانیه نوشته شده که مواد آرایشی تولیدی این شرکت آمریکایی از طریق شرکت‌های صوری در امارات متحده عربی به ایران ارسال می‌شده است.

ویلیام سویینی، دستیار رئیس اف‌بی‌آی، در باره بازداشت آقای رز گفت:‌ «هر دلیلی که برای این تصمیم وجود داشته است، حرص یا چیزی از آن شیطانی‌تر، ما مدعی هستیم که آقای رز مخصوصا مقصد نهایی کالاهایش را پنهان کرده است و درباره قیمت کالاها دروغ گفته تا از تعرفه‌های گمرکی‌اش بکاهد.»

او در ادامه با بیان اینکه دور زدن تحریم‌های آمریکا یک جرم فدرال به حساب می‌آید، گفت که این تحریم‌ها برای حفظ منافع آمریکا در مقابل ایران و کشورهای دیگر است.

بنا به اطلاعاتی که وزارت دادگستری آمریکا منتشر کرده است، آقای رز متهم است که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ میلادی، لوازم آرایشی به ارزش ۳۵۰ هزار دلار به شرکت ایرانی فروخته است. حتی او قراردادی را با واردکننده ایرانی امضا کرده که حق واردات اختصاصی محصولات این شرکت آمریکایی را فقط به آنها واگذار کرده است.

آقای رز پنجاه سال سن دارد و با اتهام‌های بزرگی روبه‌رو است. اتهام دورزدن تحریم‌ها برای او ممکن است تا ۲۰ سال زندان به همراه بیاورد. در صورتی که دادگاه در اتهام پولشویی او را مجرم بشمارد ممکن است تا ۲۰ سال زندانی شود و اگر اتهام تخلفات بانکی او در دادگاه پذیرفته شود ممکن است تا سی سال برایش زندان ببرند.

از زمان گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت این کشور در ایران، ایالات متحده تحریم‌های متعددی علیه ایران وضع کرده است. بخشی از تحریم‌های ایران که به برنامه هسته‌ای این کشور مربوط بود، بعد از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ برطرف شد. اما در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، برجام، خارج شد و تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کرد.

آمریکا در دوره آقای ترامپ می‌خواست با فشار حداکثری ایران را به زانو در آورد و باعث شود این کشور به پای میز مذاکره با آمریکا باز گردد.

در مقابل، ایران که خروج آمریکا از برجام را نشانه‌ای از بدعهدی این کشور می‌دید، گفته بود تا زمانی که آمریکا به تعهدات خود در برجام باز نگردد، حاضر به گفت‌وگوی مجدد با این کشور نیست.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *