منوچهر متکی: حرف‌های ظریف ترور سیاسی حاج قاسم بود/ این کار برنامه‌ریزی شده و انتخاباتی بود

By | ۱۴۰۰-۰۲-۰۹

وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به فایل صوتی ظریف گفت: اصل این کار، برنامه‌ریزی شده بود و این‌که چگونه افشا شده است بحث دیگری است اما مقدمات کار نشان‌دهنده یک اراده است که برای هدف خاص انتخاباتی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت و وزیر پیشین امور خارجه در نشستی که امشب در کلاب «سیاست در ایران» در کلاب‌هاوس برگزار شد، در خصوص فایل سه‌ساعته گفتگوی ظریف اظهار داشت: در قسمت محتوایی این بحث، ورود دکتر ظریف به بحث میدان و دیپلماسی ورود اشکال‌داری است. هیچ وزیر خارجه‌ای این‌گونه وارد این مباحث نمی‌شود. پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا آیا کنکاشی با یکدیگر دارند؟ [نه]، چرا که هر بخش را منافع ملی می‌دانند و در راستای منافع ملی تعامل می‌کنند. من تعجب می‌کنم! البته هفتگی با ظریف جلسه داریم و در آنجا هم بخشی از این مباحث مطرح می‌شود.

وی افزود: بنا نیست کسی محصول میدان را جدا و محصول دیپلماسی را جدا خرمن بزند، یک فرماندهی است که مذاکرات وین را اداره می‌کند و همان فرماندهی است که در نطنز خرابکاری می‌کند. من تعجبم از ورود آقای ظریف به این بحث است. من از سال 63 ایشان را می‌شناسم و در مصاحبه دیروزم با ایسنا مطرح کردم که آقای ظریف صلاحیت خود را برای وزارت خارجه از دست داد.

متکی خاطرنشان کرد: در سوی دیگر، من مثال‌های متعددی دارم که میدان ظرفیت‌های بسیاری برای دیپلماسی ایجاد کرده است. آن بخش از مصاحبه را که میدان و نماد میدان را آن‌گونه برخورد کردند یک ترور سیاسی و ظلم و گناه است، آقای ظریف کفاره‌اش را باید بپردازد. من بدون هیچ‌گونه حب و بغضی عرض کردم که کفاره‌اش استعفاست و ایشان باید استعفا بدهد. چرا انسان یک عمل عبث برای انقلاب و کشورش مرتکب بشود؟

وی گفت: انتشار مطالب طبقه‌بندی‌شده یک تشریفات دارد، این مرز درنوردیده شده است، باید مشخص شود که آیا جاسوسی صورت گرفته و دزدیده شده است، یا اینکه فروخته شده است یا اینکه اتفاق دیگری رخ داده است.

متکی بیان کرد: بحث انتشار اسناد سرّی نیست؛ بحث اظهارات خلاف واقع و دروغ است، این حتماً اشکال مبنایی دارد، مگر می‌شود وزیر خارجه توجیه نباشد. من دو اشکال شکلی و محتوایی دارم؛ ورود ایشان به موضوع مبنایی غلط بود که آقای رئیس‌جمهور هم امروز گفتند و دوم اینکه خلاف هم گفته شد.

سخنگوی شورای وحدت گفت: کلّیت بحث میدان و دیپلماسی و تعابیری که ایشان به‌کار برده است خلاف واقع است. آقای سردار سلیمانی با ایشان کار کرده است، من هم شش سال با ایشان کار کردم. روحیات آقای سردار سلیمانی، آن ترسیمی که ایشان کرد نیست. بخشی از ویژگی‌های ایشان را آقای رئیس‌جمهور ترسیم کردند، بنابراین ظلم بزرگی مرتکب شدند. دیدگاه‌هایی که سردار سلیمانی بیان می‌کرد، کمک برای دیپلماسی بود.

وی ادامه داد: مسائلی که در عراق و لبنان اتفاق می‌افتاد و منافع ملی را متأثر می‌کرد، حلّش یک رویکرد میدانی و یک رویکرد دیپلماسی داشت، لذا بحث‌های ما مکمل همدیگر بود. تصویری که توسط آقای ظریف ترسیم شد، این‌گونه بود که انگار حوزه فرماندهی سردار سلیمانی در راستای تضعیف سیاست خارجی بود، این دروغ است.

وزیر پیشین امور خارجه گفت: سردار سلیمانی در قضیه آوردن روسیه به معرکه سوریه نقش کلیدی داشت. من در تمام شش سالی که با مقامات روسی دیدار داشتم، یکی از اهداف مذاکراتی خروج روسیه از لاک دفاعی خود در برابر آمریکا بود. وقتی که روس‌ها خبر دادند در جنگ عراق به آمریکایی‌ها که “ما می‌خواهیم اسنادمان را از سفارت می‌خواهیم خارج کنیم”، آمریکایی‌ها کامیون‌های روس‌ها بمباران کردند. 12 سال بعد از این حادثه، روسیه وارد فضای سوریه و مناقشات منطقه شد. من همان موقع گفتگو کردم و گفتم روس‌ها اگرچه 12 سال دیر آمدند، اما حضور مناسبی است. آقای قاسم سلیمانی بالاخره موفق شد، ابتدا از طریق پیغام‌ها و سپس با سفری که به روسیه داشت، مقامات آن کشور را متقاعد کرد تا وارد میدان شوند و معادلات منطقه را تغییر دادند.

** بسیاری از کاندیداها اعلام کردند اگر رئیسی بیاید، نامزد نخواهیم شد

سخنگوی شورای وحدت در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: من تصورم این است که شرایط انتخابات ملتهب نیست. تمامی این تحرکات چه در جبهه اصلاحات و چه در جبهه اصولگرایی و نیروهای ارزشی موجب تحرک می‌شود، اما این‌که باید نیروهای ارزشی به وحدت برسند حرف درستی است. هر میزان پیشرفت که انجام بگیرد، اعلام خواهیم کرد، این فضا تا ثبت‌نام ادامه دارد، آن وقت حرکت به‌سمت همگرایی پیش خواهد رفت.

وی در خصوص انتخابات شورای شهر تهران اظهار داشت: در خصوص انتخابات شوراها، ما از 5 ماه پیش شروع کردیم. هیئت بررسی‌کننده انتخابات شوراهای تهران سه ضلع هستند، آنان بررسی می‌کنند. حدود 300 نفر از نامزدها را بررسی کردند به 114 نفر رسیدند، بعد به 63 نفر و در مرحله کنونی به 42 نفر (دو برابر تعداد مورد نیاز) رسیدند. این 42 نفر قرار است بنابر مصاحبه و به‌صورت حضوری به 21 نفر برسد. اگر اراده عملی در دوستان ما وجود داشته باشد، امکان گفتگو، مفاهمه و رسیدن به لیست واحد بین شورای ائتلاف و وحدت وجود دارد.

متکی خاطرنشان کرد: سردی حضور در جامعه بخشی‌ از آن نیازمند تحرکات جدی توسط رسانه‌ها به‌خصوص رسانه ملی و گروه‌های سیاسی است، بخشی هم نیازمند رفع نگرانی است. مردم ناراحت و عصبانی هستند. دولت بخشی از این نگرانی را بر تسهیل مشارکت مردم رفع کند، مسئله دیگر کروناست که باید تدبیر شود. شورای وحدت نامه‌ای نوشته است و در آنجا برای گرم شدن فضای سیاسی و انتخابات، پیشنهادهایی ارائه شده است که خانم دکتر قوی جانشین سخنگوی شورای وحدت آن نامه را اعلام کردند.

وی ادامه داد: بین اصولگرایان همه باور این را دارند که اگر آقای رئیسی به میدان بیاید، امر تجمیع نظرات نیروهای انقلابی تسهیل می‌شود. بسیاری از کاندیداها اعلام کردند که “اگر آقای رئیسی بیاید، ما کمک خواهیم کرد و نامزد نخواهیم بود”. ما از 21 و 22 که ثبت‌نام شروع می‌شود، به‌یک‌باره یک جهش ایجاد خواهد شد. انتخابات این دوره را پرشور می‌بینم. من فکر می‌کنم مدل 96 باید برای انتخابات 1400 مورد عمل و نظر جریان انقلابی قرار بگیرد.

متکی در پاسخ به سؤالی نیز گفت: بحران بی‌رهبر بودن اصولگرایان نکته قابل‌توجهی است، اما فکر می‌کنم این کمک می‌کند تا جریان‌های ولایی، ارزشی و انقلابی یک مقدار مستقیم‌تر به سرچشمه یعنی رهبری متصل شوند. ما از هر حادثه و اتفاقی برای حرکت رو به جلو استفاده می‌کنیم و این شورا از همان کارهاست.

سخنگوی شورای وحدت در پاسخ به این پرسش که اگر آیت الله رئیسی کاندیدا نشود، گزینه دوم و سوم این شورا کیست، اظهار داشت: گزینه اولمان آیت‌الله رییسی است و اگر ایشان بیاید تکلیف ما مشخص است اما اگر آیت‌الله رییسی نیاید، به سراغ گزینه‌های بعدی می‌رویم.

وی افزود: گزینه دوم و سوممان برای ریاست‌جمهوری هنوز قطعی نشده است. هنوز وارد مکانیزم نهایی کردن گزینه‌ی غیر از آیت‌الله رییسی نشده‌ایم و نمیتوانم الان این گزینه‌ها را معرفی کنم.

آقای متکی روز گذشته در گفتگوی خود با ایسنا عنوان کرده بود که به نظر می‌رسد احتمال حضور آیت‌الله رییسی در انتخابات نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. وی  در این گفت وگو در کلاب هاوس در این باره گفت: ما هیچ سیگنالی از ناحیه خود آیت‌الله رییسی مبنی بر آمدن یا نیامدن نداریم و اتفاقاً در این ایام که مکرر از ما در این بازه سوال می‌شود، همین را در پاسخ می‌گوییم.

وی افزود: اما در نگاه‌های تحلیلی در برخی اظهارنظرها، تحلیل ما این است که نسبت به یک ماه پیش احتمال آمدن آقای رییسی تقویت شده است؛ این را صرفاً بعنوان یک احتمال گفتم و باید بخش اول صحبتم ذکر شود تا کلام جامع باشد.  لذا اگر اشتباه برداشتی شده از این مصاحبه شده، با این توضیح اصلاح‌ می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *