بازداشت ۵۵۵ نفر به علت «سوء استفاده ۱۰ میلیارد دلاری» از ارز دولتی

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۱

سرپرست دادسرای مبارزه با جرائم اقتصادی از دستگیری ۵۵۵ نفر به علت سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد.

رضا نجفی، سرپرست دادسرای مبارزه با جرائم اقتصادی روز جمعه ۱۰ اردیبهشت گفت بیش از ۱۲۴۸ پرونده در حوزه مفاسد ارزی تشکیل شد و ۵۵۵ نفر در این پرونده‌ها دستگیر شدند که ارزش مالی این پرونده‌ها بالغ بر «۱۰ میلیارد دلار» بوده است.

طی چند سال گذشته گزارش‌های زیادی از تخلفات مالی در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی منتشر شده است. این تخلفات مربوط به دریافت ارز دولتی مخصوص صادرات یا واردات کالاهای اساسی است که در برخی موارد ارز کالاهای صادراتی به کشور بازگردانده نشده و در برخی موارد نیز ارز دولتی اصولا برای تجارت خارجی مصرف نشده و در بازار آزاد ایران که هم‌اکنون ارزش دلار حدود ۲۴ هزار تومان است، به فروش رسیده است.

نجفی می‌گوید از جمله پرونده مهمی که در این حوزه تشکیل شده، پرونده هفت تپه بوده است که بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

متهم اصلی این پرونده امید اسدبیگی است که متهم به دریافت ۱.۵ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات و فروش آن در بازار آزاد ایران است.

آقای نجفی در ادامه گفته است پرونده موسوم به قربانعلی فرخزاد حدود ۴۵۰ میلیون دلار، پرونده موسوم به واردات کاغذ بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار، پرونده مربوط به واردات روغن بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار و پرونده مربوط به گروه کاظمیان بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار از جمله پرونده‌هایی است که در این حوزه تشکیل شد.

پرونده مربوط به آقای فرخزاد نیز دریافت ارز دولتی برای واردات فولاد است، اما فولادی وارد کشور نکرده است. در پرونده واردات کاغذ نیز که دو سال پیش افتتاح شد، دریافت‌کننده‌های ارز دولتی تنها یک سوم آن را صرف واردات کرده‌اند.

در پرونده واردات روغن‌نبانی بازداشت شدگان متهم به قاچاق ارز هستند. سالار آقاخانی نیز که گفته می‌شود به خارج از کشور فرار کرده، به همراه پرونده گروه کاظمیان اتهامات مشابهی دارند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، خبرگزاری‌های ایران، رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *