دادستان تهران: پرونده رئیس سابق بانک مرکزی به دادگاه ویژه اخلال اقتصادی ارسال شده است

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۴
دادستان تهران از ارسال پرونده ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی ایران به دادگاه ویژه اخلال در نظام اقتصادی خبر داد.

علی القاصی‎ مهر که روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در جلسه شورای عالی قضایی سخن می‌گفت، از «تضییع» بیش از ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی و ۶۰ تن ذخایر طلا با ارزش ریالی «حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان» در طول سال‌های ۹۵ تا ۹۷ خبر داد.

دادستان تهران نگفته است که آیا این ارقام مربوط به پرونده ولی‌‌الله سیف است یا خیر ولی تاکید کرده که «تضییع» این موارد به دلیل «نقض مقررات و ترک فعل ها» از سوی بانک مرکزی در طول آن سال‌ها بوده است.

ولی‌الله سیف از شهریور سال ۹۲ تا مرداد سال ۹۷ ریاست کل بانک مرکزی ایران را بر عهده داشت.

اسفند پارسال نیز خبرگزاری مهر از بازداشت یکی از مدیران ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی به اتهام دریافت رشوه در پرونده توزیع ۳۵ میلیارد دلار ارزهای مداخله‌ای بانک مرکزی خبر داد ولی مشخص نیست که این فرد چه کسی بوده و پرونده‌اش به کجا رسید.

پیش از این خبرهایی درباره یک پرونده فساد ارزی در بانک مرکزی ایران و بازداشت و محاکمه احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی، رسول سجاد، معاون بین‌الملل، و احسان معافی، رئیس حراست بانک مرکزی، در دوره مدیریت ولی‌الله سیف منتشر شده بود.

سالار آقاخانی، عامل بانک مرکزی در توزیع ارز، که از او به عنوان متهم اصلی پرونده فساد ارزی در بانک مرکزی نام برده می‌شد،‌ مرداد ۹۸ از ایران «فرار کرد» و تاکنون خبری درباره رسیدگی به پرونده او منتشر نشده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/ر.ح/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *