آقای موسیقیدان برجسته بیکار بودید تیشه به ریشه نام خود بزنید ـ شکوه میرزادگی

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۸

بنا بر گزارش رادیو فردا * «آقای علی رهبری یکی از موسیقیدانان و آهنگسازان برجسته ی ایرانی در نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته است که آهنگ سرود جمهوری اسلامی شباهت زیادی به سرود ملی کره جنوبی دارد.  و از آن ها خواسته تا «این سرود را که بویی از ایران از آن به مشام نمی رسد و گویا توسط غیرایرانیان نوشته شده » تغییر دهند.

تا این جای نامه به نظر می آید که جناب رهبری می خواهد غیر مستقیم به  آنهایی که نمی دانند حالی کند « این سرود هیچ بویی از ایرانیت نبرده است.» اما توضیحات بعدی  نشان می دهد که آقای رهبری به حکومت فرهنگ ستیزِ آز ادی کش پیشنهاد می دهد« از آهنگسازان بزرگ دعوت شود تا باحفظ شعری که اکنون روی سرود است، آهنگی ایرانی برای حکومت بسازند». یعنی برای این شعر:

سرزد از افق مهر خاوران

فروغ دیده حق باوران

بهمن فر ایمان ماست

پیامت ای امام «استقلال آزادی» نقش جان ماست

به راستی یک هنرمند و موسیقیدان باید گرفتار بحران شده باشد که پس از 42 سال به حکومتی که جز تیره روزی و بدبختی و ویرانگری برای ایران و ایرانی چیزی نداشته چنین پیشنهادی را بدهد.

بدتر از این، جناب موسیقیدان می گوید:

«از آن رو که سرود ملی فعلی برای ایرانیان «کمی غریبه» است آن ها در جشن های مختلف از سرود «ای ایران» استفاده می کنند».

یعنی این هنرمند برجسته! نمی داند ایرانیانی که (در خارج و حتی در داخل)  با وجود ممنوعیت، از سرود ای ایران استفاده می کنند، برای بدی آهنگ سرود جمهوری اسلامی نیست، بلکه به دلیل ضد ایرانی بودن شعر و کراهت نام شخصی در آن است که ایران و ایرانی را گرفتار سال ها نکبت و سیه روزی کرده است.

از یادداشت های شکوه میرزادگی

ششم می 2021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *