حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات ایران: هاشمی رفسنجانی سال ۹۲ برای حفظ نظام ردصلاحیت شد؛ شورای نگهبان: چنین چیزی نبود

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۴

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، اظهارات وزیر سابق اطلاعات را مبنی بر اینکه اکبر هاشمی رفسنجانی برای حفظ نظام ردصلاحیت شده است، رد کرد.

او بامداد دوشنبه ۲۴ خرداد در حساب توئیتری خود، اظهارات آقای مصلحی را تکذیب کرده و نوشت که وزیر سابق اطلاعات «هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد» و اعضای شورای نگهبان حرف‌های مصلحی «را قبول نداشتند».

عباسعلی کدخدایی افزود که «نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم.»

یک روز پیش از او، حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات ایران، در مصاحبه‌ای تصویری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ گفت که خودش عامل ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی بوده چرا که برآوردهای وزارت اطلاعات حاکی از پیروزی او در آن انتخابات بود.

شورای نگهبان سال ۱۳۹۲ با ردصلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی که از ابتدای حکومت جمهوری اسلامی عالی‌ترین سمت‌ها را در کشور بر عهده داشت، شوک بزرگی به انتخابات آن سال وارد آورد. آقای هاشمی اما در ادامه از حسن روحانی حمایت کرد که ناظران معتقدند این حمایت در پیروزی روحانی نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.

حیدر مصلحی در این مصاحبه که روز یکشنبه ۲۳ خرداد بخش‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافته است، می‌گوید به شورای نگهبان اطلاع داده بود که ارزیابی وزارت اطلاعات از «کف خیابان‌ها» حاکی از آن است که آقای هاشمی رفسنجانی رای می‌آورد.

وی در ادامه عنوان کرد که آن زمان «هزینه و فایده تایید یا ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی را بر اساس حفظ نظام» در دو صفحه نوشت و در نهایت جمع‌بندی کرد که «با توجه به موقعیت نظام و مسائلی که وجود دارد به مصلحت نظام است که او ردصلاحیت بشود».

انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ همچنان تحت‌الشعاع اعتراضاتی بود که در پی انتخابات چهار سال قبل از آن در کشور رخ داد، اعتراضاتی که از آن به عنوان جنبش سبز یاد می‌شود و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخاباتی رهبری آن را عهده‌دار شدند. اکبر هاشمی رفسنجانی نیز از معترضان حمایت کرد، خاصه در نماز جمعه ۲۶ تیر ۱۳۸۸ تهران که آخرین حضور او نیز به عنوان امام جمعه تهران شد.

آقای مصلحی در ادامه این مصاحبه می‌گوید که فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان هر چه تلاش کردند اشکالی به گزارش او وارد کنند، نتوانستند و حتی یکی از حقوق‌دانان که معتقد بود آقای هاشمی رفسنجانی حرف خاصی نزده که موجب ردصلاحیتش بشود، او تاکید کرده که برای حقظ نظام چنین امری واجب است و «خیلی گنده گنده‌ها تاکنون فدای این نظام شده‌اند».

پیش از این روایت مشابهی درباره دلیل ردصلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی منتشر شده بود که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، به شدت آن را تکذیب کرده و گفته بود: «خیلی ساده‌انگارانه است که فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید که ایشان رای می‌آورد و شورای نگهبان هم او را ردصلاحیت می‌کند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی سه سال و نیم پس از آن انتخابات در ۱۹ دی ۱۳۹۵​ به دلیل آن‌چه حمله قلبی عنوان شد درگذشت. اما خانواده وی درباره این مسئله که مرگ او علت طبیعی داشته است، تشکیک کرده‌اند.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *