دبیرکل سازمان ملل از آمریکا خواست تحریم‌های ایران را بردارد

By | ۱۴۰۰-۰۴-۰۹

آنتونیو گوترش در گزارش شش‌ماهه خود به شورای امنیت درباره چگونگی پیشبرد قطعنامه ۲۲۳۱ در رابطه با برجام از آمریکا خواسته تا تحریم‌های نفتی ایران را لغو کند. او متقابلا از ایران نیز خواسته تا به طور کامل به برجام بازگردد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از آمریکا درخواست کرد که تمامی تحریم‌های ایران را که در ارتباط با توافق اتمی (برجام) هستند برداشته یا از آنها چشم‌پوشی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گوترش در گزارشی که  به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده، همچنین از ایالات متحده خواسته تا  “مقررات مربوط به استثناها در رابطه با خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران را تمدید کرده و معافیت پروژه‌هایی را که در ارتباط با عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند تجدید کند.”

دبیرکل سازمان ملل متقابلا از ایران نیز خواسته تا به طور کامل به توافق سال ۲۰۱۵ بازگردد. ایران یک سال پس از خروج دولت ترامپ از این توافق مرحله به مرحله تعهداتش در برجام را نقض کرده است.

در حال حاضر جمهوری اسلامی اورانیوم را با غلظت ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند در حالی که مطابق برجام تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم تا ۳/۶۷ درصد است. برای ساخت بمب اتمی، نیاز به اورانیوم ۹۰ درصد غنی‌شده هست.

جمهوری اسلامی گفته در پی ساخت سلاح اتمی نیست و در صورت برداشتن تحریم‌های آمریکا به سرعت به توافق سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد.

دبیرکل سازمان ملل گفته است: «من همچنان معتقدم که احیای کامل برجام بهترین راه برای اطمینان از این است که برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران همواره صلح‌آمیز می‌ماند.»

۱۵ کشور عضو شورای امنیت قرار است روز سه‌شنبه آینده (۶ ژوئیه/ ۱۵ تیر) گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل درباره پیشبرد قطعنامه سال ۲۰۱۵ در ارتباط با توافق اتمی (قطعنامه ۲۲۳۱) را بررسی کنند.

درخواست گوترش از واشنگتن در حالی صورت گرفته که مذاکرات میان ایران و پنج کشور آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین برای احیای برجام در جریان است.

در این مذاکرات قرار است برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و توقف فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی توافق شود. ششمین دور این مذاکرات دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران متوقف شد.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *