اوج‌گیری کرونا بازار تهران را دو هفته تعطیل کرد؛ تعطیلی ده‌روزه در سراسر کشور

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۳

با اعلام وضعیت قرمز و نارنجی کرونا در ۸۰ درصد شهرهای ایران، ستاد ملی کرونا از تعطیلی ده‌روزه سراسری و اتاق اصناف از تعطیلی دوهفته‌ای بازار تهران خبر داد.

به دنبال اعلام خبر تعطیلی سراسری به دلیل وضعیت بحرانی کرونا در کشور در شامگاه پنج‌شنبه، ۱۹ فروردین، حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد کرونا روز جمعه در گفت‌وگو با ایلنا زمان آغاز تعطیلی دوهفته‌ای را روز شنبه، ۲۱ فروردین، اعلام کرد.

آقای قاسمی همچنین درباره جزئیات «تعطیلات دوهفته‌ای مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی» گفت که در این شهرها، ادارات و دستگاه‌های ضروری تا یک‌دوم و دستگاه‌های غیرضروری تا دو‌سوم نیروهای خود را کاهش خواهند داد.

به گفته دبیر کمیته اجتماعی ستاد کرونا اصناف و مشاغلی که در این مدت محدودیت‌ها را رعایت نکنند به مدت دوهفته پلمب خواهند شد و ممنوعیت ورود خودروهایی با پلاک غیر بومی به شهرهای قرمز و نارنجی ادامه خواهد داشت.

در همین حال اتاق اصناف هم روز جمعه اعلام کرد که علاوه بر مشاغل غیرضروری که از آن‌ها تحت عنوان مشاغل «گروه یک» نام برده شده، بازار بزرگ تهران نیز از روز شنبه به مدت دوهفته تعطیل خواهد بود.

افزایش آمار کرونا در روزهای گذشته در پی تجمعات و ترددهای شهروندان به مناسبت نوروز رخ داده است.

در ماه‌های اخیر بارها کارشناسان و برخی مقامات وزارت بهداشت ایران درباره اوج‌گیری کرونا در صورت عدم ایجاد محدودیت در نوروز هشدار داده بودند.

با این حال ستاد کرونا همزمان با آغاز سال نو، محدودیت‌های جدی اتخاذ نکرد و بسیاری از مقامات دولت از جمله حسن روحانی تنها به بیان برخی توصیه‌ها به شهروندان بسنده کردند.

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه، ۱۸ فروردین برخی از اعضای ستاد ملی کرونا را در اوج‌گیری دوباره کرونا مقصر دانست و بدون ذکر نام این افراد گفت که آن‌ها «مانع از آن شده‌اند» که این وزارتخانه از تعطیلات نوروز برای پایین آوردن آمار کرونا بهره بگیرد.

در روزهای گذشته خبرهای ضدونقیضی از درخواست وزارت بهداشت ایران برای تعطیلی فوری دوهفته‌ای کل کشور منتشر شده بود.

حتی در روز چهارشنبه بخشنامه‌ای مبنی بر تعطیلی دوهفته‌ای کل کشور در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد، اما پس از حذف فوری این خبر از سایت‌ها، وزارت بهداشت ایران این خبر را تکذیب کرد.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران وضعیت ۲۵۷ شهرستان کشور قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی اعلام شد و موارد ابتلا به کرونا به بیش از ۲۲ هزار نفر در روز رسیده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *