احتمال توقف تولید برق در سد کرخه به خاطر خشکسالی

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۰

در حالی که ایران با خاموشی‌های گسترده و کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق مواجه است، مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه هشدار داد که «ممکن است نیروگاه‌های سد کرخه را از دست بدهیم».

به گزارش روز شنبه ۱۹ تیرماه خبرگزاری ایسنا، محمدرضا یزدانی‌پور مدیر عامل سد و نیروگاه کرخه در جمع خبرنگاران از «بحرانی» بودن وضعیت ذخیره آب این سد خبر داده است.

سد کرخه نه تنها توان تولید ۴۰۰ مگاوات برق را دارد، بلکه علاوه بر مصرف آب شرب، در بخش‌های کشاورزی و تامین آب شرب دام‌ها و تامین آب تالاب هورالعظیم نیز نقش دارد.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه با هشدار بروز بحران در این سد می‌گوید که به دلیل وضعیتی که در سد کرخه و میزان کم آب موجود در مخزن آن وجود دارد، ممکن است نیروگاه‌های این سد را از دست بدهیم و تولید برق نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بارش‌های بسیار کم، سد کرخه در وضعیت خوبی نیست، گفت: «در حال حاضر تراز فعلی سد کرخه ۱۹۶ متر از سطح آب‌های آزاد و حجم آب موجود در مخزن سد ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است. همچنین با توجه به شرایط متوسط، دبی ورودی سد کرخه ۱۸ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی نیز ۶۶ مترمکعب بر ثانیه است.»

یزدانی‌پور در ادامه گفت در حال حاضر تنها ۴۴ درصد از مخزن سد کرخه پر است و حدود ۵۶ درصد یعنی حدود ۳ میلیارد مترمکعب از مخزن این سد، خالی است.

توان تولید برق نیروگاه‌های آبی ایران ۱۲ هزار مگاوات است که پارسال به خاطر خشکسالی ۳۰ درصد از تولید آنها کاسته شد و امسال نیز این نیروگاه‌ها با کمتر از ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، تولید و واردات برق کشور روی‌هم‌رفته ۵۶ هزار مگاوات برق است؛ در حالی که نیاز به برق در کشور بیش از ۶۶ هزار مگاوات است.

ایران روز پنج‌شنبه اعلام کرد واردات برق را به بالای ۶۰۰ مگاوات رسانده که شش برابر پارسال است. اما این میزان از واردات تنها ۱۰ درصد کمبود برق را جبران می‌کند.

محمد ملاکی، عضو سندیکای تولیدکنندگان برق روز شنبه اعلام کرد به خاطر کسری برق هر هفته ۲۵۰ میلیون دلار به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌شود.

خبرگزاری تسنیم نیز گزارش داده است در روزهای پایانی هفته گذشته، وزارت نیرو به منظور توقف خاموشی‌ها، به افزایش خروج آب از سدها برای افزایش تولید انرژی برق‌آبی اقدام کرده است که این اقدام می‌تواند به تشدید مشکلات آبی کشور در شهریور ماه و نیمه نخست پاییز منجر شود.

ایران در تابستان گرم امسال و اوج‌گیری کرونا، علاوه بر خاموشی‌های گسترده، با بحران آب نیز مواجه است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، تسنیم و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *