بحران کرونا؛ فوتی‌های تهران به مرز ۱۰۰ نفر و سیستان و بلوچستان به ۳۰ نفر در روز رسید

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۰

آمارهای تازه از مرگ و میر کرونا که توسط منابعی غیر از وزارت بهداشت اعلام می‌شود، نشان می‌دهد که در برخی روزها آمار فوتی‌های کرونا در دو استان تهران و سیستان و بلوچستان به ترتیب به مرز ۱۰۰ نفر و ۳۰ نفر در روز رسیده است.

در یک گزارش کوتاه از وضعیت کرونا در تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، گفته است که «آمار قربانیان در تهران کم کم به مرز ۱۰۰ نفر در روز نزدیک می شود».

او گفته بیماری کرونا در تهران در حال رشد است و «فاجعه خیز پنجم» رخ داده است.

آقای هاشمی همچنین با انتقاد از سیاست‌های تامین واکسن کرونا گفته است: « برخی کشورهای همسایه به مرز ۵۰ درصد واکسیناسیون رسیده‌اند و ما هنوز کمتر از ۵ درصد دنبال می‌کنیم».

در یک گزارش آماری دیگر، مهدی شمس آبادی، دادستان استان سیستان و بلوچستان با انتقاد از سیاست‌ها و اظهارات مقام‌های وزارت بهداشت گفته است سردخانه‌های استان پر از جنازه شده و «فوتی‌ها در یک شبانه روز در سیستان و بلوچستان به بیش از ۳۰ نفر» رسیده است.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس نیز وزیر بهداشت را «دروغ‌گو» خوانده و گفته است برآوردهای وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه نیز نشان می‌دهد که « آمار واقعی با آمار اعلامی متفاوت است».

او به آمار دقیق مرگ و میر در استان سیستان و بلوچستان اشاره نکرده است ولی گفته است در بسیاری از روستاهای این استان «مردم از دنیا می روند، بدون این که مشخص شود دلیل آن کرونا بوده است».

این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه ایران در زمینه واکسیناسیون از پاکستان عقب‌تر است، گفته است آمارهای وزیر بهداشت درباره وجود تخت خالی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان دروغ است.

موضوع تخت‌های بیمارستانی در این استان در هفته گذشته بارها بحث برانگیز شده است. وزیر بهداشت و رئیس جمهور ایران می‌گویند امکانات کافی از جمله تخت‌های بیمارستانی وجود دارد ولی نمایندگان مجلس می‌گویند نه تنها تخت خالی وجود ندارد، بلکه تامین برخی اقلام اولیه مانند سرم و کیت‌های تشخیص کرونا در استان سیستان و بلوچستان مشکل شده است.

وزارت بهداشت ایران آمار تفکیکی مرگ و میر کرونا در استان‌های مختلف را اعلام نمی‌کند و پیش از این سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی مرگ ناشی از کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار رسمی وزارت بهداشت برآورد کرده است.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تاکنون بیش از ۸۵ هزار نفر به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: خبرگزاری‌های فارس و ایسنا، آرشیو رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *