سیستان‌ و بلوچستان؛ هر ۹۰دقیقه یک مرگ! حفر گور با بیل‌مکانیکی و ابتلا و مرگ هزاران بی‌شناسنامه و زشتگویی سعید نمکی!

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۲

-پس از هفته‌ها تأخیر بالاخره سعید نمکی وزیر بهداشت دیروز دوشنبه ۲۱ تیرماه به استان سیستان‌ و بلوچستان سفر کرد و در نشست مشترک با مسئولان و نمایندگان این استان، پاسخ انتقادها را با حمله و زشتگویی داد!
-در این نشست پُرحاشیه، فداحسین مالکی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش‌های دروغین و پُراشتباه وزیر بهداشت از وضعیت این استان مبتلا به کرونا، از او خواست تا از مردم عذرخواهی کند.
-«۱۱۸ نفر در شهر زاهدان طی یک هفته گذشته به خاطر کرونا جان‌شان را از دست دادند. در یک هفته گذشته ۱۱۸ نفر مبتلا به کرونا در زاهدان فوت کردند. هر ۹۰دقیقه یک نفر در استان ما جانش را از دست می‌دهد.»

از خانه تا غسالخانه راهی نیست

در حالی که در سطح شهر زاهدان مرکز استان سیستان‌ و بلوچستان ماشین‌هایی آژیرکشان با شعار «از خانه تا غسالخانه‌ راهی نیست» تردد می‌کند، انتقاد از اطلاعات اشتباه سعید نمکی مبنی بر مرگ تنها یک پیرمرد ۸۷ ساله در یکروز با فحاشی و زشتگویی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی روبرو شد!

پس از هفته‌ها تأخیر بالاخره سعید نمکی وزیر بهداشت دیروز دوشنبه ۲۱ تیرماه به استان سیستان‌ و بلوچستان سفر کرد و در نشست مشترک با مسئولان و نمایندگان این استان، در حالی که همواره چاپلوسی علی خامنه‌ای را می‌کند، اما پاسخ انتقادهای اهالی این استان را با حمله و فحاشی و زشتگویی داد!

در این نشست پُرحاشیه، فداحسین مالکی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش‌های دروغین و پُراشتباه وزیر بهداشت از وضعیت این استان مبتلا به کرونا، از او خواست تا از مردم عذرخواهی کند. نمکی اما مالکی را به «سیاه‌نمایی» متهم کرد و گفت از کسانی‌که سیاه‌نمایی می‌کنند عذرخواهی نمی‌کند.

نمکی در واکنش به مالکی که سخنان نمکی را توهین به مردم این استان خواند، گفت که «… می‌خورد کسی به مردم شما توهین کند!»

فداحسین مالکی در این نشست توضیح داد، همانروز که نمکی آمار قربانیان کرونا در سیستان‌ و بلوچستان را یک نفر اعلام کرده، آمار مرگ این استان ۳۲ نفر بوده است! نمکی نیز در جواب گفت که آمارها را از دانشگاه علوم پزشکی دریافت می‌کند و این دانشگاه به او اطلاع داده که در یک روز یک پیرمرد ۸۷ ساله جان باخته و روزهای دیگر آمار قربانیان ۲ نفر و ۴ نفر بوده است!

نمکی همچنین تهدید کرد که در صورت اشتباه مسئولان دانشگاه در ارائه آمارها، آنها را برکنار خواهد کرد!

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

Ett inlägg delat av زهرا مشتاق (@zahra.moshtagh)

در فایل صوتی که از معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ی مشترک با نمکی منتشر شده، این نماینده می‌گوید وزارت بهداشت مرتکب «کم‌کاری تاریخی» در سیستان‌ و بلوچستان به ویژه پهنه سواحل مکران شده است.

او با اشاره به سخنان حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ که گفته بود «آمارها دروغ نمی‌گویند، بلکه دروغگویان آمار را می‌گویند»، گزارش هولناکی از محرومیت و فقدان زیرساخت‌های بهداشتی در حوزه چابهار داد. به گفته‌ی او، از ۶ شهرستان این منطقه، ۴ شهرستان حتا یک بیمارستان هم ندارند و فقط یک پزشک متخصص عفونی در جنوب استان حضور دارد.

این نماینده چابهار با اشاره به ادعای وزیر بهداشت به وجود تخت‌های خالی در سیستان‌ و بلوچستان گفت: «شما گفتید که تخت خالی داریم، اما تخت خالی که مجهز نیست. نه ونتیلاتوری دارد و نه مونیتورینگی و نه نیروی انسانی!»

سعیدی شمار پرستاران را نیز کمتر از نیم به ازای هر تخت بیمارستانی اعلام کرد و گفت که در ستاد مقابله با کرونای دانشگاه پزشکی زاهدان حتا یک نماینده از منطقه بلوچستان حضور ندارد.

او با اشاره به ظاهرسازی مقامات محلی برای بازدید وزیر بهداشت گفت: کاش این سفرها تکرار می‌شدند تا ما این تکاپو را می‌دیدیم و این تخت‌ها و تجهیزات را قبلا هم می‌دیدیم. اینها کجا بودند؟ شما را جان جدتان پس از سفر وزیر این تجهیزات را نبرید! اینکه آتش‌نشانی بیاید و نظافت کند را فقط منوط به سفر مقام عالی وزارت نکنید!

او همچنین خطاب به نمکی گفت: در شهرستان بلوچی، از هر ۱۰ تست، ۸ تست مثبت است!

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین شرح داد که اکنون تمام بخش‌های بیمارستان‌ها را به بخش کرونایی اختصاص داده‌اند، بخش آی‌سی‌یو عمومی را به کرونا دادند، بخش جراحی را ایزوله کردند و همه بیمارستان‌ها در اختیار کووید۱۹ است.

او از کمبود کیت تشخیص نیز خبر داد و پرسید: «آیا می‌دانید در روستاهای ما چند نفر به دلیل کمبود کیت تشخیص دارند از بین می‌روند؟ بدون اینکه مشخص شود بر اثر کرونا بوده! بدون اینکه تستی از آنها گرفته شود. می‌دانید هزاران انسان فاقد شناسنامه هم هر روز به کرونا مبتلا می‌شوند؟»

وی سپس با دلجویی از سعید نمکی گفت: «عزیزان، این حجم عقب‌ماندگی‌ها مربوط به این دولت و آن دولت نیست، انتظار شق‌القمر را نباید از وزیری داشت که تلاش می‌کند اما سوال‌ها را هم نباید پاک کرد.»

سعیدی از وضعیت واکسیناسیون نیز انتقاد کرد و گفت: «قبول کنید تلخ است دیدن صف‌های اتوبوسی که رهسپار ارمنستان است. از آن تلخ‌تر ما باید حسرت روند واکسیناسیون در پاکستان را بخوریم. مردم آنطرف مرز تماس می‌گیرند که بیایید اینجا واکسن بزنید.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یک فاجعه بزرگ انسانی در سیستان‌ و بلوچستان در حال وقوع است که مقامات مسئول با پنهانکاری و ارائه اطلاعات دروغ و اشتباه روی آن سرپوش می‌گذارند.

زهرا مشتاق روزنامه‌نگار و نیکوکار اجتماعی در یادداشتی نوشته است چنان شمار مرگ‌ومیر بالاست که در گورستان شهرستان چشمه زیارت زاهدان از چند بیل مکانیکی برای حفر قبور استفاده می‌کنند.

به گفته‌ی این فعال نیکوکار، ۱۱درصد کل جمعیت کشور در این استان زندگی می‌کند. یعنی این استان در مجموع جمعیتی حدود سه میلیون نفر را در خود جای داده است. اما نکته مهم در این استان، پراکندگی جمعیت است و درست همین نکته است که کمک‌رسانی و یا نظارت‌های بهداشتی را دشوارتر می‌کند. کمبود و فرسودگی امکانات و نیز تعداد اندک نیروهای متخصص را باید از جمله دیگر مشکلات برشمرد.

او همچنین درباره کمبود تجهیزات درمانی گفته است: «اکنون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌خصوص در مرکز استان به شدت نیازمند دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و نیز کپسول‌های اکسیژن در لیتراژهای مختلف هستند که همراهی و کمک‌های مردمی می‌تواند بسیار موثر باشد.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سرانه تخت بیمارستانی در سیستان‌ و بلوچستان نصف متوسط کشوری است. از شهرها و روستاهای هم‌مرز با بندرعباس و جاسک تا شهرستان راسک با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت فقط یک بیمارستان و برای ۸۰۰ هزار نفر در جنوب استان فقط یک بیمارستان ۱۹۶ تختخوابی وجود دارد.

علاوه بر این، ۱۰ شهرستان در استان فاقد بیمارستان هستند و بطور مثال یک شهر با ۵۰ هزار نفر جمعیت دو پزشک عمومی دارد. در بیمارستان دلگان دستگاه سی‌تی‌اسکن وجود ندارد و برای انجام آن باید تا ۱۵۰ کیلومتر سفر کرد تا به ایرانشهر رسید.

آنگونه که برهان‌زهی در توضیح دغدغه‌های مردم این استان می‌گوید: «می‌گویند مردم سیستان و بلوچستان ماسک نمی‌زنند، در حالی که باید ببینیم اولویت اصلی مردم ما کرونا است یا خیر؟ مردم استان دغدغه اصلی‌شان مایحتاج اولیه زندگی به‌ ویژه آب آشامیدنی است. التماس می‌کنند که مردم از خانه خارج نشوند در حالی که مردم چابهار و زاهدان آب آشامیدنی و پخت و پز را باید از بیرون بخرند. نزدیک به ۲۵درصد مردم زاهدان با تنش آبی مواجه‌اند. بیش از ۴۰۰ روستای چابهار آب آشامیدنی ندارند و با تانکر آبرسانی می شوند. ۲۵۰۰ روستا در استان شبکه آبرسانی ندارند. همین دو هفته پیش بود که روستاهای نیمروز را با صحرای کربلا مقایسه کرده بودند. وقتی امکانات اولیه زندگی فراهم نیست چگونه توقع دارند اولویت اولیه‌شان کرونا باشد؟!»

مسعود بلوچ‌زهی از ساکنان شهرستان نیکشهر نیز می‌گوید: «کسی که در شیرآباد و آهوران و روستاهای چابهار زندگی می‌کند دغدغه اصلی‌اش کرونا نیست بلکه آب است».

او می‌افزاید: «۱۱۸ نفر در شهر زاهدان طی یک هفته گذشته به خاطر کرونا جان‌ خود را از دست دادند. در یک هفته گذشته ۱۱۸ نفر مبتلا به کرونا در زاهدان فوت کردند. هر ۹۰ دقیقه یک نفر در استان ما جانش را از دست می‌دهد. هر ساعت تست ۵۰ نفر در سیستان و بلوچستان مثبت می‌شود. اینها آمار رسمی است. با توجه به کمبود مراکز تست‌گیری و بیمارانی که دسترسی به بیمارستان ندارند آمارها بیشتر از این است. روستائیان تا زمانی که حال‌شان بد نشود بیمارستان نمی‌روند چون برای یک روستایی هزینه دارد. ۲۰۰ هزار تومان باید کرایه دهد از روستا به مرکز متوسط درمانی برسد. استان ما با این اوضاع تعداد کشته‌هایش خیلی زیاد است.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *