علیرضا زالی محمدجواد ظریف را به حرف آورد؛ «چه کسی ورود ۲۰ میلیون واکسن از اروپا را رد کرد»

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۱

ظریف نه به دلیل سونامی مرگ ایرانیان بلکه به دلیل آنچه که توهین به دستگاه دیپلماسی خوانده سکوت خود را شکسته است

محمدجواد ظریف که به زودی دوره‌اش در وزارت خارجه به پایان می‌رسد، پس از مدت‌ها حاشیه‌نشینی و سکوت به اظهارات رئیس ستاد مقابله با کرونا پاسخ داد.

علیرضا زالی روز چهارشنبه بر پنهان‌کاری جمهوری اسلامی درباره آمار مرگ و میر کرونا، پرهیز آگاهانه از خرید واکسن و پس زدن کمک‌های بین‌المللی مهر تایید زد و گفت: «اصلا سفیران ما در کشورهای خارجی به دنبال واکسن نبوده‌اند.»

ظریف نیز در واکنش به گفته‌های زالی در صفحه اینستاگرام خود نوشت نگذارید از سکوت پشیمان شویم و بپرسیم: «اولین بار چه کسی بحث کرونا را در دولت مطرح کرد؟ کدام دستگاه پروفورمای ورود ۲۰ میلیون واکسن از اروپا را رد کرد؟ کدام دستگاه پیشنهاد تمهید واکسن از چین را از شهریور گذشته مطرح کرد؟ چه کسانی گفتند مردم ما موش آزمایشگاهی نیستند؟ کدام دستگاه به مهمترین تامین کننده خارجی واکسن هر روز حمله می‌کند؟»

ظریف در حالی در این پست از دلسوزی برای مردم و تلاش برای کمک به مردم سخن می‌گوید که به نوشته خودش در همه مدت هشت سالی که وزیر امور خارجه بوده، بنا بر مصلحت و منافع ملی سکوت کرده است.

محمدجواد ظریف در یک سال و نیم گذشته که مردم ایران هزینه فساد و سوء‌مدیریت مقامات جمهوری اسلامی را با جان و سلامت خود پرداخته‌اند، کوچکترین سخنی از وضعیت وخیم و پشت‌پرده‌های تامین واکسن به میان نیاورد.

او در همین نوشته دلیل به گفته خود شکسته شدن سکوتش را نه سونامی مرگ ناشی از کرونا برای مردم ایران، بلکه «توهین و افترا به دستگاه دیپلماسی» عنوان کرده است.

ظریف در بخش‌های دیگری از نوشته اینستاگرامی خود به اهدای ۲۴ میلیون واکسن خارجی و واردات انبوه در هفته‌های آینده اشاره کرده است. او می‌پرسد، »کدام وزیر تولید مشترک واکسن کوبایی با پاستور در سفرش به کوبا در پاییز سال گذشته را کلید زد؟ کدام وزیر واکسن اسپوتنیک را در سفرش از روسیه گرفت؟»

همزمان با این پست اینستاگرامی، دستیار ظریف و مدیرکل شرق آسیای وزارت خارج نیز در توییتر نوشت: «چرا وزارت بهداشت اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری برای واردات دارو که با تلاش وزارت خارجه تخصیص یافت را جذب نکرد؟»

رئیس اتاق بازرگانی هم نوشت: «روحانی با واردات شش میلیون دوز واکسن موافقت کرد اما بهداشت مانع انجام کار شد.»

این موضع‌گیری‌ها و اظهارات درباره واکسن کرونا در حالی مطرح می‌شود که روز چهارشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز از موضع قبلی خود در مورد واکسن عقب‌نشینی کرد. او که گفته بود واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است، روز چهارشنبه از اهمیت تامین واکسن گفت.

این در حالی است که به دنبال دستور خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن خارجی، فساد و سوء‌مدیریت آشکار مقامات جمهوری اسلامی، مردم ایران با بحرانی‌ترین وضعیت شیوع کرونا مواجه‌اند. وضعیت در سراسر ایران قرمز و وضع بسیاری استان‌ها سیاه‌تر از سیاه عنوان شده است. در حالی که منابع حکومتی آمار مرگ روزانه بر اثر کرونا را حدود ۶۰۰ نفر اعلام می‌کنند، کارشناسان بر این باورند که آمار مرگ دست‌کم دو تا سه برابر آمار حکومتی است.

نکته‌ای که علیرضا زالی نیز به آن اشاره کرده و به روشنی اعلام کرده است که آمار مرگ و میر از سازمان بهداشت جهانی پنهان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *