اطلاعیه کانون مدافعان حقوق بشر: مولوی عبدالحمید در عقایدش تجدیدنظر کند

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۵

کانون مدافعان حقوق بشر در واکنش به اظهارات اخیر «مولوی عبدالحمید» امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، با صدور اطلاعیه‌ای درباره اعطای جایزه «تلاشگر حقوق بشر» در سال ۱۳۹۳ به او توضیحاتی ارائه کرد.

در این اطلاعیه ضمن انتقاد از دفاع مولوی عبدالحمید از «ابراهیم رئیسی» و گروه طالبان، تاکید شده که کانون مدافعان حقوق بشر «موضع‌گیری‌های اخیر ایشان را در تضاد با موازین حقوق بشر و صلح پایدار جهانی دانسته و اعلام می‌کند که چنین افکار و عقایدی را در راستای تهدید صلح و بسط نقش حقوق بشر ارزیابی نموده و برنمی‌تابد.»

کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست «شیرین عبادی» حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، در پایان این اطلاعیه اظهار امیدواری کرده مولوی عبدالحمید با تجدیدنظر در عقاید و مواضع اخیرش «نسبت به ایجاد نگرانی‌ها پاسخ مناسبی بدهد.»

متن کامل اطلاعیه را در ادامه می‌خوانید:

«کانون مدافعان حقوق بشر» در شرایطی جایزه سالانه خود را به آقای «مولوی عبدالحمید» تقدیم کرد که ایشان به عنوان میانجی برای نجات جان سربازانِ هموطن‌مان نقش مثبت و بی‌نظیری را ایفا نمودند. این اقدام شجاعانه در کنار ایفای نقش ایشان به عنوان فرد طرفدار صلح و آشتی در حل اختلاقات و مناقشات درونی آن منطقه، و همچنین پافشاری و باور ایشان برای تحقق حقوق قومیت‌ها و برابری آن‌ها با سایر شهروندان کشور، نظر مثبت اعضای کانون را جلب نمود و از آنجایی که دیدگاه کانون مدافعان حقوق بشر رفع محرومیت‌ها و فشارهای حکومت بر اقلیت‌ها و قومیت‌ها و رفع نابرابری‌ها در کشور بوده، ایشان را به عنوان برنده جایزه سالیانه حقوق بشر انتخاب کرد.

روزهای اخیر موضع‌گیری ایشان برای دفاع از آقای رئیسی و «نصرت الهی» خواندن پیروزی‌های طالبان، موجب نگرانی مدافعان حقوق بشر و طرفداران صلح شده است. کانون مدافعان حقوق بشر دیدگاه و موضع‌گیری‌های اخیر ایشان را در تضاد با موازین حقوق بشر و صلح پایدار جهانی دانسته و اعلام می‌کند که چنین افکار و عقایدی را در راستای تهدید صلح و بسط نقش حقوق بشر ارزیابی نموده و برنمی‌تابد.

ما امید داریم آقای مولوی عبدالحمید با تجدیدنظر در عقاید و مواضع اخیرشان، نسبت به ایجاد نگرانی‌ها پاسخ مناسبی بدهند. ایشان قطعا آگاه هستند که دیدگاه طالبان، دیدگاهی متحجرانه، برابری‌ستیزانه، و ناقض حقوق بنیادین بشر بوده و جهان در مقابل آن ایستاده است. موضع کانون مدافعان حقوق بشر در برابر طالبان واضح و روشن بوده و آن را عامل تهدید صلح و ویرانگری در منطقه و جهان می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *