کاهش ۳۵ درصدی خرید مواد غذایی در ایران

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۷

استان‌وایرـ دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته است که خرید مواد غذایی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

«قاسم‌علی حسنی»، روز چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ضمن اعلام این موضوع به خبرگزاری ایسنا گفته است که کرونا و گرانی مواد غذایی اساسی، علت این کاهش تقاضا برای خرید هستند.

این مقام صنف فروشندگان عمده مواد غذایی، همچنین به تورم ۳۸ درصدی برنج و ۳۵ درصدی روغن اشاره کرده و گفته است: «برنجی که در فروردین ماه کیلویی ۳۱ هزار تومان بود در حال حاضر به کیلویی ۴۳ هزار تومان رسیده است.»

او همچنین گفته است که قیمت مصوب شکر نیز از ابتدای سال جاری، ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته ولی با این‌حال مصرف‌کنندگان باز هم ناچارند بیشتر از قیمت مصوب برای خرید قند و شکر هزینه کنند.

این کاهش توان خرید فقط مربوط به خواربار نیست و در زمینه گوشت و مرغ نیز، رییس شورای تامین دام کشور، در فروردین‌ماه سال جاری، گفته بود که تقاضا برای خرید گوشت در ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بحران کرونا و بحران‌های پی در پی اقتصادی در سال‌های اخیر که ناشی از سیاست‌های ماجراجویانه جمهوری اسلامی در منطقه بوده، باعث کاهش شدید قدرت خرید شهروندان شده است.

بنا بر گفته رییس کمیته امداد نیز در سال ۱۳۹۹، مراجعه به این نهاد دولتی برای دریافت کمک، ۴۶ درصد افزایش یافته بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *