ایران خواستار آزادسازی «سه میلیارد دلار» منابع مسدود شده خود در ژاپن شد

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۱

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۳۱ مرداد در دیدار با وزیر خارجه ژاپن که برای سفری دو روزه وارد تهران شده است، خواستار آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در این کشور شد.

کل دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن که اساسا درآمد حاصل از فروش نفت تهرام به آن کشور است حدود سه میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ابراهیم رئیسی در دیدار روز یکشنبه با توشیمیتسو موته گی، وزیر خارجه ژاپن.

ابراهیم رئیسی در دیدار با توشیمیتسو موته گی، وزیر خارجه ژاپن، با تاکید بر ضرورت آزادسازی منابع ارزی مسدودشده ایران در ژاپن گفت تاخیر در آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های ژاپنی «توجیه‌پذیر نیست».

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ایران تنها می‌تواند از این منابع مسدود شده برای واردات اقلام انسان‌دوستانه از خود ژاپن استفاده کند، اما آمارهای وزارت اقتصاد ژاپن نشان می‌دهد که این کشور در شش ماهه ابتدایی سال جاری تنها ۳۱.۵ میلیون دلار صادرات به ایران داشته و در عین حال ۱۹.۵ میلیون دلار نیز واردات از ایران انجام داده است.

بدین ترتیب، عملا امکان استفاده از سه میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران در بانک‌های ژاپن برای خرید اقلام انسان‌دوستانه وجود نداشته است.

به غیر از ژاپن، هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مالی ایران نیز در کره جنوبی مسدود شده است.

وزیر خارجه ژاپن شامگاه شنبه برای دیدار با مقامات ایران وارد تهران شد و تاکنون با محمدجواد ظریف وزیر خارجه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و حسین امیرعبداللهیان، نامزد وزارت خارجه در دولت ابراهیم رئیسی دیدار کرده است.

ژاپن در هفته‌های اخیر دو میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن‌ کرونا (آسترازنکا) را به صورت رایگان در اختیار ایران قرار داده و «هزینه حمل این واکسن‌ها تا تهران» را نیز پرداخت کرده است، امری که واکنش مثبت و توام با قدردانی کاربران فضای مجازی‌ فارسی‌زبان را به همراه داشت.

آقای رئیسی در همین زمینه از کمک‌های انسان‌دوستانه ژاپن برای مقابله با کرونا در ایران قدردانی کرد.

او گفت برای جمهوری اسلامی ایران، ارتباط با ژاپن و توسعه و تعمیق روابط و مناسبات دوجانبه از اهمیت بالایی برخوردار است.

ژاپن همچنین در اوج تحریم‌های دولت پیشین ایالات متحده علیه ایران تلاش کرد که نقش میانجی را بین دو کشور ایفا کند، اما در نهایت موفق نشد.

رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با وزیر خارجه ژاپن گفته است ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد، اما اعلام نکرد چرا طی دو ماه گذشته ایران به میز مذاکرات برای احیای برجام بازنگشته است.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در ۳۰ خرداد انجام شد و از آن زمان ایران اعلام نکرده که چه زمانی آماده ادامه مذاکرات و تحت چه شرایطی است. اعضای اروپایی برجام و آمریکا از ایران خواسته‌اند هرچه زودتر به مذاکرات برگردد.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، وزارت اقتصاد ژاپن، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *