تولید فقط «هشت میلیون دُز» واکسن «برکت» به رغم وعده ۵۰ میلیونی ستاد اجرایی فرمان امام

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۹

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی «ستاد اجرایی فرمان امام» روز دوشنبه هشتم شهریور خبر داد که مجموعه‌های زیرنظر این ستاد فقط «هشت میلیون دُز واکسن برکت» تولید کرده‌اند، این در حالی است که ستاد یاد شده تا شهریورماه باید «۵۰ میلیون دُز» تولید می‌کرد.

حجت نیکی ملکی در صفحه شخصی‌ خود در توئیتر نوشته است که «تعداد واکسن تحویلی به وزارت بهداشت تا امروز حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دُز است».

اعلام این آمار در حالی است که محمد مخبر، رئیس وقت «ستاد اجرایی فرمان امام» پنجم اردیبهشت امسال گفته بود که تا آخر تیرماه ۱۲ میلیون و تا آخر مرداد ۳۰ میلیون و تا آخر شهریور ۵۰ میلیون دُز واکسن تولید می‌کنیم.

او که در حال حاضر معاون اول ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، است ۱۶ تیرماه هم گفته بود که «تا شهریور امسال همان‌طور که قول داده بودیم حداقل ۵۰ میلیون دُز واکسن تولید خواهیم کرد».

توئیت حجت نیکی ملکی با انتقاد کاربران روبرو شده و یکی از آن‌ها از وی پرسیده است: «کمتر از یک دهم آن چیزی که تا آخر شهریور باید تحویل بدید! چطور می‌خواید تا آخر شهریور ۴۵ میلیون دیگه تولید کنید؟»

رئیس روابط عمومی ستاد فرمان اجرایی امام در پاسخ‌ خود به اعتراض‌های کاربران مختلف گفته که «چند بار اعلام کردیم که تاخیر خواهیم داشت».

ادعای «تاخیر» در حالی است که فاصله وعده و عمل این ستاد، «۴۲ میلیون دُز» واکسن است، ضمن این‌که به دلیل وعده «تولید ۵۰ میلیونی»، واردات واکسن از خارج متوقف شد.

موضوع واکسن کرونا در ایران ماه‌هاست که به یک موضوع جنجالی تبدیل شده است. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دی ۱۳۹۹ خرید واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی را ممنوع کرد.

ناتوانی ستاد فرمان اجرایی امام در تولید انبوه واکسن مؤثر و ممنوعیت واردات واکسن‌های غربی به ایران سبب شد که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا طی یک ماه اخیر به‌شدت افزایش پیدا کند تا نهایتاً رهبر جمهوری اسلامی ناچار شد اعلام کند که واکسن به هر طریق تامین شود.

در حال حاضر دولت ایران به طور عمده از واکسن‌ چینی «سینوفارم» استفاده می‌کند و تلاش کرده است با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون، آمار مرگ‌ومیر را کاهش دهد.

به رغم این، آخرین آماری که وزارت بهداشت ایران منتشر کرده است نشان می‌دهد که تا روز هشتم شهریور ۲۶ میلیون و ۹۴۱ هزار دزُ واکسن تزریق شده است که بیش از ۱۸ میلیون، دُز اول و بیش از هشت میلیون، دزُ دوم بوده است.

این در حالی است که به گفته کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، «برای واکسیناسیون کامل جامعه و خروج کشور از بحران کرونا به ۱۸۰ میلیون دُز واکسن نیاز داریم»‎.

بر طبق آمار رسمی وزارت بهداشت تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند، حال آن که کارشناسان و مسئولان نظام پزشکی ایران آمار واقعی مبتلایان و جان‌باختگان همه‌گیری ویروس کرونا را سه تا چهار برابر این رقم می‌دانند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / ف.ق/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *