ایران ۲۴۰ هزار تن گندم از روسیه خرید

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۱

خبرگزاری رویترز از قول منابع تجاری اروپا گزارش داده است که ایران طی دو هفته گذشته ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار تن گندم از روسیه خریداری کرده است.

این گزارش می‌افزاید قیمت هر تن گندم خریداری شده از روسیه ۳۰۰ تا ۳۰۵ دلار بوده است و قرار است ماه آینده میلادی این محموله‌ها را وارد کند.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران ۱۶ مرداد از افت ۳۰ درصدی تولید گندم در کشور و نصف شدن میزان خرید تضمینی گندم خبر داده بود.

رویترز نیز گزارش داده تقاضا برای واردات گندم در ایران افزایش یافته است.

خرید هر تن گندم روسیه به قیمت ۳۰۰ دلار در حالی است که دولت نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورزان ایرانی را ۵ هزار تومان در نظر گرفته که معادل ۲۰۰ دلار برای هر تن است. این در حالی است که خرید گندم از روسیه هزینه بیمه و ترانزیت به کشور را نیز دارد.

کشاورزان ایران سال‌هاست که نسبت به قیمت تضمینی دولت برای خرید گندم اعتراض دارند و می‌گویند حتی کفاف هزینه تولید را نمی‌دهد.

مصرف سالانه گندم ایران حدود ۱۳ میلیون تن است و انتظار می‌رود دولت مجبور به واردات ۸ میلیون تن گندم در سال ۱۴۰۰ باشد.

روسیه تنها شریک عمده تجاری ایران هست که بعد از تحریم‌های آمریکا تجارت با ایران را به صورت چشمگیری گسترش داده است. بر اساس آمارهای گمرک روسیه، این کشور در نیمه ابتدایی ۲۰۲۱ حدود ۱.۱۲ میلیارد دلار صادرات به ایران داشته که تقریبا دو برابر دوره مشابه سال ۲۰۱۸ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *