بنیاد شهید؛ سهم قاضی‌زاده هاشمی از دولت رئیسی

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۳

به نظر می‌رسد حامیان پوششی رئیسی در انتخابات از سفره انقلاب بی‌بهره نمانده‌اند

ابراهیم رئیسی با صدور حکمی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که در دوران انتخابات به‌عنوان رقیب وی معرفی شده بود را به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرد.

قاضی‌زاده هاشمی در حالی به این سمت منصوب شد که پیش‌تر در گفتگو با فارس، انتشار خبر انتصابش به ریاست بنیاد شهید را تکذیب کرده بود.

با این وجود، قاضی زاده هاشمی که نماینده مجلس شورای اسلامی بود، روز گذشته از شغل پیشین خود استعفا کرد تا ریاست بنیاد شهید را برعهده بگیرد.

او برای معرفی خود طی دوران مبارزات انتخاباتی، کتابی به نام «گفتمان دولت مردم» منتشر کرد و در وصف سوابقش گفته که «در طول انقلاب در مبارزه با منافقان، با لیبرال‌های قبل انقلاب و با جریانات انحرافی فکری که تحت عنوان جریانات طرف‌دار آقای منتظری ادامه یافته است»، شرکت داشته است.

از زمان پایان انتخابات، به جز سعید جلیلی تمامی افرادی که از جناح اصول‌گرا در انتخابات حضور داشتند، در دولت ابراهیم رئیسی سمت‌های مختلفی را کسب کردند. در همان زمان گفته می‌شد که سایر کاندیداها به‌عنوان «کاندیدای پوششی» و تنها برای جلوگیری از انتقاد از رئیسی وارد میدان شده‌اند. به‌طوری که عبدالناصر همتی در همان زمان حاضر به پاسخگویی به علیرضا زاکانی نشد و صراحتاً او را کاندیدای پوششی خواند.

با این حال، زاکانی به ریاست شهرداری تهران رسید. محسن رضایی به سمت معاون اقتصادی رئیس جمهور و حالا امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز به سمت بنیاد شهید منصوب شدند. در مورد سعید جلیلی نیز گمانه‌زنی‌های بسیاری مطرح است. گفته می‌شود او یکی از کاندیداهای ریاست شورای عالی امنیت ملی است.

با این وجود به نظر می‌رسد تمامی حامیان پوششی رئیسی در انتخابات از سفره انقلاب بی‌بهره نمانده‌اند.

بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان آیت‌الله خمینی در ۲۲ اسفند سال ۵۸ تأسیس شد. قرار بود این بنیاد به افراد معلول و آسیب‌دیده در جنگ و درگیری‌های انقلاب رسیدگی کند. از سال ۱۳۶۴ و با درخواست سرپرست وقت بنیاد شهید و موافقت روح‌الله خمینی، بخشی از اموال مصادره‌ای برای تأمین هزینه‌های مالی به بنیاد واگذار شد. در سال ۸۳ و در پی طرح تجمیع نهادهای ایثارگران در ساختاری یکپارچه، با حکم آیت‌الله خامنه‌ای، این بنیاد به بنیاد شهید و امور ایثارگران تغییر نام داد.

اما با افشای ماجرای خانه علی اکبر ولایتی و رانتی که او از اموال بنیاد شهید کرده است، موضوع سو استفاده از اموال بنیاد شهید به نفع مسئولان نظام بیش از پیش در میان افکار عمومی مطرح شد.

ولایتی که به جز سمت‌های دیگرش، مشاور رهبر جمهوری اسلامی هم هست، مدعی شده که در محسن دعاگو، امام‌جمعه پیشین شمیرانات و رئیس کمیته در سال ۶۱، به وی گفته است که خانه شما امنیت ندارد و بهتر است بیایید و در خانه‌ای متعلق به بنیاد شهید مستقر شوید. این خانه ۱۰۰۰ متری که در کنار کاخ سعدآباد قرار دارد، پیش‌تر متعلق به سادات تهرانی، مالک کارخانه استارلایت بوده است.

اما سحام نیوز به نقل از مهدی کروبی، رئیس وقت بنیاد شهید می‌نویسد که آقای ولایتی ملک خود را به بنیاد شهید داد و به‌جای آن ملکی در سعدآباد را خواست. قرار شد مابه‌التفاوت قیمت آن را پرداخت کند. اما پس از معامله گفت من پول کافی ندارم و قرار شد که به‌صورت اقساط این پول را پرداخت کنند. تا اینکه پس از درگذشت آیت‌الله خمینی و رهبری علی خامنه‌ای، علی‌اکبر ولایتی «یک روز آمدند و به من گفتند که من بقیه آن پول را با رهبری حساب می‌کنم لذا آقای ولایتی باقی پول را به ما ندادند و اظهار کردند که خودم می‌روم قضیه را با رهبری حل می‌کنم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *