به‌سوی تمدن اسلامی به کمک برادران قاچاقچی / شبکه‌های مخفی قاچاق

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۵

 جنگ داخلی یمن میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان حوثی که مورد حمایت ایران هستند، شدت گرفته است. درگیری‌های هشت ماه پیش و پس از حمله حوثی‌ها به استان نفت خیز مآرب برای تصرف این استان آغاز شد تنها در سه هفته اخیر ۴٠٠ نفر کشته شده‌اند. این جنگ که سال ۲٠۱۴ آغاز شد، مردم این کشور را دچار فقر شدید کرده است. سازمان ملل تاکنون بارها هشدار داده که مردم یمن در آستانه قحطی قرار دارند. با این حال تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ نتیجه‌ای نداشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با احمد عوض بن مبارک، وزیر خارجه یمن خواست که طرفین با راهکاری سیاسی جنگ را خاتمه داده و با توقف جنگ به درد و رنج شهروندان یمنی پایان دهند. جنگ داخلی یمن که ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته است، به بن‌بست رسیده و تنها نتیجه آن بزرگترین بحران بشری جهان است.

نهاد برنامه جهانی غذا، وابسته سازمان ملل متحد نیز در گزارش اخیر خود هشدار داده که ۱۶ میلیون نفر از جمعیت یمن در آستانه گرسنگی قرار دارند و در صورت عدم حمایت‌های مالی، کمک‌های غذایی به میلیون‌ها نفر در این کشور جنگ زده در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید. دیوید بیسلی رئیس این نهاد اولویت اصلی را پایان دادن به جنگ دانسته و از رهبران جهان خواسته با اعمال فشار بر طرف‌های درگیر در جنگ به مصیبت مردم یمن پایان دهند.

چرا این خبر مهم است؟

جنگ داخلی یمن در واقع نبردی نیابتی میان نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان و جمهوری اسلامی و عامل اصلی تنش در روابط دو کشور است. یمن حیات خلوت عربستان محسوب می‌شود و کشور سنی عربستان نمی‌پذیرد که جمهوری اسلامی با حمایت مالی و نظامی از حوثی‌های شیعه حکومتی شیعی برپا کند. جنگ یمن در راستای سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی و ادعای قدرت بر‌تر منطقه است، قدرتی که آیت الله خامنه ای آرزو دارد با توسل به آن «تمدن اسلامی نوین» ایجاد کند.

جمهوری اسلامی بدون توجه به قحطی و رنج مردم یمن با تامین مالی و تسلیحاتی حوثی‌ها به جنگ و قحطی دامن می‌زند.

با وجود تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی، نیروهای نظامی و مشخصا سپاه پاسداران شبکه درهم پیچیده و پنهانی برای قاچاق اسلحه به یمن ایجاد کرده است. علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه ۲ مهرماه گفت که «هرجا دمی از وجود انقلاب دمیده شده متحول شده است»، او یمن را مثال زد و در مورد «نمایشگاه سلاح‌های موشکی و پهپادی یمن» گفت که اگر تمام «کشورهای عربی» جمع شوند، نمی‌توانند چنین نمایشگاهی برپا کنند.

کمی عمیق‌تر؛ شبکه‌های قاچاق اسلحه سپاه

سپاه با حمایت مالی و تسلیحاتی، حوثی‌ها را قادر می‌سازد که جنگ را ادامه دهند و حملاتی علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های یمن ترتیب دهند، از آغاز درگیری‌ها نیروهای حوثی‌ به حمایت شبکه‌های قاچاق سپاه قدس متکی بوده‌اند. شبکه‌هایی که سرمایه‌های ملی ایران را صرف حمایت از شبهه نظامیان خارجی می‌کنند و نام بسیاری از سرداران سپاه در این شبکه‌ها وجود دارد.

شبکه فرمانده مرموز:  روز ۲۱ دی ۱۳۹۸، هشت روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی و روزی که فرمانده هوا فضای سپاه مسئولیت سرنگونی هواپیمای اوکراینی را پذیرفت، رویترز گزارش داد دو مقام آمریکایی گفته‌اند شبی که سلیمانی هدف قرار گرفت هواپیماهای بدون سرنشین برای کشتن عبدالرضا شهلایی، معاون سپاه قدس به یمن رفتند، اما او جان سالم به در برد. گفته می‌شود شهلایی شبکه‌ای از نظامیان و تجار برای قاچاق اسلحه و کمک مالی به حوثی‌ها ساخته است.

آمریکا می‌گوید شهلایی فعال‌ترین فرمانده سپاه قدس در خاورمیانه است و از زمان تصرف صنعا در زمستان ۱۳۹۳ مسئول پرونده یمن بوده، او از سال ۲۰۰۸ به عنوان تروریست در فهرست سیاه آمریکا است. شهلایی مرموزترین فرمانده سپاه با اسامی مستعار «حاج یوسف» و « یوسف ابوالکرخ» است. از شهلایی هیچ عکس و خبری وجود ندارد، در هزاران سند، فیلم و کتاب درباره جنگ حضوری ندارد. تنها سازمان مجاهدین گفته که او سال ۱۳۹۱ مسئول حمله به اردوگاه لیبرتی در عراق بوده و تصویری از او منتشر کرده اند. شهلایی در دوران جنگ از فرماندهان قرارگاه رمضان بود، دیگر فرماندهان قرارگاه رمضان، محمدباقر ذوالقدر، ایرج مسجدی، سفیر کنونی ایران در عراق و محمدرضا نقدی بودند.

بهار ۱۳۶۱، فراکسیون حزب‌الله از جنبش امل لبنان برای دیدار با آیت‌الله خمینی به تهران آمدند و از آیت‌الله خمینی خواستند از نفوذ انقلابیون ایرانی در امل به نفع آن‌ها استفاده و نماینده‌ای برای هماهنگی تعیین شود. آیت‌الله خمینی، علی خامنه‌ای را نماینده و رابط خود با فراکسیون حزب‌الله کرد. پس از حمله اسرائیل به لبنان، حزب‌الله لبنان تشکیل و جهاد اسلامی لبنان از شاخه نظامی فتح منشعب شد. با تشکیل این دو سازمان و حمله اسرائیل، در زمستان ۱۳۶۱ خامنه‌ای از محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه خواست طرح «تشکیلات ستاد جنگ‌های نامنظم سپاه برای عملیات برون‌مرزی» را تهیه کند، این طرح در اردیبهشت ۱۳۶۲ تایید و قرارگاه رمضان تشکیل شد. ترورهای برون‌مرزی اپوزیسیون جمهوری اسلامی از حالت نامنظم خارج و فرم تشکیلاتی پیدا کرد. با آغاز رهبری خامنه‌ای، قرارگاه رمضان با تغییراتی به سپاه قدس تغییر نام داد. در واقع سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی و نفوذ در خاورمیانه، پروژه‌ آیت الله خامنه ای از بهار ۱۳۶۱ است.

برایان هوک، نماینده دولت ترامپ در امور ایران ۱۴ آذر ۱۳۹۸ گفت: «در ۲۵ نوامبر ناو جنگی آمریکا در آب‌های بین‌المللی عملیاتی برای بازرسی یک کشتی انجام داد و محموله قابل‌توجهی از تسلیحات و قطعات موشکی توقیف کرد، براساس اسناد کشتی متعلق به ایران بود.» هوک افزود: «وزارت خارجه برای اطلاعات در مورد فعالیت مالی، شبکه‌ها و دوستان عبدالرضا شهلایی که مستقر در یمن است، ۱۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.» در واقع شهلایی با تجربه های قرارگاه رمضان، شبکه ای برای تامین شبهه نظامیان حوثی ایجاد کرد.

شبکه بهنام شهریاری: بی بی سی جهانی ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ نوشت نفتکش «گلف اسکای» که در سواحل امارات توسط افراد مسلح ربوده شد، اکنون در «ناوگان مخفی» ایران با نام «ریما» نفت منتقل می‌کند. کشتی‌هایی که فرستنده ماهواره‌ای خود را برای پنهان ماندن خاموش می‌کنند، ناوگان اشباح نامیده می‌شوند. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد افراد مرتبط با کشتی یک شبکه‌ همکار سپاه قدس هستند. شرکت «مشتاق تجارت صنعت» مالک کنونی کشتی متعلق به امیر دیانت فردی ایرانی-عراقی است. فردی به نام کامران لاجمیری همکار او بود. دیانت شرکتی پوششی «خدمات معدنی طائف» را نیز در عمان ثبت کرده دیانت و لاجمیری با شبکه پیچیده‌ای از شرکت‌ها این کشتی را خریدند.

دیانت مدتها با سپاه قدس همکاری و در تامین مالی و قاچاق اسلحه و موشک نقش داشته است و افرادی چون رستم قاسمی، وزیر کنونی راه، بهنام شهریاری، از اعضای ارشد سپاه قدس که در دولت اوباما تحریم شد، اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس و محمد حجازی، جانشین قاآنی از همکارانش هستند. عبدالحسین خدری، رئیس هیات مدیره شرکت «خدری جهان‌دریا» نیز در این شبکه پشتیبان عملیات قاچاق بوده است.

بهنام شهریاری مراللو، از چهره های کلیدی انتقال تجهیزات نظامی به کشورهای مختلف با اسامی مستعار حجت الله نریمانی و سید علی اکبر میر وکیلی است. شگرد شهریاری ثبت شرکت های صوری متعدد است. او از عوامل ارشد واحد ۱۹۰، بخش ویژه انتقال اسلحه سپاه قدس است. این واحد تنها ۲۴ نفر عضو دارد. مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، واحد ۱۹۰ عامل انتقال سلاح به حوثی ها معرفی کرد. علاوه بر یمن شهریاری سلاح حزب الله لبنان را نیز تامین می کند.

شبکه انتقال دانش فنی: وزارت دارایی آمریکا روز ۱ خرداد ۱۳۹۷ پنج عضو سپاه را تحریم کرد، این افراد دانش فنی موشک‌های بالستیک را به حوثی‌ها می‌دادند، این شبکه در انتقال سلاح و اجزای موشک‌های بالستیک و اعزام متخصصان موشکی به سراسر منطقه نقش داشتند. این پنج نفر شامل؛ محمود باقری کاظم‌آباد، فرمانده بخش فرماندهی موشک‌های الغدیر در هوافضای سپاه که مسئول ارسال موشک بوده و در عملیات حمله به آرامکو نقش داشته است. محمد آقاجعفری، از اعضای بلندپایه بخش فرماندهی موشک‌های الغدیر در هوافضای سپاه است. جواد بردبار شیرامین، از مقامات هوافضای سپاه، مهدی آذرپیشه، همکار سپاه قدس و محمدعلی حدادنژاد تهرانی، عضو سازمان جهاد پژوهش و خودکفایی سپاه است.

شبکه سعید الجمال: دولت آمریکا ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ شبکه‌ای به رهبری سعید جمال را تحریم کرد. وزارت خزانه داری این افراد را مرتبط با شبکه قاچاق سپاه معرفی کرد. سعید احمد محمد الجمال، سرمایه‌دار حوثی مقیم ایران است، عبدی نصیر علی محمود وابسته به حوثی‌ها و مستقر در ترکیه، شریک تجاری الجمال بود، این شبکه شامل گروهی از تجار و کارشناسان کشتیرانی است. احمد قلعه بانی، مدیر عامل سابق شرکت ملی نفت ایران، فرزاد بازرگان، مدیرعامل سابق شرکت «هنگ کنگ اینترترید»، محمد معینی، مدیر بازرگانی سابق «نفتیران اینترترید» و کامران لجمیری جزو این افراد هستند.

جمهوری اسلامی برای ایجاد «تمدن اسلامی» مورد انتظار آیت الله خامنه ای یا در مناطق بحران‌زده‌ای چون یمن، عراق، لبنان و فلسطین آشوب‌آفرینی می‌کند یا به حمایت از دیکتاتورهایی چون بشار اسد می‌پردازد، در یمن جنگ فرقه گرایانه علیه رقبای منطقه‌ای به راه می‌اندازد و نیروهای نظامی خود را به تعبیر احمدی نژاد به «برادران قاچاقچی» تبدیل می‌کند. تاکنون تمدن اسلامی آیت الله خامنه ای نویدی جز جنگ و خونریزی نداشته، احتمالا عاقبت این تمدن ایستادن بر فراز خرابه ها و  رجزخوانی برای اجساد است.
زیتون ـ یلدا امیری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *