مصادره اموال بهائیان در روستای ایول؛ اعتراض برخی چهره‌های مذهبی و مقامات سیاسی جهان

By | ۱۴۰۰-۰۸-۰۱

تعدادی از رهبران مسلمان و برخی از مقام‌های رسمی چند کشور جهان به مصادره‌ املاک بهائیان در روستای ایول، واقع در شمال ایران اعتراض کردند. دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل در ژنو می گوید “اظهار حمایت رهبران مسلمان در جهان از بهائیان ایول که بیش از ۱۵۰ سال است در این روستا در کنار همسایگان مسلمان خود زندگی می کنند نشان می دهد که استناد به قوانین اسلامی سرپوش نامناسبی است که دولت ایران آزار و سرکوب بهائیان را با آن می پوشاند”. حکم صادره که آشکارا با انگیزه تعصبات مذهبی به مقامات حکومت ایران اجازه تصرف املاک افراد را می دهد، به تازگی در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده و ده ها خانواده را آواره و از نظر اقتصادی فقیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، جامعه جهانی بهایی با صدور اطلاعیه ای از حمایت و اعتراض تعدادی از رهبران مسلمان و برخی از مقامات رسمی چند کشور جهان در خصوص مصادره املاک بهائیان در روستای ایول، واقع در شمال ایران خبر داده است.

دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل در ژنو، حمایت رهبران مسلمان در جهان از بهاییان روستای ایول را نشانگر آن دانسته که “استناد به قوانین اسلامی سرپوش نامناسبی است که دولت ایران آزار و سرکوب بهائیان را با آن می پوشاند”.

متن کامل این اطلاعیه در ادامه می آید:

“ژنو – رهبران مسلمان، مقامات دولتی و نمایندگان مجلس در سراسر جهان به اعتراض فزاینده به مصادره ناعادلانه املاک بهائیان روستای ایول در ایران پیوستند. این حکم که آشکارا با انگیزه تعصبات مذهبی به مقامات حکومت ایران اجازه تصرف املاک افراد را میدهد، به تازگی در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده و ده ها خانواده را در داخل کشور آواره و از نظر اقتصادی فقیر کرده است.

کنگره اسلامی آمریکا، شورای ائمه کانادا، رئیس بنیاد فضایل اخلاقی و یکی از برجسته ترین فضلای اسلامی در بریتانیا، شیخ ابراهیم موگرا، آل اندیا تنظیم فلاح المسلمین و آل اندیا سیفی اسوسیشن از هندوستان با صدور بیانیه هایی در حمایت از بهائیان ایول، نگرانی عمیق خود را از مصادره املاک بیان کرده اند.

در بیانیه کنگره اسلامی آمریکا آمده است: “ما از دادگاه عالی مازندران و همه کارکنان مسئول می خواهیم که به کمک جامعه بهائی ایول برخیزند و برای استرداد این املاک اقدام نمایند. شورای ائمه کانادا با تکرار چنین دیدگاهی “نگرانی عمیق خود را از حکم صادره توسط دادگاهی در ایران مبنی بر مصادره املاک ۲۷ بهائی در روستای کشاورزی ایول ابراز می دارد. شیخ ابراهیم موگرا با اشاره به این بی عدالتی، رئیس قوه قضاییه ایران، ابراهیم رئیسی را خطاب قرار داده و اضافه کرده است “اسلام به دولت اجازه نمی دهد که زمین شهروندان را صرفا به دلیل پیروی از مذهب دیگری مصادره کند.

خانم دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل در ژنو گفت: نگرش رهبران مسلمان در سراسر جهان که با چنین موج چشمگیری از حمایت به کمک دوستان بهائی خود در ایران می آیند، نشان قدرتمندی برای جمهوری اسلامی است که مسلمانان اقدامات آنها را محکوم می کنند.

خانم علائی افزود: اظهار حمایت رهبران مسلمان در جهان از بهائیان ایول که بیش از ۱۵۰ سال است در این روستا در کنار همسایگان مسلمان خود زندگی می کنند نشان می دهد که استناد به قوانین اسلامی سرپوش نامناسبی است که دولت ایران آزار و سرکوب بهائیان را با آن می پوشاند.

در نمود دیگری از حمایت جهانی از بهائیان ایران، مقامات دولتی نیز در سراسر جهان رأی دادگاه ایران را محکوم کرده اند. وزیر امور خارجه کانادا، مارک گارنو Marc Garneau اظهار داشت که دولت کانادا از این حکم نگران است و از ایران خواست که به هر گونه تبعیض دینی یا عقیدتی پایان دهد. این فراخوان توسط مقامات کشورهای آلمان، هلند، سوئد، انگلستان، برزیل، ایالات متحده، پارلمان اروپا و سازمان ملل نیز تکرار شده است. در سوئد، ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس و نمایندگان منتخب نیز قاطعانه از ایران خواسته اند که زمینهای بهائیان ایول را پس دهد.

جوس دوما Jos Douma فرستاده ویژه دین و مذهب هلند، اظهار داشت: مصادره املاک بهائیان در روستای ایول را متوقف کنید و بهاییان را به عنوان یک جامعه مذهبی به رسمیت بشناسید.

کمیسر دولت فدرال آلمان در امر آزادی مذاهب، مارکوس گروبل Markus Grübel نیز از ایران خواست که بهائیان را به عنوان یک جامعه مذهبی در ایران به رسمیت بشناسد و از تبعیض سیستماتیک و آزار و اذیت جامعه بهائی دست بردارد.

مرکز منابع حقوقی آفریقای جنوبی، سازمانی که به خاطر فعالیت های حقوق بشر در دوران آپارتاید معروف است، نیز با صدور نامه ای مصادره املاک بهائیان را محکوم کرده است.

مصادره املاک بهائیان ایول از سالهای اولیه پس از انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد. در سال ۲۰۱۰ ، خانه های متعلق به حدود ۵۰ خانوار بهائی در ایول سوزانده و تخریب شد و بدین ترتیب ساکنین آنها مجبور به ترک مزارع و خانه های آباء و اجدادی خود شدند. طی سالهای گذشته، بهائیان ایول به طور مداوم پیگیر احقاق حقوق قانونی خود بوده اند و با ارائه شکایت های خود به مقامات در سطوح مختلف، اقدامات قانونی را برای بازپسگیری زمینهای خود انجام داده اند. اما این اقدامات هیچ نتیجه ای در پی نداشته است.

خانم علائی می گوید: جهان با دقت به اوضاع می نگرد و از بی عدالتی های آشکار دولت ایران به جامعه بهائی خشمگین و ناخشنود است. بی گناهی بهائیان بیش از هر زمان دیگری برای جامعه بین المللی مشهود شده و دولت ایران باید پاسخگوی بیداد آشکاری باشد که به جامعه بهائیان ایران وارد کرده است. دولت با انجام اقدامات لازم باید نه تنها زمین های بهائیان ایول را به آنها بازگرداند، بلکه یک بار و برای همیشه به آزار و سرکوب سیستماتیک بهائیان در سراسر ایران پایان دهد.

اطلاعات بیشتر

  • این حمایت تازه بعد از آن صورت گرفت که نخست وزیر پیشین کانادا و بیش از ۵۰ نفر از جامعه حقوقی کانادا با امضای نامه سرگشاده ای به رئیس قوه قضاییه ایران، ابراهیم رئیسی نگرانی عمیق خود را از این مصادره ها ابراز کردند.
  • حکم مصادره املاک که در دادگاه ویژه اصل ۴۹ قانون اساسی صادر شده به دولت ایران امکا ن تصرف هر گونه اموال در کشور را می دهد. اصل ۴۹ این حکم می گوید: این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود.
  • با وجود این الزام قانونی، با نگاهی به احکام قضایی و اسناد رسمی بی شمار، انگیزه تعصبات مذهبی در این مصادره ها به وضوح دیده می شود. توقیف املاک، بخشی از آزار و سرکوب سیستماتیک حکومت علیه بهائیان ایران است که سازمان ملل گزارش آن را به طور گسترده ای منتشر کرده است.
  • در اکتبر سال ۲۰۲۰، علی رغم تلاشهای فراوان بهائیان و بدون اینکه پرونده به رؤیت وکلا رسیده باشد تا بتوانند دفاعیه ای تهیه کنند، دادگاه تجدیدنظر با تأیید رأی دادگاه ویژه به نفع ستاد اجرائی فرمان امام خمینی که تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای فعالیت می کند، اختیار فروش اراضی متعلق به بهائیان را به آن ستاد واگذار کرد.
  • مصادره املاک بهائیان- اماکن متبرکه و همچنین املاک شخصی- بخشی از کارزار سیستماتیک سرکوب اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حکومت ایران علیه بهائیان بوده است. این تنها بخشی از تلاشی طولانی است که در مدت چهار دهه برای نابودی جامعه بهائی به عنوان یک موجود زنده و پویا در کشور انجام شده است.
  • مصادره املاک بهائیان ایول از سالهای اولیه پس از انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد. بهائیان همچنین از دسترسی به درمانگاه ها و سایر مؤسساتی که با همت خود آنها در روستا تأسیس شده بود محروم گشتند. معلمان با استفاده از روشهای مختلف از جمله مردود کردن دانش آموزان بهائی در امتحانات، آنها را مورد آزار قرار دادند، گورستان ۱۰۰ ساله بهائیان در روستا مصادره و برای تبدیل به ملک مسکونی فروخته شد و در سال ۱۹۸۳ بیش از ۱۳۰ بهائی بدون غذا و آب به مدت سه روز در مسجد روستا زندانی شدند تا وادار به انکار دینشان شوند”.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *