روز دوم ‘دادگاه بین‌المللی مردمی آبان’؛ گزارش عفو بین‌الملل درباره ‘۳۲۰’ کشته اعتراض‌های آبان/ ‘چون دستور تیر ندادم به پنج سال زندان محکوم شدم’

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۰

در دومین روز ‘دادگاه بین‌المللی مردمی آبان’ در لندن، یک نفر به عنوان شاهد ۱۹۵ که خود را افسر نیروی انتظامی معرفی می‌کرد، با چهره پوشیده درباره چگونگی دستور شلیک به مردم و سرپیچی خود از این فرمان توضیح داد. رها بحرینی از عفو بین‌الملل هم شهادت داد که بر اساس اطلاعاتش شماری از کودکان را از کلاس درس برده، شکنجه و به بعضی تجاوزکرده‌اند.

در دادگاه شاهد شماره ۱۹۵ گفت “افسر نیروی انتظامی” بوده و “به دلیل دستور تیر ندادن به پنج سال زندان محکوم شده است.”

او توضیح داد “در ۲۳ آذر ۱۳۹۸ حدود ۶۵ نیروی امنیتی تحت فرمان به او داده شد تا در یک مدرسه در یک شهر مستقر شوند.”

در اینجا یکی از قضات تذکر داد که شاهد به نام هیچ شهری اشاره نکند که مبادا ماموران امنیتی در ایران او را شناسایی کنند.

یک نفر دیگر به جای او در دادگاه صحبت می‌کرد با این هدف که صدای این فرد شناسایی نشود.

شاهد شماره ۱۹۵ به دادگاه گفت کسانی که تیراندازی می‌کردند از نیروهای سپاه و اطلاعات و کارمندان دولتی و “نیروهای آتش‌به‌اختیار” بودند که “بدون هیچ حساب کتاب” تیراندازی می‌کردند و نباید توضیح می‌دادند، اما به شهادت او، تعداد تیرهای نیروی انتظامی باید مورد حساب کتاب و بازخواست قرار می‌گرفت.

او گفته در شهری که اسمش را نمی‌برد در اسفندماه بدون احضار در محل کار بازداشت و به سلول سپاه برده شده و هفته‌ها در سلول انفرادی بوده و “تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی و نه جسمی” قرار گرفته است.

این شاهد اضافه کرد وقتی در انفرادی بوده “برای او یک برگه پزشک قانونی درست کرده بودند که خانواده او در هنگام مسافرت به شهر دیگری تصادف کرده و جنازه آنها در سردخانه است.”

‘شکنجه و شکستن دست و دندان کودکان’

در اوایل دادگاه رها بحرینی به نمایندگی از سازمان عفو بین‌الملل توضیح داد که چگونه کشته شدن “۳۲۳” نفر از جمله حداقل “۲۲کودک” را در اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ مستند کرده است.

این افراد در ۲۸ استان ایران بین روزهای ۲۴ تا ۲۸ آبان ۹۸ و بیشتر در مناطق فقیر ایران کشته شده‌اند.

خانم بحرینی تاکید کرد که به دلیل ارعاب، بسیاری حاضر به گفتگو و ارائه مستندات نیستند و آمار واقعی بیشتر است.

او گفت برخی کودکان را “از درون کلاس” برده و بازداشت کرده و آن‌ها را “کتک زده” و “شوک الکتریکی” داده‌اند: “دندان‌ها و دستان برخی کودکان بازداشتی شکسته شده بود و برخی مورد تجاوز قرار گرفتند.”

این دادگاه در مدت پنج روز بررسی می‌کند آیا در سرکوب اعتراض‌های آبان ۹۸ حکومت ایران “مرتکب جرایم بین‌المللی” شده است یا نه.

اعتراض‌های آبان

شاهد بعدی، شاهد شماره ۳۶۶، جوانی ۲۵ ساله بود با صورت پوشیده با ارتباط تصویری از ایران شهادت داد و گفت روز ۲۵ آبان “خودجوش” به اعتراض‌های مردمی پیوسته و گلوله “نیروی انتظامی” به بازو و ریه‌اش اصابت کرده و قطع نخاع شده است. او گفت برای بیرون آوردن گلوله از نخاعش مجبور شده خود به بیمارستان خصوصی مراجعه کند و اکنون روی صندلی چرخدار می‌نشیند. او گفت دوبار به دستگاه قضایی ایران شکایت کرده اما هر دو بار پرونده مختومه شده است.

بعد شاهد ۱۲۸ حضوری شهادت داد و درباره رویدادهای ۲۵ و ۲۶ آبان و مشاهدات خود در استان بلوچستان گفت. او از شلیک نیروهای انتظامی به معترضان گفت و چند کلیپ کوتاه نشان داد.

‘دادگاه بین‌المللی مردمی آبان’ به ابتکار سه سازمان مدافع حقوق بشر، عدالت برای ایران، حقوق بشر ایران و سازمان بین‌المللی با هم علیه اعدام و در پاسخ به “درخواست مکرر” بازماندگان تشکیل شده است.

به گفته برگزارکنندگان، این دادگاه “برای اولین بار” به “قربانیان و خانواده‌های آنان” که از “عدالت محروم بوده‌اند”، فرصت می‌دهد تا “حقیقت را جستجو کنند.”

برخی از آنها به دستگاه قضایی ایران از کشتن بستگانشان شکایت کرده‌اند اما رسیدگی‌ای به آن نشده است.

در دادگاه مردمی آبان ۴۵ شاهد به صورت حضوری شهادت می‌دهند و به ۱۲۰ شهادتنامه کتبی هم رسیدگی می‌شود.

دادستان‌ها مقام‌های جمهوری اسلامی را به این دادگاه مردمی “احضار” و درخواست اسناد و مدارک کرده بودند اما کسی به نمایندگی از حکومت ایران در دادگاه حاضر نشده است.

دو دادستان دادگاه “۱۳۳” نفر از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله آیت‌الله خامنه‌ای رهبر و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور را به “جنایت علیه بشریت” متهم کرده و قضات در این باره نیز حکم خود را صادر می‌کنند.

حضور عموم در این دادگاه آزاد است و جلسات آن در اینستاگرام و یوتیوب زنده پخش می‌شوند.

بی بی سی:

اعتراض‌های آبان

اعتراض‌های آبان

مسیح علینژاد

اعتراض‌های آبان

اعتراض‌های آبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *