تصاویر ماهواره‌ای از آماده شدن ایران برای پرتاب موشک ماهواره‌بر همزمان با مذاکرات هسته‌ای

By | ۱۴۰۰-۰۹-۲۲

در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای وین، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از افزایش فعالیت‌ها در پایگاه فضایی ایران در جنوب غربی سمنان برای پرتاب احتمالی یک موشک ماهواره‌بر است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و به نقل از کارشناسان گزارش داد که به نظر می‌رسد ایران برای پرتاب ماهواره به فضا آماده می‌شود.

این تصاویر که روز شنبه توسط شرکت «پلنت لبز» گرفته شده، افزایش فعالیت‌ها را در «پایگاه فضایی امام خمینی» واقع در دشت‌های کویری استان سمنان نشان می‌دهد.

فعالیت‌هایی که در این پایگاه فضایی انجام می‌شود از جمله افزایش تعداد خودروها، مشابه فعالیت‌هایی است که در تصاویر قبل از پرتاب‌های فضایی پیشین ایران از این پایگاه ثبت شده بود.

جفری لوییس، کارشناس مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین، گفت در ساختمانی که گمان می‌رود مرکز «بازرسی» موشک باشد نیز فعالیت‌ها افزایش یافته است.

تصاویر جدید از آماده شدنایران برای پرتاب موشک در حالی منتشر می‌شود که رسانه‌های ایران در هفته‌های اخیر فهرستی از ماهواره‌هایی منتشر کردند که تحت برنامه غیر نظامی جمهوری اسلامی در صف پرتاب قرار دارند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ۱۴ آذرماه گزارش کرد که ایران چهار ماهواره را در مراحل تست نهایی و آماده پرتاب دارد. بنابر این گزارش، ماهواره «ظفر ۲» در مرحله نهایی آماده‌سازی قرار دارد، «ناهید ۲ و ۱» آماده پرتاب هستند و «پارس ۱» نیز تحویل سازمان فضایی شده است.

این در حالی است که پرتاب ماهواره «ظفر ۱» که ایران برای ساخت آن دو میلیون یورو هزینه کرده بود در بهمن ماه سال ۹۸ با شکست مواجه شد و این ماهواره نتوانست وارد مدار شود. ایران برای پرتاب این ماهواره از موشک سیمرغ استفاده کرد اما احمد حسینی، سخنگوی امور فضایی وزارت دفاع، گفت که موشک سیمرغ به سرعت لازم برای قرار دادن ماهواره در مدار تعیین شده نرسید.

ایران برای پرتاب این ماهواره از موشک سیمرغ استفاده کرد اما احمد حسینی، سخنگوی امور فضایی وزارت دفاع، گفت که موشک سیمرغ به سرعت لازم برای قرار دادن ماهواره در مدار تعیین شده نرسید.

دولت پیشین آمریکا برنامه ماهواره‌ای ایران را پوششی برای آزمایش‌های موشکی خوانده بود از جمله مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، پس از پرتاب ناموفق ماهواره ظفر از سوی ایران گفت که جمهوری اسلامی از طریق پرتاب ماهواره برای پیش‌برد برنامه موشکی‌ خود تلاش می‌کند.

اکنون در بحبوحه مذاکرات وین برای احیای برجام، انجام یک پرتاب فضایی دیگر ممکن است منجر به خشمگین شدن کشورهای غربی عضو برجام شود.

آماده شدن ایران برای این پرتاب احتمالی در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل و آمریک ا گزینه‌های دیگر را در صورت شکست مذاکرات وین برای احیای برجام بررسی می‌کنند و برگزاری رزمایش نظامی مشترک به‌منظور آمادگی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران یکی از گزینه‌های آنها است.

طی داهه گذشته، ایران چندین ماهواره کوتاه مدت به مدار زمین فرستاد و در سال ۲۰۱۳ یک میمون را به فضا پرتاب کرد.

سپاه پاسداران نیز در اردیبهشت سال ۹۹ ماهواره نور را با موشک ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین پرتاب ماهواره‌های امید (سال ۲۰۰۹)، رصد (۲۰۱۱)، نوید (۲۰۱۲) و فجر (۲۰۱۵) را موفقیت‌آمیز اعلام کرده ‌بودند.

برنامه فضایی ایران در سال‌های اخیر شاهد یک سری شکست‌ها و انفجارهای مرگبار بوده است و ایران پنج پرتاب ناموفق ماهواره را از سال ۲۰۱۵ تاکنون تجربه کرده است.

با این حال بر اساس گزارش اخیر صدا و سیما، در دوره ابراهیم رئیسی، برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته شورای عالی فضای ایران تشکیل جلسه داد.

رئیسی در جلسه این شورا بر عزم دولت خود برای توسعه برنامه‌های فضایی تاکید کرد و گفت که صنعت فضایی دیروز تنها مظهر اقتدار کشورها بود، امروز یکی از پیشران‌های اقتصادی است و در آینده نزدیک به بخشی از زیرساخت حکمرانی در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی و امنیتی تبدیل می‌شود.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *