برگزاری نخستین سالگرد اعدام روح‌الله زم در جو امنیتی؛ اعتراض به حمله به گوهر عشقی / پدر روح‌الله زم در اولین سالگرد اعدام فرزندش لباس روحانیت را درآورد

By | ۱۴۰۰-۰۹-۲۳

مراسم سالگرد روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرام «آمدنیوز» که به دست دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام شد، با حضور خانواده او در بهشت زهرای تهران و در جو امنیتی برگزار شد.

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، در مراسم نخستین سالگرد اعدام پسرش که روز دوشنبه ۲۲ آذر در بهشت زهرای تهران برگزار شد از تلاش‌ها برای پرونده‌سازی، محاکمه و خلع لباس خود از سوی جمهوری اسلامی خبر داد و در پاسخ به این تهدیدها، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی اضافه کرد: «بفرمایید [این لباس] مال شما… این لباس و این عمامه را تقدیم می‌کنم به کسانی که با پول و امکانات ملت از دیگران بازجویی می‌کنند و آنان را وادار به اقرار دروغ علیه من می‌کنند.»

برگزاری مراسم اولین سالگرد اعدام زم در حالی بود که به گفته برخی مخاطبان ایران اینترنشنال، نیروهای انتظامی و امنیتی در اطراف قطعه محل دفن او در بهشت زهرا حضور داشتند و جوی امنیتی در اطراف مزار حاکم بود.

تاکنون دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از وجود پرونده‌ علیه محمدعلی زم که در دهه‌های گذشته به حکومت نزدیک بود، خبر نداده، اما پیشتر دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و قاضی پرونده روح‌الله زم برای محمدعلی زم جلسه توجیهی درباره پرونده فرزندش برگزار کرد‌ه‌اند.

پدر روح‌الله زم همچنین در مراسم روز دوشنبه گفت در پرونده فرزندش «یک صفحه مدرک» غیر از آنچه ضابطین و بازجوها در پرونده گنجانده بودند، مبنی بر جاسوس بودن روح‌الله زم وجود نداشت.

همچنین به تازگی و پس از ادعای اکبر خوش‌کوشک، مامور ارشد سابق وزارت اطلاعات و یکی از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای، درباره معاوضه روح‌الله زم با یک افسر امنیتی فرانسوی، محمدعلی زم در اینستاگرام خود از فرانسه، عراق و استرالیا خواست که در این باره توضیح دهند.

محمدعلی زم روز دوشنبه در اظهاراتش با اشاره به حمله اخیر به گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، آن را محکوم کرد و گفت دو، سه برابر جمعیت حاضر در مراسم دور ما را مامور گرفته «اینها را بگذارید ببینید چه کسی پیرزن مظلوم را هل داده است روی میلگرد».

روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، بامداد شنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ اعدام شد و اعدام او با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شد.

زم که در فرانسه اقامت داشت مهرماه سال ۹۸ پس از سفر به عراق مفقود شد و در پی آن، سپاه پاسداران روز ۲۲ مهر ۱۳۹۸ در بیانیه‌ای از بازداشت و انتقال او به ایران خبر داد و مهسا رازانی، همسر زم، این اقدام را ربایش توصیف کرد.

زم در دادگاه به اتهام‌هایی از جمله «جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی» کشورهای اسرائیل و فرانسه، «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی» و «مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار»، متهم شد.

چند روز پیش، خبرگزاری فرانسه به نقل از انجمن «اتحاد برای زم» نوشت که دوستان و نزدیکان روح‌الله زم خواستار شفاف‌سازی دولت فرانسه در این زمینه‌اند.

جمهوری اسلامی که در دهه هفتاد بیشتر به قتل و کشتار مخالفان خود در خارج از کشور می‌پرداخت، اکنون اغلب به ربایش مخالفان خود در خارج از کشور و اعدام آنها پس از یک روند قضایی در داخل ایران روی آورده است.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *