درخواست برای اعلام جرم عمومی علیه خودروسازان داخلی در پی تصادف زنجیره‌ای

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۴
در پی اعلام رئیس پلیس راهور ایران مبنی بر باز نشدن ایربگ‌ خودروها در تصادف زنجیره‌ای اخیر در بهبهان، کانون وکلای دادگستری مرکز از دادستان خواست برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام «جرم عمومی» کند.
روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز روز چهارشنبه، ۲۲ دی، در مطلبی که در سایت این کانون منتشر کرد آورده است: «تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و تعقیبی از حیث جنبه عمومی جرم مورد مطالبه عمومی است تا به تعبیر رئیس پلیس راهور کشور «ارابه مرگ» در اختیار شهروندان قرار نگیرد.»

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ایران روز چهارشنبه با انتقاد از خودروسازان داخلی که به قول او «ارابه‌ مرگ» می‌سازند، گفته بود که در تصادف زنجیره‌ای روز دوشنبه، ۲۰ دی در بهبهان، ایربگ هیچ یک از بیش از پنجاه خودرو در این حادثه باز نشده بود.

در تصادف زنجیره‌ای اخیر در جاده بهبهان – رامهرمز پنج نفر کشته و ۴۱ نفر مصدوم شدند.

در گزارش‌های رسمی نوع و مدل خودروهای تصادف‌کرده اعلام نشده، اما در عکس‌های منتشرشده، اغلب خودروها پراید، سمند و انواعی از پژو بوده‌اند.

بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور ایران در هر ساعت «نزدیک به دو نفر» در کشور جان می‌بازند و «به‌ازای هر نفر فوتی در اثر تصادف، ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح داریم».

مرتضی مردای‌پور، مدیر تیم‌های عملیاتی سازمان هلال احمر آذر ماه امسال سه ضلع مثلث ایمنی جاده‌ای را «راه»، «وسیله نقلیه» و «راننده» اعلام کرده و گفته بود که هر کدام از این سه مورد ایمنی کمتری داشته باشد، باعث حوادث جاده‌ای خواهد شد.

تقی مهری، رئیس وقت پلیس راهور اسفند ۱۳۹۶ گفته بود که ۵۲ درصد کشته‌های تصادفات در این متعلق به سرنشینان خودروهای پراید و پژو است و بیش از ۷۰ درصد خودروهای ایرانی ایربگ ندارند.

تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا، نیز مهرماه امسال با انتقاد از کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل گفته بود: «اگر خودرویی بتواند استاندارد دست و پا شکسته یورو ۵ را پاس کند، می‌گوییم تکلیفش را انجام داده است.»

آقای حسینی در ادامه با اشاره به تلاش شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان بر روی خودرو‌های هوشمند گفته بود: «ما آن‌قدر سطح توقع‌مان را پایین آورده‌ایم که به ترمز ضد قفل رضایت داده‌ایم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *