گزارش رئیسی از «توافقات و گفت‌وگوهای خوب» در پی بازگشت از سفر روسیه

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۲

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، روز جمعه، اول بهمن‌ماه، در پی بازگشت از سفر روسیه بدون اشاره به جزئیات از «توافقات خوب» در جریان این سفر دو روزه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، آقای رئیسی روز جمعه در فرودگاه مهرآباد اشاره کرده است که «برای گسترش روابط همه‌جانبه و پایدار و سودمند» بین ایران و روسیه «توافق اساسی» حاصل شده است.

ابراهیم رئیسی در ادامه «هدف کلان» سیاست خارجی جمهوری اسلامی را «تعامل حداکثری با کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای همسو و هم‌پیمان با ایران» توصیف کرده است.

ایران در حال حاضر در پایتخت اتریش با قدرت‌های غربی به علاوه روسیه و چین بر سر فعالیت اتمی خود مشغول چانه‌زنی و مذاکره است، مذاکره‌ای که به گفته غربی‌ها دیگر زمان زیادی برایش نمانده است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی با همسایگان عرب ایران در جنوب،‌ به‌ویژه با عربستان سعودی، درگیر جنگی نیابتی است، گرچه چند ماهی است با ریاض وارد گفت‌وگو شده است.

آقای رئیسی روز جمعه در ادامه گفت: «دو کشور [ایران و روسیه] می‌توانند در جهت شکست سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی گام بردارند و مبادلات خود را با پول ملی انجام دهند.»

این نکته‌ای است که در سال ۹۸ عبدالناصر همتی، رئیس کل وقت بانک مرکزی ایران، هم به آن اشاره کرده بود.

او گفته بود: «اکنون همه مبادلات مالی با روسیه از طریق پول ملی دو کشور یعنی تومان و روبل است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبادلات با ترکیه نیز با پول ملی این کشور انجام می‌شود و… اکنون با این کشورها با دلار تعامل تجاری نداریم.»

با این حال در این سال‌ها هیچ نشانه‌ای از این که جمهوری اسلامی توانسته باشد خود را از نیاز به دلار آمریکا رها کند دیده نشده و برعکس دست ایران به دلیل تحریم‌ها از بسیاری از درآمدهایش در خارج از کشور کوتاه مانده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، روز جمعه در ادامه گفت: «همچنین وزیر نفت کشورمان توافقات خوبی با مسئولین انرژی روسیه در حوزه توسعه میادین نفت و گاز داشت.»

ایران قبلا اعلام کرده بود سند همکاری ۲۰ ساله، مشابه سندی که با چین امضا شد، در حال نهایی شدن میان ایران و روسیه است.

خبرگزاری رسمی ایرنا هم اوایل دی‌ماه به نقل از یک رسانه روسی خبر داده بود که ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله‌ در سفر پیش‌ روی رئیس جمهور ایران به این کشور آماده می‌شوند.

با این حال آقای رئیسی در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به سند همکاری ۲۰ ساله با روسیه نکرده و به نظر نمی‌رسد که در این سفر اصلا توافقی روی کاغذ آمده و امضا شده باشد.

مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل مخالفت‌های غرب بر فعالیت‌های هسته‌ای و بلندپروازی‌های منطقه‌ای ایران، روز به روز بیشتر به دامان روسیه و چین پناه می‌برند.

سفر ابراهیم رئیسی و هیئت بلندپایه ایرانی به مسکو با این که با مخالفت‌های صریحی در داخل مواجه شده، اما از سوی جمهوری اسلامی و رسانه‌های حامی آن به شدت مورد حمایت و تقدیر قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *