خانواده شمخانی در «مثلث شیشه‌‌ای»؛ پرونده‌های فساد فرزندان، برادران و برادرزادگان

By | ۱۴۰۰-۱۲-۰۲

۱۳سال پس از آنکه پسر ۲۴ ساله «علی شمخانی» در برنامه مثلت شیشه‌ای در کنار پدرش حضور یافت و گفت که شغل آزاد دارد، ماجرای شرکت کشتیرانی و توقیف یکی از کشتی‌های او خبرساز شده است. شمخانی نیز در آن برنامه تلویزیونی گفت که به پسرانش توصیه کرده شغل دولتی نداشته باشند و شغل خصوصی آنان هم با دولت هیچ ارتباطی نداشته باشد.

«حسن و حسین شمخانی»، یک شرکت کشتیرانی بزرگ دارند و یکی از شرکت‌ها در هند توقیف شده است. فعالیت‌های اقتصادی پسران شمخانی در چند سال اخیر مطرح بوده اما این بار با موضوع دور زدن تحریم‌ها مرتبط شده است.

همچنین انتشار خبر توقیف کشتی متعلق به پسران شمخانی پس از انتشار فایل صوتی فرماندهان سپاه پاسداران باعث شده که گروهی آن را به درگیری‌های داخلی بین شمخانی و تیم «رئیسی» و «قالیباف» نسبت دهند.

 خبرگزاری ایلنا روز جمعه از توقیف کشتی «کابل»، متعلق به شرکت «ادمیرال» با مالکیت پسران علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ایران به دلیل نقض مدارک خبر داد. 

یکی از مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی توقیف کشتی کابل در بندر کاندلای هند را تایید کرده اما گفته است: «از آنجایی که این کشتی با پرچم ایران در حال تردد نیست، بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی امکان ورود به این موضوع را ندارد.»

نقص مدارک و حرکت با پرچم کشور دیگر همراه با توییت علی شمخانی، نشان می‌دهد که این کشتی با مساله دور زدن تحریم‌ها مرتبط بوده است. شمخانی نوشت که برای التیام «زخم تحریم» از «جان و آبرو مایه می‌گذاریم. ناگفته‌ها بماند برای بعد.»

فعالیت شرکت پسران شمخانی چیست؟

موضوع شرکت پسران شمخانی اما پیش از این نیز مطرح شده بود. از جمله «مهدی صدرالساداتی» داماد «محمدرضا مدرسی یزدی»، عضو شورای نگهبان نوشته بود: «حسین شمخانی پسر بزرگ آقای شمخانی مدیر کشتیرانی آدمیرال است و طبق اطلاعات فیس‌بوکش فارغ‌التحصیل دانشگاه Lebanese american university است. خرج هر ترم دانشگاه تا ۱۰ هزار دلار است. حسن شمخانی پسر دیگر نیز از مدیران همین شرکت است.»

در توضیح شرکت آدمیرال اعلام شده که این شرکت در سال ۱۳۹۰ یعنی زمانی که حسین شمخانی ۲۷ سال داشته تاسیس شده و پس از گذشت حدود پنج سال به ظرفیت حمل کالایی معادل ۱۶ هزار TEU یعنی  (۱۶ هزار کانتینر ۲۰ فوتی) در حوزه خلیج فارس، اقیانوس هند و بنادر خاور دور رسیده و قادر به ارائه سرویس‌های حمل‌ونقل کانتینری است.

همچنین اعلام شده بود که این شرکت با شرکت کشتیرانی آلمانی ESL  سرویس مستقیمی از خاور دور به بندر امام خمینی با شناورهایی با ظرفیت  6500 TEU  یعنی (۶۵۰۰ کانتینر ۲۰ فوتی) راه‌اندازی کرده است.

ماجرای آپارتمان هزار میلیارد تومانی همسر و حساب چند میلیاردی نوه سه ساله شمخانی چه بود؟

مهدی صدرالساداتی همچنین با انتشار یک ویدیو اعلام کرده بود که یک مجموعه آپارتمانی به ارزش هزار میلیارد تومان در خیابان فرشته تهران متعلق به «آذرمیدخت طباطبایی»، همسر علی شمخانی است.

به نوشته صدرالساداتی، خانواده شمخانی همچنین مجوز ساخت‌وساز گسترده در تهران، لواسان، اهواز، شوش و شمال ایران دریافت کرده‌اند.

سال ۹۷ نیز ماجراهای ویلای «حسن میرمحمدعلی» داماد شمخانی و «هانی میرمحمدعلی»، همسر «فاطمه حسینی» نماینده مجلس دهم و «هادی میرمحمدعلی» خبرساز شد.

پس از این ماجرا، «میلاد گودرزی»، خبرنگاری که برخی پرونده‌های فساد را تعقیب می‌کند، ویدیوهایی از گفت‌وگو با داماد شمخانی منتشر کرد که خود را پیمانکار ویلاها معرفی کرد و گفت در جریان ساخت‌وساز غیرمجاز در لواسان شش میلیارد تومان به عنوان خسارت پرداخت کرده است.

پس از آن حساب بانکی پسر سه ساله «حسن میرمحمدعلی» و نوه علی شمخانی خبرساز شد. از جمله رسانه‌ها تصویر حکمی را منتشر کردند که بر اساس آن حساب ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی «حسین میرمحمدعلی» برای همسرش «زینب» و پسر خردسالش که متولد سال ۱۳۹۴ بوده، توقیف شده است.

حتی تصویر شناسنامه این کودک متولد ۹۴ که املاک زیادی به نام او است و چندین میلیارد حساب در موسسه کاسپین دارد، منتشر شد.

سمت‌های برادران شمخانی و فعالیت‌های آنان چیست؟

موضوع فعالیت‌های مالی خانواده شمخانی تنها محدود به پسران و دختر او نیست. «موعود شمخانی»، برادرزاده او نیز معاون فنی سازمان منطقه آزاد اروند و «محمدهادی»، دیگر برادرزاده کارشناس مسائل سیاسی مقیم روسیه است.

سال گذشته ایران اینترنشنال گزارشی را درباره فساد در این منطقه آزاد و اقدامات بستگان شمخانی منتشر کرده بود.

«عبدالعظیم شمخانی» برادر ناتنی علی شمخانی نیز زمانی که حدود ۲۵ سال داشت، مدیر سازمان زیباسازی شهرداری اهواز و سپس قائم مقام شهردار شد.

در آبان نیز خبرگزاری فارس خبر داد که عبدالعظیم شمخانی برادر علی شمخانی به عنوان سرپرست دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری البرز منصوب شد.

این خبرگزاری نوشت: «شمخانی پیش از این، کارمند استانداری خوزستان بود و علی‌رغم دستور صریح معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر پرهیز از انتصابات و جابجایی‌های لحظه آخری، از استانداری خوزستان به البرز منتقل شده و به سمت دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری البرز منصوب شده است.»

تغییر مواضع علی شمخانی در ۱۰ سال گذشته 

مواضع علی شمخانی در ۱۰ سال گذشته تغییر داشته و او به مرور بار دیگر خود را به رهبر جمهوری اسلامی بیشتر نزدیک کرده است. او وزیر دفاع دولت «محمد خاتمی» بود و برخی از سخنانش از جمله انتقاد از رد صلاحیت‏‌های انتخابات مجلس هفتم خبرساز شده بود.

شمخانی با وجود اینکه در دولت «حسن روحانی» نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، در سال‌های پایانی از مواضع مقامات دولت انتقاد کرده بود.

سال گذشته نیز روایت «محمود صادقی» از سخنان شمخانی خبرساز شد. این نماینده سابق مجلس دهم درباره سخنان رد و بدل شده بین خود و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته بود: «به آقای شمخانی گفتم این‌ها مردم‌ هستند که در خیابان‌ها می‌کشید. اگر مردم نرفتند و در خیابان ایستادند، می‌خواهید همه‌ مردم را بکشید؟ شمخانی گفت ولو بلغ ما بلغ (بدون پرده پوشی و استثنا)، همه را می‌زنیم!»

موضوع شرکت کشتیرانی پسران شمخانی مدتی پس از انتشار فایل صوتی فرماندهان سپاه پاسداران مطرح شده و اینک عملا اکثر فرماندهان ارشد باقی مانده از جنگ به فساد اقتصادی کلان متهم هستند.
احسان مهرابی – ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *