ابراهیم رئیسی در دوحه: دنبال جهش در روابط منطقه‌ای هستیم

By | ۱۴۰۰-۱۲-۰۲

ابراهیم رئیسی که به قطر سفر کرده در نشست خبری مشترک با امیر این کشور گفت که «کشورهای منطقه باید با گفت‌وگوهای بیشتر، حل بحران‌ها را از طریق درون منطقه‌ای دنبال کنند.»

رئیسی روز دوشنبه دوم اسفند در نشست خبری با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی گفت سطح همکاری‌های موجود کشورهای منطقه متناسب با ظرفیت ها نیست. او هدف جمهوری اسلامی را «هم‌گرایی منطقه‌ای» اعلام کرد و افزود دنبال جهش در روابط منطقه‌ای هستیم.

در جریان این سفر ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های سیاست خارجی، رادیو و تلویزیون، ورزش، حمل و نقل، برق، استاندارد، فرهنگی و آموزشی بین ایران و قطر به امضا رسید

رییسی پیش از ترک تهران نیز گفت امیدوار است سفرش با هدف شرکت در کنفرانس گاز منطقه‌ای به تقویت روابط سیاسی و تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند.

سفر رئیسی به دوحه، اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به قطر در یازده سال گذشته است و سومین سفر خارجی رئیسی از زمان تصدی ریاست جمهوری است.

رئیسی: مقاومت جواب می‌دهد

اظهارنظر جمهوری اسلامی درباره هم‌گرایی منطقه‌ای در حالی است که در پی توافق امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، حملات لفظی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه این کشورها افزایش یافته است.

بنی گنتس وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه یکم اسفند در میزگرد مشترک با انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی و عبدالله بن احمد آل خلیفه، معاون سیاسی وزارت خارجه بحرین اعلام کرد «اقدام‌های ایران در نزدیکی روابط اسرائیل و کشورهای عرب تاثیر داشته اما این تنها دلیل نیست.»

رئیسی در نشست خبری خود بدون اشاره به عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با اسرائیل گفت «مقاومت جواب می‌دهد.»

او در این نشست درباره مذاکرات وین هم گفت که «آمریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌های اصلی اثبات کند و برای لغو تحریم‌ها تضمین معتبری بدهد.»

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر هم در این نشست خبری ابراز امیدواری کرد «توافقی حاصل شود که همه طرفین راضی شوند.»
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *