بانک‌های ایران «پولی برای ارائه تسهیلات به بخش تولید ندارند»

By | ۱۴۰۰-۱۲-۰۵
به گفته یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، بانک‌های کشور پولی برای ارائه تسهیلات به بخش تولید ندارند.

عباس آرگون روز پنج‌شنبه، ۵ اسفند، به خبرگزاری ایسنا گفت که دلیل نبود پول در بانک‌ها افزایش قابل توجه هزینه بانک‌ها در حوزه‌های مختلف است.

آقای آرگون در ادامه با اشاره به تورم ۴۰ درصدی در کشور در یک سال گذشته گفت: «یک بنگاه اقتصادی برای این‌که بتواند عملکرد سال گذشته خود را تکرار کند، نیاز به ۴۰ درصد افزایش هزینه دارد که باید از محل تامین مالی جبران شود.»

نبود منابع مالی برای ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که نحوه مشارکت بانک‌ها با واحد‌های تولیدی طی سال‌های اخیر از جمله دلایل ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان بوده است.

در همین رابطه مهدی عبدالعلی‌پور، پژوهشگر حوزه بانکداری، روز ۱۸ بهمن به «بازارنیوز» گفته بود که بانک‌ها اصلا تمایلی به تامین مالی بخش مولد ندارند.

این کارشناس در ادامه «نبود اقتدار» لازم برای بانک مرکزی در مقابله با بانک‌‎ها را از مهم‌ترین مشکلات نظام بانکی عنوان کرد و گفته بود که چندی پیش نماینده بانک مرکزی در جلسه با اعضای کمیسیون تلفیق گفته است که بانک‌ها از قانون تخلف کرده‌اند و منابع قرض‌الحسنه را در مصارفی غیر از آن صرف کرده‌اند.

در سال‌های گذشته آماری از ورشکستگی واحدهای تولیدی در ایران منتشر نشده، اما شمار اعتصاب کارگران واحدهای تولیدی مختلف به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق و تعدیل نیرو افزایش قابل توجهی یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *