خامنه‌ای : آمریکا و غربی ها منشاء و مسئول جنگ در اوکراین هستند

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۰

علی خامنه ای رهبر حکومت اسلامی ایران آمریکا و کشورهای غربی را مسئول و مسبب جنگ کنونی اوکراین دانست و گفت : “اگر می خواهیم جنگ در آنجا تمام شود [باید] ریشه بحران شناخته شود.” به گفتۀ علی خامنه‌ای : “ریشه بحران در اوکراین سیاست های آمریکا و غربی هاست. این‌ها ریشه بحران است. این ها را باید شناخت و بر اساس این ها قضاوت و داوری کرد و اگر اهل اقدام بودیم اقدام کرد.”

رهبر حکومت مذهبی ایران در جای دیگری از اظهاراتش گفت که به نظر او “اوکراین هم قربانی سیاست بحران سازی آمریکا است. آمریکا اوکراین را به این نقطه کشاند. آمریکا با ورود در مسائل داخلی آن کشور” مسبب بروز جنگ کنونی در این کشور شده است.

در توضیح نظر خود رهبر حکومت اسلامی ایران آمریکا را متهم کرد کرد که دائماً اعتراض ها و اجتماعات و تظاهرات یا به تعبیر او “کودتاهای مخملی و رنگی” در اوکراین برانگیخت و  با این اقدام ها کار را “به همین جاها منتهی” کرد.

علی خامنه ای آمریکا را یک “رژیم بحران ساز و بحران زیست” توصیف کرد که به ادعا او از “بحران‌های گوناگون در اطراف عالم ارتزاق می کند.” خامنه ای در عین حال “رژیم آمریکا را مافیایی” خواند و افزود که اگر آمریکا نتواند بحران ایجاد کند “کارخانه های اسلحه سازی نمی توانند حداکثر استفاده خودشان را انجام بدهند.”

وی در جای دیگری از سخنانش گفت که او طرفدار توقف جنگ در اوکراین است، اما، به گمان او، “علاج هر بحرانی صرفاً در صورتی ممکن است که ریشه بحران شناخته شود و ریشه بحران در اوکراین سیاست های آمریکا و غربی هاست.”

با آغاز حملۀ روسیه به اوکراین رهبران جمهوری اسلامی از جمله ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف با تکرار همین سخنان رهبر جمهوری اسلامی مواضع و توجیهات مسکو دربارۀ حمله ارتش روسیه به اوکراین را  تأئید کردند و گفتند : سیاست‌های ناتو و غرب ریشه جنگ در اوکراین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *