قطعی گسترده اینترنت در تهران و کرج به دلیل «وقوع آتش‌سوزی در یک مرکز داده‌ها»

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۳

پس از آن که ارتباط اینترنتی شمار زیادی از شهروندان در تهران و کرج قطع شد، مقام‌های مسئول دلیل این اتفاق را وقوع «آتش‌سوزی در یک مرکز داده‌‌های اینترنت در تهران» در روز جمعه، ۱۳ اسفند، عنوان کردند.

خبرگزاری ایسنا در خبری این قطعی را «گسترده» خواند و افزود که به دنبال آن دسترسی شهروندان به اینترنت همراه و ثابت از جمله اپراتورهای همراه اول، شاتل، مبین‌نت قطع شده است.

در مقابل مهدی سالم، رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات ایران، در توییتی اختلال ایجادشده را «جزئی» خواند و گفت که علت آن «اتصالی برق منجر به آتش‌سوزی در مرکز ال‌تی‌سی» بوده است.

آقای سالم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا محل این مرکز داده‌ها را خیابان کردستان در تهران عنوان کرده و افزود که این «اختلال محدود در تهران و کرج» پس از نیم ساعت رفع شده و اکنون دسترسی به «اینترنت ثابت» مشکلی ندارد.

این مسئول در وزارت ارتباطات در ادامه بدون اشاره به حل مشکل اینترنت همراه گفته است: «شاید لازم باشد مشترکین شبکه تلفن همراه برای دسترسی مجدد به سرویس، یک بار موبایل خود را خاموش و روشن کنند.»

اما شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از تداوم اختلال و حتی قطعی اینترنت برخی اپراتورها در شهرهای کرج و تهران خبر می‌دهند.

در سال‌های گذشته به‌ویژه در ماه‌های اخیر شهروندان ایرانی از کُند شدن سرعت اینترنت و اختلال در آن بسیار گلایه کرده‌اند.

این وضعیت در شرایطی است که بسیاری از از شهروندان از تصویب طرح موسوم به «صیانت از اینترنت» در مجلس نگران‌اند.

پیش‌نویس این طرح که ابتدا در سال ۹۷ مطرح شد به دولت و نیروهای مسلح اختیار می‌دهد که زیرساخت‌ها و نحوه ارتباط شبکه اینترنت ایران با شبکه جهانی را کنترل کنند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای که روز ۱۰ اسفند منتشر کردند از حکومت ایران خواستند اقدامات اخیر برای تصویب طرح جدید نظارت بر اینترنت که ایران را از جامعه جهانی اینترنت جدا خواهد کرد، متوقف کند.

«خانه آزادی» (فریدم هاوس) اواخر شهریور در گزارشی مربوط به سال ۲۰۲۱، شاخص آزادی اینترنت در کشورهای جهان را رتبه‌بندی کرده است که در آن رتبه ۱۰۰ بهترین شرایط به‌ شمار می‌آید.

در این گزارش، رتبه ایران ۱۶ از ۱۰۰ اعلام شده است که با این حساب ایران یکی از بدترین کشورها با کمترین آزادی اینترنت، حتی پایین‌تر از کشورهایی همچون بلاروس، ازبکستان و پاکستان، رده‌بندی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *