دفاع تلویحی سخنگوی کاخ سفید از طرح خارج کردن سپاه از فهرست تروریستی

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۸

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه،‌۲۷ اسفند، در یک نشست خبری با دفاع تلویحی از ایده خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا گفت که وضعیت کنونی آمریکا را امن‌تر نکرده است.

خانم ساکی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه احتمال حذف نام سپاه پاسداران از سیاهه سازمان‌های تروریستی از نگاه دولت آمریکا، گفت مذاکره هم‌اکنون در جریان است.

او بدون آن که به جزئیات بررسی این موضوع توسط دولت بایدن اشاره کند اضافه کرد که باید توجه کرد «وضعیت موجود، در هیچ زمینه‌ای، باعث امن‌تر شدن آمریکا نشده» و برعکس سپاه پاسداران «تقویت هم شده است».

او گفت، این ادعا که اقدامات دولت گذشته آمریکا در خروج از برجام گویا باعث کاهش اقدامات و رفتار تهاجمی سپاه شده، درست نیست.

به گفته خانم ساکی، در نتیجه تصمیمات دولت قبلی آمریکا در زمان دونالد ترامپ، الان وضعیتی ایجاد شده که نه تنها برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت کرده، بلکه رفتارش در منطقه و ماورای آن، از جمله از طریق سپاه، تهاجمی‌تر نیز شده است.

دونالد ترامپ در سال ۱۳۹۸ با این استدلال کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد که این گروه نظامی ایرانی «فعالانه در تامین مالی و ترغیب تروریسم به عنوان ابزاری برای کشورداری مشارکت دارد» و «ابزار اصلی حکومت ایران در راستای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم است».

آقای ترامپ در آن زمان هدف خود از این اقدام را چنین توضیح داد: ««این تصمیم واجد پیام روشنی به تهران است که حمایتش از تروریسم عواقب جدی به دنبال خواهد داشت. ما به فشار مالی خود و افزایش هزینه بر رژیم ایران به دلیل پشتیبانی‌اش از فعالیت‌های تروریستی، تا زمانی که از رفتار بدخواهانه و یاغی‌گرانه‌اش دست بردارد، ادامه می‌دهیم.»

در مقابل به گفته جن ساکی،‌ از آن زمان تاکنون دولت ایران بودجه سپاه را تقریبا دو برابر کرده، بنابراین «این تصور که ادامه شرایط کنونی، موثر است و گویا ما را ایمن‌تر نگاه می‌دارد، به هیچ شکلی نشانی از حقیقت ندارد».

جن ساکی در این نشست خبری چند بار گفت که به خاطر اشتباهات دولت قبل واشینگتن، امنیت آمریکا و مردم آن تهدید شده و ایران را به وضعیت فعلی رسانده است. با این حال، خانم ساکی گفت که هنوز توافقی برای خارج کردن نام سپاه از فهرست تروریستی صورت نگرفته است.

وب‌سایت اکسیوس و خبرگزاری رویترز هفته گذشته خبر دادند که آمریکا احتمال خارج کردن نام سپاه از سیاهه تروریستی را در ازای دریافت تعهد ایران به کاهش تنش در منطقه بررسی می‌کند.

پاک کردن نام سپاه از سیاهه تروریستی آمریکایی، یکی از دو شرط اکید دولت‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی، روسای جمهوری اسلامی ایران، در جریان مذاکرات ۱۱ ماهه وین بوده است.

اما اظهارات خانم ساکی ساعاتی پس از آن بیان شد که نخست ‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل در یک بیانیه مشترک در اورشلیم، آمریکا را فرا خواندند که از حذف نام سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی خودداری کند.

نفتالی بنت و یائیر لاپید در بیانیه خود نوشتند که برای اسرائیل «باور این‌که در ازای وعده توخالی ایران، نام سپاه از فهرست ترور حذف شود، سخت است».

این دو دولتمرد ارشد اسرائیل به آمریکا یادآوری کردند که سپاه عامل کشته شدن شهروندان و نظامیان آمریکایی بوده است.

همزمان رسانه‌های اسرائیل فاش کردند که بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، که یکی از شریکان عمده در ائتلاف دولت به نخست ‌وزیری نفتالی بنت است، با صدور بیانیه مخالف بوده و آن را به زیان منافع اسرائیل در قبال آمریکا دانسته است.

با این حال، آقای گانتز شامگاه ۲۷ اسفند در تماس تلفنی با لوید آستین مخالفت اسرائیل با احتمال احیای برجام را به آگاهی همتای آمریکایی خود رساند.

رسانه‌های اسرائیل، صدور بیانیه نفتالی بنت- یائیر لاپید را در آستانه توافق احیای برجام با سخنرانی بنیامین نتانیاهو در اسفند ۱۳۹۳ در کنگره علیه سیاست دولت وقت باراک اوباما مقایسه کرده و بعید ندانستند که این بیانیه نیز مانند آن سخنرانی، ناکام باشد.

بنیامین نتانیاهو در آن سال، در حالی که باراک اوباما و معاون وقت او، جو بایدن، با حضور نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره مخالف و به‌شدت خشمگین بودند، با سفر به واشینگتن سخنرانی انتقادی خود از دولت آمریکا را در کنگره ایراد کرد.

آن عملکرد آقای نتانیاهو به تنش‌ شدید در روابط آمریکا و اسرائیل منجر شد که با وجود موافقت سریع واشینگتن به اعطای تجهیزات کلان نظامی و افزایش کمک‌های سالانه آمریکایی به اسرائیل به مبلغ ۳۸ میلیارد دلار برای یک دوره ده ساله، پیامدهای بحران فیمابین همچنان تا روی کارآمدن دونالد ترامپ ادامه داشت.

دولت کنونی اسرائیل قول داده بود که اختلافات با آمریکا را به دور از جنجال عمومی و پشت درهای بسته مطرح کند.

یائیر لاپید گفته است که اسرائیل با برجام مخالف بود و از احیای برجام نیز بیشتر ناخشنود است. نفتالی بنت نیز گفته که هیچ توافقی میان دیگران با ایران، اسرائیل را محدود نخواهد کرد و «کارزار اسرائیل برای تضعیف ایران در عرصه‌های متعدد ادامه خواهد یافت».

منبع: وب‌سایت کاخ سفید،‌ رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *