فایل صوتی مهدی طائب و ۱۰ ابهام بزرگ

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۹
افشای اتفاقاتی که هنوز رخ نداده داست!
کمتر از ۲۴ ساعت بعد از انتشار فایل صوتی مهدی طائب، پس‌لرزه‌های آن دیده شد. میثم نیلی شکایت کرد؛ مهدی طائب مقابل دوربین نشست و عذرخواهی کرد. سایت رجانیوز متعلق به میثم نیلی در گزارشی با کدهای امنیتی به طائب انتقاد تندی وارد کرد. پای یک کانال تلگرامی به نام «اخبار نیمه محرمانه» به میان کشیده شد که ظاهرا توسط عده‌ای از روحانیون قم اداره می‌شود. همچنین رجانیوز خبر داد که در روزهای آینده یکی از گردانندگان این کانال بازداشت خواهد شد!! با این حال سوالات و ابهام‌های زیادی باقی ماند که پاسخ داده نشد. در این گزارش به همین ابهامات می‌پردازیم:

۱- چه کسی فایل صوتی طائب را منتشر کرد؟
بعد از اینکه خبر سفر خانواده قالیباف به ترکیه منتشر شد، حامیان قالیباف این سوال را مطرح می‌کردند که کدام نهاد امنیتی، این اخبار را در اختیار وحید اشتری قرار داده است. حالا می‌توان این سوال را تکرار کرد که کدام نهاد، این فایل صوتی را در اختیار شبکه‌های خارج از کشور قرار داده است؟

انتشار چنین فایل‌هایی که در یک سال گذشته سرعت گرفته است، نشان دهنده نفوذ در میان مقامات نظامی و امنیتی است. پیش از این در ماجرای فایل صوتی ظریف هم اصولگرایان از وجود نفوذ در دولت روحانی خبر داده بودند، اما حالا انتشار فایل‌های صوتی نشان می‌دهد که باید نشانی نفوذ را در جای دیگری جستجو کرد.

۲- نقل قول از رهبری
در فایل منتشر شده، بسیاری مسائل به رهبر انقلاب نسبت داده شد که مهدی طائب ناچار شد آن‌ها را تکذیب کند. سال‌های سال است که برخی افراد سودجو با ادعای ارتباط با مقامات عالی رتبه نظام، مسائلی را به نام بولتن محرمانه، به جامعه حامیان خود تحویل می‌دهند، اگرچه هر از گاه این موارد تکذیب می‌شود، اما در موارد بسیاری هم به سکوت می‌گذرد و گروه‌های مختلف اصولگرا از آن برای تحریک نیرو‌های تندروی خودشان استفاده می‌کنند؛ مثلا در سال ۸۸ در افزایش خشونت علیه معترضان جملاتی به نقل از مقامات نظام نقل می‌شد که اتفاقات تلخی مثل فاجعه کهریزک را رقم زد. به نظر می‌رسد شفافیت در این زمینه می‌تواند مقصر بسیاری از اتفاقات تلخ سال ۸۸ مثل فاجعه کهریزک را روشن کند.

۳- قدرت بالای طائب
رجانیوز سایت نزدیک به جبهه پایداری و متعلق به میثم نیلی در همان گزارش خود درباره مهدی طائب نوشته است «گوینده، در فضای سیاسی ایران وزن قابل توجهی نداشته و به مواضع کذب متعدد شهرت دارد»، این جمله دقیق است و مهدی طائب وزنی در سیاست ایران ندارد، اما واقعیت این است که همانطور که در گزارش روز گذشته گفته شد، اهمیت مهدی طائب بیش از آنکه به خاطر خود او باشد، به خاطر برادرش حسین طائب فرمانده سازمان اطلاعات سپاه است.

معمولا چهره‌های امنیتی منتقدان زیادی دارند؛ این گزاره در تمام دنیا مصداق دارد. در ایران هم وضعیت همینطور است و تفاوتی هم نمی‌کند آن چهره در وزارت اطلاعات باشد یا اطلاعات سپاه. حسین طائب هم مانند هر چهره امنیتی دیگر منتقدان زیادی دارد. البته او یک تفاوت با همتایان خود در وزارت اطلاعات دارد که در وزارت اطلاعات قدرت دست‌کم هر هشت سال یکبار جابجا می‌شود اما در اطلاعات سپاه چنین نیست، بنابراین نقد عمده منتقدان و مخالفان به تجمیع قدرت آنهم در زمان طولانی است که ممکن است پیامدهای خوبی نداشته باشد. با این وصف طبیعی است که قدرت برادر مهدی طائب به مراتب از دیگر چهره‌های امنیتی بیشتر باشد، بنابراین درست است که خود مهدی طائب وزنی ندارد اما برای بسیاری از مخاطبانش، سخنان او تجسم سخنان برادرش به شمار می‌رود. اگر چنین نباشد، باید این سوال را مطرح کرد که محافظان چهره‌های رده بالای نظام بر چه اساسی باید برای توجیه شدن و پاسخ به سوال‌هایشان به دیدار مهدی طائب بروند؟ مگر او چکاره این مملکت است؟

رجانیوز که به اخبار امنیتی و اتفاقاتی که هنوز رخ نداده دسترسی دارد (چنانچه در گزارش خود نوشته در روزهای آینده یکی از گردانندگان این کانال بازداشت خواهد شد!!) اگر نقدی به وزن سیاسی طائب دارد، احتمالا قبل از اینکه ماجرای فایل او منتشر می‌شد، باید یکبار گزارشی منتشر می‌کرد یا نقدی می‌نوشت که چرا محافظان نظام باید در خدمت مهدی طائب بریف بگیرند و توجیه شوند!! با این حال اکنون که پرده بر افتاده و اختلافات عیان شده، بهتر است یکبار به ابهامات در مورد آنها و ادعاهایی که در مورد آنها شده، کاملا رسیدگی شود.

۴- نفوذ بالای برادران نیلی
پیش از این در فضای مجازی این شایعه وجود داشت که برادران نیلی که یکی از آن‌ها داماد رئیس جمهور است(مقداد)، نقش مهمی در دولت رئیسی دارند. یکی از نمایندگان مجلس هم از پدیده مقدادیسم در دولت سخن گفته بود. شفاف‌سازی درباره مسئولیت‌های این دو برادر، می‌تواند بسیار به افکار عمومی کمک کند؛ به خصوص که دولت رئیسی مرتب متهم به ارتباط خانوادگی شده است و بهتر است ارتباطات خانوادگی و مسئولیت‌های اینچنین افرادی، شفاف‌تر باشد. به هر حال شأنیت میثم نیلی هم به حدی بوده که طائب به شدت از انتشار این فایل صوتی ناراحت شود و از برادر داماد رئیسی عذرخواهی کند.

۵- ماجرای آمدنیوز
رجانیوز در مطلبی که بعد از این ماجرا منتشر شد، نوشته است «تجربه آمدنیوز برخی جریان‌ها را به این نتیجه رساند که می‌توان با صرف هزینه کمتر و با نشت بولتن‌های سوخته و نه چندان ارزشمند، سبک جدیدی از خبررسانی را در شبکه‌های اجتماعی پایه‌گذاری کنند. در این روش، «آمدنیوز‌های داخلی» از بین گزینه‌هایی انتخاب می‌شوند که قابلیت اشراف اطلاعاتی روی مدیران آن به قدری باشد که در هر بزنگاهی به سادگی -از طریق تهدید، تطمیع یا آتو‌های امنیتی- بتوان هر مدل خروجی مورد نظری را از آن دریافت کرد.»

به گزارش رویداد۲۴ هرچند با اعدام روح الله زم، ظاهرا پرونده آمدنیوز بسته شد، اما برخی ابعاد این پرونده هنوز مشخص نشده است. ماجرای فرزند یکی از مقامات نظام یا ماجرای حقوق‌های نجومی، توسط چه افرادی در اختیار آمدنیوز قرار گرفت و انتشار آنها، به نفع کدام جریان سیاسی بود؟ این یعنی که پای آمدنیوز به ماجرا کشیده شد، چرا خبری از دست‌درکاران داخلی آن نیست؟ انتشار چنین اطلاعاتی به ضرر چه کسانی است؟

۶- کانال اخبار نیمه محرمانه؟
رجانیوز در همان مطلب خود از بازداشت ادمین یک کانال تلگرامی خبر داده و پیش‌بینی کرده در روز‌های آینده، ادمین دیگری هم بازداشت خواهد شد. سوال اینجاست آیا اطلاعات رجانیوز از منابع خبری امنیتی تامین می‌شود؟ سوال مهمتر این است که آیا هزینه انتقاد از میثم نیلی از هزینه انتقاد از رئیس جمهور کشور بالاتر است؟این در حالی است که روزانه انتقادهای تندی علیه رئیس جمهور در این کشور مطرح می‌شود؛ چه از سمت حامیان قدیمی و چه از سمت منتقدان پیشین. اما تا کنون این حوصله و صبوری در نهاد ریاست جمهوری بوده که حتی از یک رسانه بابت انتقادهای ولو بسیار تند هم شکایت نکنند.

۷- اختلاف زاکانی و قالیباف
یکی از مسائلی که در فایل صوتی به آن پرداخته شد و نه توسط قالیباف و نه توسط زاکانی، تکذیب نشده است، مسئله اختلاف قالیباف و زاکانی است. زاکانی سال ۸۴ شیفته قالیباف بود، اما سال ۹۲ با حمایت از حداد عادل، نه در اردوگاه قالیباف رفت و نه با جلیلی ائتلاف کرد.در روز‌های گذشته هم شایعات متعددی منتشر شده که زاکانی در حال بررسی بعضی پرونده‌های مالی مربوط به دوره قالیباف در شهرداری است. خبرگزاری فارس هم در خبری نوشته برادر یکی از اعضای شورای شهر بازداشت شده که باز گفته می‌شود این عضو شورا، نزدیک‌ترین چهره به قالیباف در شورای شهر بوده است.زاکانی که گفته بود برای حذف لاریجانی از قم نامزد مجلس شده و برای رقابت با او وارد انتخابات ۱۴۰۰ شده بود، آیا برای حذف قالیباف وارد شهرداری تهران شده است؟ مسئله نامزدی الیاس نادران، چهره بسیار نزدیک به زاکانی، برای ریاست مجلس، در این دسته‌بندی، می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

۸- ریاست متزلزل قالیباف
مجلس یازدهم، اولین مجلس بدون فراکسیون تاریخ جمهوری اسلامی است. اما در همین مجلس بدون فراکسیون، که رئیس آن بالای ۲۰۰ رای داشت، رقابت برای ریاست مجلس، بیشتر از آنچه ناظران می‌بینند، وجود دارد. صحبت‌های طائب تایید کرد که رقابت برای کرسی ریاست مجلس بسیار جدی است. البته رئیس جمهور و رئیس مجلس هر دو از یک جریان سیاسی هستند، اما مشخص نیست این جریان سیاسی، چه مقدار سهم به زیرشاخه‌های این جریان اختصاص داده است و به طور مشخص، کدام جریان‌ها در مجلس، با ریاست قالیباف مخالفند؟

۹- از دمشق تا استانبول
یکی از ابهامات این فایل صوتی، ماجرای سفر‌های قبلی قالیباف به ترکیه و ماجرای سفر خانواده او به ترکیه است. قالیباف هفده سال است مسئولیت نظامی ندارد. آیا در زمان شهردای تهران او به این سفر‌ها رفته است؟ آیا همسر، دختر، داماد و نوه متولد نشده او هم مسئولیت امنیتی دارند که به دمشق سفر کرده‌اند؟البته احتمال دارد سفر به استانبول وجود داشته باشد چنانچه یکی از محافظان قالیباف در همان فایل صوتی آن را تایید کرده است، اما سفر مستقیم از دمشق به استانبول ظاهرا گافی بوده که در فایل صوتی داده شده و اطلاعات آن را مخدوش می‌کند؛ چه اینکه به خاطر جنگ سوریه، مدت‌هاست پرواز مستقیمی وجود ندارد.

۱۰- سکوت افراد
این فایل صوتی، ضربه بزرگی به سعید جلیلی زده است و ستاد انتخاباتی او متهم به دروغگویی شده است. اما سعید جلیلی همچنان ساکت است و حرفی درباره این فایل نزده است. نظر سعید جلیلی، مرتضی آقاتهرانی و البته صادق محصولی درباره این فایل صوتی چیست؟به این ده سوال می‌توان صد‌ها سوال دیگر افزود. اما با وضعیت پیش آمده و محدودیت‌های داخلی، فعلا رسانه‌های آن‌سوی آب، بیشتر از رسانه‌های داخلی، درباره این فایل صوتی، اطلاع‌رسانی می‌کنند و جزییات آن را می‌کاوند.

رویداد ۲۴:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *